Bukefalos 28 år!

Hjälp med min nya häst

SmulanSmulan

Trådstartare
Jag köpte ett hbl-sto för 7 veckor sen, hon är 13 år gammal. Hon har bott i sitt förra hem i 7 år så jag förstår att det är en jättestor förändring för henne att byta hem. Problemet är att blir väldigt stressad när hon kommer utanför sin "trygga zon" som hittills består av hagen, stallet (men inte om hon är ensam) och paddocken (hon går som en klocka i dressyren när hon har en uppgift att koncentrera sig på). Hon beter sig som en oerfaren unghäst, hon blir väldigt spänd och svår att få kontakt med, de gånger jag har försökt rida runt i omgivingarna själv har slutat med att hon tvärstannar och vänder hemåt och när jag vänder tillbaka och "pressar" henne att gå framåt så reser hon sig på bakbenen, inte jättehögt men jag blir rädd och har inte vågat pressa mer. Hon är även väldigt stressad av att vara ensam i stallet. Jag är inte säker på om hon är rädd eller bara "testar" mig. Jag har gjort en del horsemanship övningar och "skickat iväg"/cirklat henne lös i både paddock och ridhus och då följer hon mig fast hon är lös, vilket borde vara ett tecken på att hon till viss del ser mig som sin ledare eller? Hon är inte tittig eller rädd av sig i sina "tygga zoner" utan klarar av mycket av det läskiga vi övar på (plastpåsar, stora tunnor och att bli berörd överallt). Av hennes förra ägare beskrevs hon som en trygg och stabil dam (som dock kan testa sin ryttare!) och under provridningen gick allt galant både i innan, under och efter (dock i hennes hemmiljö). Att rida ut med sällskap går bra och hon går gärna först. I sitt förra hem är hon van vid att vara själv både i stallet och ridning (även uteritter). Min fråga är hur ska jag få henne trygg, ska jag acceptera detta och ha is i magen och hoppas att det går över med tiden eller är det dags att göra något åt för att förhindra att det blir en olat, jag är rädd för både min, hennes och de andra i stallets säkerhet.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Jag tycker du ska ge henne lite mer tid. Miljöombyte kan vara jättejobbigt för en häst.

Själv har jag flyttat min häst ett par gånger de senaste åren och jag har blivit förvånad varje gång då han som i vanliga fall är lugnet själv, blir helhispig de första månaderna på nytt ställe. Och då är ändå jag med honom.

Börja så smått med att ställa små, lätta krav som hon måste klara av med mycket beröm när hon gör rätt.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Nått som fungerat för mig och min nya är att ta promenader tillsammans. Om han börjat stressa upp sig har jag gjort lite kontaktövningar på vägen. Men ge det tid! 7 veckor är ingen tid alls :) När du tar in henne och hon blir ensam stressar hon också då? Isf kan du prova det jag gjorde, att lägga mat i krubban och ta in hästen. Så fort den ätit upp tog jag ut den igen. Sådär höll jag på ca 5 veckor och nu är han inte lika stressig när han blir ensam :)

Var glad för att det finns stunder när allt känns kanon :)
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Jag är bara rädd att det ska hända något för jag känner att jag kan inte läsa av när hon ska för "flippa" och kan inte nå och lugna henne utan får bryta och låta henne vinna för att jag känner att det blir för farligt. Jag är inte säker på att hon är rädd alla gånger hon kan möjligtvis köra med mig också. Men det känns ändå skönt att det är "normalt" även om det är lika jobbigt för det. Så jag ska bara fortsätta vara tålmodig och ställa små krav så tror ni att det löser sig med tiden? Jag vill inte att hon ska känna jag är hennes trygga ledare som hon kan lita på, inte att hon kan köra över mig som hon gör ibland.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Tid och promenader, det brukar lösa problemen!:)
Det tar lång tid för en häst att ställa om sig och bli trygg med sina nya människor, nya hästar och den nya miljön.

Så låt tiden arbeta för dig, var lugn och konsekvent, pyssla med henne och ta lugna, trevliga promenader. Inte så långa till att börja med, utöka efter hand.

Det kommer att bli jättebra!
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Jag är bara rädd att det ska hända något för jag känner att jag kan inte läsa av när hon ska för "flippa" och kan inte nå och lugna henne utan får bryta och låta henne vinna för att jag känner att det blir för farligt. Jag är inte säker på att hon är rädd alla gånger hon kan möjligtvis köra med mig också. Men det känns ändå skönt att det är "normalt" även om det är lika jobbigt för det. Så jag ska bara fortsätta vara tålmodig och ställa små krav så tror ni att det löser sig med tiden? Jag vill inte att hon ska känna jag är hennes trygga ledare som hon kan lita på, inte att hon kan köra över mig som hon gör ibland.

Blev det inte ett inte för mycket?
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Hej.
jag har en fjording som är lugnet själv trots ung ålder , men nu flyttade jag honom och först efter 6 veckor känner jag igen honom . Ta det lugnt , gå många promenader , trevligt i skogen , så kommer nog tilliten till dig att växa , lycka till.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Om du känner att hon "vinner" när du ger upp och låter henne vända så kan du väl bara hoppa av om det är otäckt när hon reser sig, sen leder du henne dit du vill så har du fått din vilja igenom även om du inte sitter på. Tror att det handlar om lite envishet från din sida också, backa henne i den riktning du vill gå när du sitter på om hon inte vill gå fram, försöker hon resa sig så gör "bending" och låt henne snurra runt, i det läget kan hon inte resa sig och du får kontroll över situationen. Tillslut kommer hon förstå att du inte ger dig och så går hon fram. Ladda med gott humör och tålamod så kommer du lyckas, och ni kan njuta av era uteritter tillsammans! Lycka till :-)
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Enkel grundregel : låt bli att sätta dig i situationer du inte känner sig trygg med på en häst som inte landat och reagerar på ny miljö . Vad är brådskan ? Håll till därhemma och ska du ut ha sällskap . Gör ingen grej av ngt som inte behöver bli en grej så löser det sig snabbt . Behövs inte en massa meck och vem som är ledare hit och dit osv .
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Så om jag tolkar er rätt är det helt normalt och jag ska bara ta det lugnt så löser det sig med tiden. Tack för att ni tagit er tid att svara :-)
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Det löser sig om du håller dig inom sunda förhållanden där du Reder ut situationen och känner dig trygg att kunna påverka hästen ja . Den har ingen historik av att ha varit krånglig tidigare och har aldrig bytt hem innan nu . Ta det lugnt . Och ska du rida ut ha planerat sällskap så finns nog inga Större problem . Sätt dig själv i en komfortzon du känner funkar den byggs resten på
När du känner att du kan läsa hästen och förstår den bättre vad den
Reagerar på . Och inte .
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med min nya häst

Jag måste hålla med alla andra, 7 veckor är ingen tid alls. Det är en stor omställning för en häst att flytta. Jag vet att man är ivrig att göra allt i början men ha lite is i magen och låt hästen få lite mindre krav ett tag, det är mycket nytt som behöver in i huvudet innan man ska ställa krav. Lycka till!:)
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Ta promenader med henne, lär henne att du är trygg och inte tar med henne på något farligt, gå före henne ute. Ta in en annan häst i stallet eller bind upp henne ute där hon ser kompisarna i hagen, jo det går att rykta ute även denna årstid! Vid tvärstanna/vägra gå ute - sitt av och dra med henne ,det är inte så bra om hon får idén att resa sig blir ett sätt att slippa. Gå inte i fight om du inte tänkt avgå med segern så att säga!

Såhär jobbade jag med min nya häst för fem år sedan och det funkade superbra!
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Jo en sak till=) Det låter som en helt vanlig häst som du kommer att lära känna och ha stor glädje av mycket snart. Ingen "problem häst" alltså.. Lycka till o glöm inte att morotsvägen leder till hästens hjärta :)
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Det löser sig om du håller dig inom sunda förhållanden där du Reder ut situationen och känner dig trygg att kunna påverka hästen ja . Den har ingen historik av att ha varit krånglig tidigare och har aldrig bytt hem innan nu . Ta det lugnt . Och ska du rida ut ha planerat sällskap så finns nog inga Större problem . Sätt dig själv i en komfortzon du känner funkar den byggs resten på
När du känner att du kan läsa hästen och förstår den bättre vad den
Reagerar på . Och inte .

Håller fullständigt med ;)
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Olydnad måste du alltid stävja, är min absolut inställning. D v s om hästen inte tar framåtdrivande hjälper måste du driva din vilja igenom.

Däremot ligger det ett stort ansvar på ryttaren att inte sätta hästen i obehagliga situationer, det raserar ett uppbyggt förtroende. Men att kunna kräva av hästen att den går fram överallt tycker jag är en absolut lägsta nivå. Hästen måste lyda, annars blir det farligt om den bara tycker den behöver lyda när den själv anser det vara OK.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Olydnad måste du alltid stävja, är min absolut inställning. D v s om hästen inte tar framåtdrivande hjälper måste du driva din vilja igenom.

Däremot ligger det ett stort ansvar på ryttaren att inte sätta hästen i obehagliga situationer, det raserar ett uppbyggt förtroende. Men att kunna kräva av hästen att den går fram överallt tycker jag är en absolut lägsta nivå. Hästen måste lyda, annars blir det farligt om den bara tycker den behöver lyda när den själv anser det vara OK.

Det är så jag menar att hon kanske bara kör med mig och egentligen inte är rädd (i vissa situationer är hon rädd det märks tydligt) och det känns farligt när jag inte når fram till henne och kan kontrollera henne. Men det är bara att ta ett steg i taget och hoppas att det är tid hon behöver.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Det ena utesluter inte det andra. Du får räkna med att hon ÄR rädd, men hon måste ändå lyda. Det finns inga alternativ.
 
Sv: Hjälp med min nya häst

Varför provocera i situation du inte har kontroll över innan du känner hästen ? Se mitt tidigare svar .
I min värld är det enkelt . Rid i padocken där hon funkar när du är själv , och ha sällskap nu första tiden om hon krånglar när du ska rida ut . Sen bygger du på efter framgångarna där och när du lärt känna hästen under vettiga förhållanden .
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 588
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 056
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp