Bukefalos 28 år!

Hjälp med ledarskap

K

karadji

Jag har haft min häst 1 månad ungefär, en 15 -årig arabvallack. Han är tyvärr väldigt jobbig vid hanteringen. Han står inte stilla i stallgången, har han inte mat i sin box så går han bara runt och vill absolut inte stå still när man borstar han mm.Han är speciellt orolig när han är inne i stallet själv. Jag har tagit det väldigt lugnt med ridningen och inte ställt några stora krav på honom, utan försökt lära känna honom och tränat lite ledarskapsövningar. Men nu har han börjat visa sig väldigt sur och försöker bita mig när jag tränar honom att backa flytta för tryck mm. Är det att han inte vill acceptera mig som sin ledare? Några tips på hur jag kan göra för att befästa mitt ledarskap bättre? Och även tips på hur jag tränar honom att kunna stå stilla i stallgången och inte bli så orolig när han är ensam.
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Känner igen mig något otroligt!
köpte min häst i november och det var panik när han var själv i stallet!
var alltid tvungen att ha med mig en annan häst när jag skulle ta in och rykta och stå själv i boxen var det inte tal om!

började också bita efter mig några gånger när jag försökte ta över ledarrollen.

Vet inte riktigt vad som blev lösningen men jag hade inne honom korta stunder själv, ställde honom i stallgången och när han stod stilla fick han gå ut, utvecklade till att han var tvungen att stå avslappnat innan han fick gå ut och nu är han ensam i stallet utan problem! dock ej i boxen. han stissar upp sig vissa dagar men om man bara är lugn själv så lugnar han sig efter en stund. Hade även låg musik på när han var inne för det lättade upp stämningen om jag också blev nervös :)

Började också rida honom ordentligt så att han fick bli av med den energi han annars skulle lagt på att stressa. Märker att han blir jobbig när han har för mycket energi och då stressar han upp sig.
Om det tex har kommit massa snö så vet jag att han kommer ha fått massa energi så då går jag en sväng och tränar ledarskapet innan jag går in i stllet och det brukar funka! :)

Lycka till och kom ihåg att vara lugn själv!
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Jag har haft min häst 1 månad ungefär, en 15 -årig arabvallack. Han är tyvärr väldigt jobbig vid hanteringen. Han står inte stilla i stallgången, har han inte mat i sin box så går han bara runt och vill absolut inte stå still när man borstar han mm.Han är speciellt orolig när han är inne i stallet själv. Jag har tagit det väldigt lugnt med ridningen och inte ställt några stora krav på honom, utan försökt lära känna honom och tränat lite ledarskapsövningar. Men nu har han börjat visa sig väldigt sur och försöker bita mig när jag tränar honom att backa flytta för tryck mm. Är det att han inte vill acceptera mig som sin ledare? Några tips på hur jag kan göra för att befästa mitt ledarskap bättre? Och även tips på hur jag tränar honom att kunna stå stilla i stallgången och inte bli så orolig när han är ensam.

om hästen blir orolig av att stå själv i stallet. Så strunta i att ta in den själv i stallet till en början.
Lär känna varann där hästen känner sig lugn och trygg först.

SEN när erat förtroende för varann blivit starkt, så kan du öva ensamträningen.

ledarskap kan bara byggas upp med ömsesidig respekt och tillit genom att umgås.

har du hört talas om seven games?
där har man lekar som heter tex vänskapsleken. Det är en bra början....
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Mitt tips gällande ledarskapet är att prova Monty Roberts JoinUp!
Det är lite svårt att förklara hur man gör, men du kan läsa om det här:
http://montyroberts.se/

och se lite hur det går till här:
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Den övningen har funkat super för mig och min tvååring!

Och angående hästens beteende i stallet är det helt naturligt att den är orolig. Den har trots allt nyss kommit till ett helt nytt ställe. Hästar kan tyvärr inte sätta ett sådant perspektiv på saker och ting, så de fattar inte att det inte alls är något konstigt med det nya stället. Hela dess värld har vänts ut och in, så det tar ett tag att acklimatisera sig helt enklelt. Jag tycker dock att TaylorSwift har en god teknik. Kortakorta stunder i taget för att inte påfresta allt för mycket:D

Lycka till! :banana:
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Jag känner också igen mig... Hade enorma problem med en häst för ca. 2 år sedan.. Hon ville inte acceptera att människor stod högre i rang än vad hon gjorde. Jag fick ta hjälp av en tränare inom NH. Det är inte alls så lätt som det ser ut och om man inte vet vad man sysslar med så blir det lätt att hästen istället tar överhand...
Om du har möjlighet så ta hjälp av någon som riktigt kan visa dig grunderna!

Några konkreta tips som jag hela tiden har i bakhuvudet är:
- låt aldrig hästen gå före dig när du leder.
- var konsekvent. sätt upp reglar som gäller varje dag, hela tiden!
- om du gör en ledarskapsövning så sluta inte förrän hästan börjar att tugga. det är viktigt att hästen själv förstår och börjar tänka istället för att handla utifrån tvång eller liknande.

Att han inte står stilla när du borstar honom kan ha med många olika saker att göra.. Han kanske känner av att du är spänd och därför går undan..
Testa att bara stryka honom över hela kroppen. Det är så ston gör med sina nyfödda föl.. Det är också första leken i Seven games. Bara befäst en relation med dina händer.

När jag hörde talas om seven games så lät det jättebra.. men det är som sagt inte så lätt som det verkar.. Man måste förstå hästen tankesätt för att förstå hur man skall lösa problemet!
Men ingen häst är omöjlig och du har precis skaffat din häst.. Det brukar ta ca nio månader för en häst att installera sig så ha bara tålamod... :)

Oj vilket långt svar det här blev!!
Hoppas att du fick ut någonting av att läsa det! =)
LYCKA TILL!
 
Sv: Hjälp med ledarskap

- låt aldrig hästen gå före dig när du leder.
- var konsekvent. sätt upp reglar som gäller varje dag, hela tiden!
- om du gör en ledarskapsövning så sluta inte förrän hästan börjar att tugga. det är viktigt att hästen själv förstår och börjar tänka istället för att handla utifrån tvång eller liknande.

Jag skulle eg bara läsa denna tråd men vill bara påpeka en sak gällande ditt inlägg som jag hoppas att TS läser.

När det gäller att leda en häst så förstår jag din tanke ang att inte låta hästen gå först. I ett tidigt stadium är man inte redo att inta den positionen och resultatet blir att man får svårt att kontrollera hästen. MEN, tänk på att man inte heller ska leda en häst som har svårt att acceptera människan som ledare, bakom sig. Den mest dominanta ledande positionen är att gå snett bakom en annan individ. Därför är det viktigt att man försöker leda hästen vid sidan om sig.

Sen kommer vi till detta med att tugga och här vill jag absolut säga STOPP! För det första finns det inget som säger att en häst kommer eller bör underkasta sig efter varje övning eller umgänge med dig. För det andra så finns det ingen övning som garanterar underkastelse varpå detta kan leda till att man istället skapar problem genom att inte lägga ner en övning som man påbörjat. För det tredje tuggar inte alla hästar och enligt min erfarenhet verkar man inte riktigt ha förstått hela innebörden med detta än. Man ska absolut inte haka upp sig på tuggande.


Till TS: En månad är inte lång tid men jag förstår att det är frustrerande när du inte kan hantera och hålla på med din nya häst såsom du önskar.

Anledningen till att han biter dig när du sätter tryck kan bero på att han 1. inte accepterar ditt ledarskep (vilket är fullt förståerligt och inte ngt fel från hans sida!) och 2. att han blir osäker. Sannolikt dessa i kombination.

När jag fick hem min nya häst för 2 månader sen var hans beteende likt det du beskriver. Jag tror att det är ganska vanligt att en häst som flyttat till nytt hem med nya människor, hästar, rutiner, omgivningar, lukter osv, blir lite flockbunden och orolig i stallet. Det är ngt man får räkna med håller i sig i några veckor, även om man ibland har tur och har en häst som fungerar ypperligt väldigt tidigt.

För min del anser jag att det nästan alltid är lättast att arbeta en häst löst. Min häst bumlade runt i stallet, gick över en, naffsade och kunde vara lite tung att leda när han fick för sig ngt. Samtidigt är han en ganska osäker individ som söker en trygg ledare, han är ranglåg i flocken och väldidigt okomplicerad. I stallet blev han för stressad och det var trångt så jag började pyssla om honom i ridhuset istället. I det stora hela var det inte viktigt att borsta honom med 3 olika sorters borstar varje dag utan det viktiga var att han fick ett förtroende för mig, för det hade han inte på långa vägar. Första dagen sprang han i detta ridhus i säkert 10 minuter innan jag fångade honom, gjorde lite korta övningar i max 2-3 minuter och sen släppte ut honom igen. Det viktiga är inte att man ständigt uppnår saker och "vinner". Det viktiga är att man gör det till en regel att hos människan är det lugnt och trivsamt. När han kom till mig fick han stöd, uppmärksamhet och förståelse trots att vi inte gjorde så mkt. Mest bara var vi. Med tiden fick jag börja avvisa honom då han är väldigt närgpngen och bufflig men absolut aldrig något bråk oss imellan. Man får aldrig bli aggressiv. Nu är detta 2 månader sen och hästen bits inte, leds på lång lina utan grimma, rids utan träns korta stunder och står helt stilla i stallet, i ridhuset, på stallplanen, när jag borstar. Det tog mig dessutom 5 minuter att sitta upp första gången, med sadel och bett, idag sitter jag upp utan sadel och träns och han står som ett ljus. Jag har inte speciellt tränat på att sitta upp, jag har skapat ett förtroende hos honom som gör att han inte längre behöver försöka sticka iväg när jag vill sitta på hans rygg. Han accepterar det efter som att han vet att det i regel är trevligt när vi hittar på saker, och att jag stöttar honom.

Det handlar inte så mycket om metoder, det handlar om att spendera tid tillsammans utan krav. Ta bort alla måsten såsom borstning, stillastående, uppbindning, hovkratsning, etc etc. Så att ingen av er behöver känna ngn press. Rid inte heller om det inte är möjligt att ta sig till det steget än. Umgås, prata och visa din häst att du är en rolig individ som hittar på spännande nya saker och aldrig är farlig.

Jag är inte min hästs ledare. jag var inte min förra hästs fullständiga ledare heller,t rots att jag hanterade och red honom under alla omsändigheter helt utan sadlar, träns, linor, grimmor, etc. Jag är ingen stjärna och har långt kvar innan jag kan ens tänka tanken att uppnå den kunskapen och karraktären som krävs av en riktigt fullgod ledare. Däremot gör jag mitt bästa för att vara en individ som min häst har ett förtroende för, så att han i alla situationer tar hänsyn till mig.
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Hej!

Vad för kraftfoder och hur mycket får han? Hur mycket är han ute i hage?

Mvh Lena
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Svar till tintilar: Det här var då så klokt och vettigt sagt att du måste få en eloge.:bow:
 
Sv: Hjälp med ledarskap

Tack för alla intressanta svar, jag är också ganska säker på att han bara behöver tid att lära känna mig och sin nya omgivning. Han har nämligen haft samma ägare i hela sitt liv innan jag köpte honom. Och stått i samma stall största delen av sitt liv. Han får bara ca. 4 dl kraftfoder havrefritt plus morötter på kvällen, eftersom han inte är igång, hö morgon,middag o kväll. Han är ute från 6.30 till 18.00.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 460
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp