Hjälp med mikromineraler

Midlingur

Trådstartare
Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en utbränd hjärna så ber jag er ha lite tålamod :)

Per kg foder:
Koppar 3
Järn 27
Mangan 81
Zink 18

Vad och hur mycket behöver jag tillskottsfodra med till en ponny på cirka 225 kg? Känns som att det är väldigt små marginaler när det gäller en så liten ponny och vill inte riskera att ge för mycket av något. Planen är att ge tre kilo av detta hö samt 0,5 kg lucern då proteinet i höet var extremt lågt (jag har ej möjlighet till annat hö).

Vore jättetacksam för hjälp!
 
Nej det har du rätt i. Jag kollar endast makromineraler.
Känner inget behov av det då min häst är en hobbyhäst dvs ej avel eller högpresterande.
Ger färdig mineralblandning som passar till grovfodret.
 
Nej det har du rätt i. Jag kollar endast makromineraler.
Känner inget behov av det då min häst är en hobbyhäst dvs ej avel eller högpresterande.
Ger färdig mineralblandning som passar till grovfodret.
Varför skulle inte mikromineraler spela roll för en hobbyhäst? Hästar har behov av att man balanserar alla mineraler, oavsett deras nivå.

TS frågar ju dessutom uttryckligen om mikromineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har fått analys på hösilaget vi har börjat ge nu. Det finns även mikromineral-analys. Jag har inte så stor vana av att räkna på det, då...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: drutta
·
Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 044
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp