Hjälp med mitt hus?!

AbCdE

Trådstartare
Jag är orutinerad husägare då min man hade hand om huset.
Förra vintern var det inget problem men vintern som var, blev det jättefuktigt och möglade runt fönsterna. Jag har haft huset i två år så jag har inte mer info än så. Ventilationen borde ju vara densamma år från år? Jag har gamla tvåglasfönster, kan det vara dags att byta? Eller vad kan det vara som orsakade detta? Eller ska jag kontakta någon typ av firma? Vad iaf?
 
Jag är orutinerad husägare då min man hade hand om huset.
Förra vintern var det inget problem men vintern som var, blev det jättefuktigt och möglade runt fönsterna. Jag har haft huset i två år så jag har inte mer info än så. Ventilationen borde ju vara densamma år från år? Jag har gamla tvåglasfönster, kan det vara dags att byta? Eller vad kan det vara som orsakade detta? Eller ska jag kontakta någon typ av firma? Vad iaf?
Hade du lägre temperatur i huset? Så blev det hos oss också, och jag misstänker att det i alla fall delvis var pga att vi sänkte värmen för att spara på elen. Men jag kan ha fel, och det finns säkert någon annan som har ett bättre svar :) !
 
Ventilation behöver också underhållas. Se över ventiler, dammsug och torka av. Glöm inte köksfläkten , den ingår också i ventilation.
Temperaturen inomhus och utomhus varierar över tid, och iom elpriset i vinter kanske du sänkte den? Det påverkar luftfuktigheten.

Besiktningsmän från tex Anticimex kan ge råd, lika så ventilationsfirmor om du vill prata med fackmän.
 
Ventilation behöver också underhållas. Se över ventiler, dammsug och torka av. Glöm inte köksfläkten , den ingår också i ventilation.
Temperaturen inomhus och utomhus varierar över tid, och iom elpriset i vinter kanske du sänkte den? Det påverkar luftfuktigheten.

Besiktningsmän från tex Anticimex kan ge råd, lika så ventilationsfirmor om du vill prata med fackmän.
Använder man sin spis hyfsat ofta är det något man ska göra varannan vecka / varje månad eller så (och större rengöring någon gång i halvåret). Jag har sett ganska otäcka exempel på köksfläktar där man inte varit medveten eller inte velat vara medveten om det.

(Större rengöring innehåller ofta att montera ned fläktmotorpaketet och rengöra.)
 
Senast ändrad:
Är fönstren kittade ordentligt eller behöver de renoveras/fixas till (en av forumdeltagarnas just nu kollektivt mest älskade aktiviteter) ? Framförallt behöver yttersta fönstrets utsida se till att ha helt täta kitt (för kondens och energieffektivitet).
 
Är fönstren kittade ordentligt eller behöver de renoveras/fixas till (en av forumdeltagarnas just nu kollektivt mest älskade aktiviteter) ? Framförallt behöver yttersta fönstrets utsida se till att ha helt täta kitt (för kondens och energieffektivitet).
Fönsterrenovering är ju jättekul :)






Om man har tid och det inte regnar eller är för varmt eller för kallt och man inte behöver klänga på stegar och klättra på tak
 
Jag tror det är läge att byta fönster. Tror ni att det kan hjälpa?
Spisfläkten är 2 år, använd kanske en gång i veckan i snitt.
 
Jag tror det är läge att byta fönster. Tror ni att det kan hjälpa?
Spisfläkten är 2 år, använd kanske en gång i veckan i snitt.
Checklista:
1. Är dina ventiler öppna och var dom det i vintras?
2. Hade du lägre temp i vintras än normalt?
3. Använde du spisfläkten oftare förr? Finns det ett ventilationsläge på den?
4. Var dina fönster ordentligt haspade?
 
Dotterns rum var värst, rann på rutorna… Hennes element funkar inte. Bifogar bilder på lister och oförändrad ventil
 
image.jpg
 
När det gäller ventilation kan det göra underverk att sätta både köksfläkt och badrumsfläkt i lågfartsläge konstant. Man vill ju stänga av dem för att spara några ören per dygn i el, men har man problem med kapaciteten på ventilationen så är det inte rätt tänkt. (
 
Vardagsrummet, oxå drabbat, här funkar element och finns altandörr och hundlucka så det borde ventileras bra tänker jag,
image.jpg
 
När det gäller ventilation kan det göra underverk att sätta både köksfläkt och badrumsfläkt i lågfartsläge konstant. Man vill ju stänga av dem för att spara några ören per dygn i el, men har man problem med kapaciteten på ventilationen så är det inte rätt tänkt. (
Menar du spisfläkten?
 
Checklista:
1. Är dina ventiler öppna och var dom det i vintras?
2. Hade du lägre temp i vintras än normalt?
3. Använde du spisfläkten oftare förr? Finns det ett ventilationsläge på den?
4. Var dina fönster ordentligt haspade?
1. Ja, alltid
2. Jag tror inte det var kallare än förra :o
3. Tror inte det. Köket är oxå jättefuktigt, kryddor klibbar ihop…
4. Japp
 
Första punkten är att kolla hur det är med tätheten i fönstren. Mellan karm och innerbåge ska det vara så tätt det går att få det. Kommer det in kalluft så sänker det temperaturen mycket och leder till lokal kondens. Runt ytterbågen får det aldrig vara helt tätt och det måste även vara mindre tätt än runt innerbåden (därav att innerbågen ska fixas först för bäst effekt, så länge den yttre inte är typ så dålig att det rinner in vatten) (tänk även på att dålig kittning kan ge luftläckage så hänsyn tas till helheten inte bara skicket på listerna)
 
Första punkten är att kolla hur det är med tätheten i fönstren. Mellan karm och innerbåge ska det vara så tätt det går att få det. Kommer det in kalluft så sänker det temperaturen mycket och leder till lokal kondens. Runt ytterbågen får det aldrig vara helt tätt och det måste även vara mindre tätt än runt innerbåden (därav att innerbågen ska fixas först för bäst effekt, så länge den yttre inte är typ så dålig att det rinner in vatten) (tänk även på att dålig kittning kan ge luftläckage så hänsyn tas till helheten inte bara skicket på listerna)
Fast det har jag ingen koll på, är det Anticimex jag kan ringa ut för att kolla?
 
Min erfarenhet är att det är frånluften i huset som är det viktigaste i det fallet. Min första vinter här hade jag frånluft i badrummet som gick dygnet runt, samt tilluft "där man ska". Ingen köksfläkt, bara självdrag. Fick massor kondens i mina dåliga fönster (men med nya lister) och lite i mina nyrenoverade. Vintern efter hade jag köksfläkt också och fick ingen som helst kondens ens i fönstrena som var i rikigt dåligt skick.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 888
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 373
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp