Hjälp med mitt hus?!

Min erfarenhet är att det är frånluften i huset som är det viktigaste i det fallet. Min första vinter här hade jag frånluft i badrummet som gick dygnet runt, samt tilluft "där man ska". Ingen köksfläkt, bara självdrag. Fick massor kondens i mina dåliga fönster (men med nya lister) och lite i mina nyrenoverade. Vintern efter hade jag köksfläkt också och fick ingen som helst kondens ens i fönstrena som var i rikigt dåligt skick.
Med köksfläkt, menar du spisfläkt då?
 
Om det är fuktigt på insidan så är huset snarare för tätt än för dåligt isolerat (dina fönster är alltså tillräckligt täta). Det är vanligt om man har ett äldre hus men har tilläggsisolerat eller på andra sätt energieffektiviserat. Du behöver ser över ventilationen i huset. Eftersom du själv inte har kunskap om det kanske du prata med någon firma tex anticimex som föreslaget om de kan komma ut och titta igenom huset tillsammans med dig och ge råd kring ventilation och annat som kan vara bra att ha koll på när man har hus.
 
Vardagsrummet, oxå drabbat, här funkar element och finns altandörr och hundlucka så det borde ventileras bra tänker jag, Visa bifogad fil 124709
Jag förstår inte riktigt vad du vill påvisa med bilden?
Här visar bilden snarare ett underhållsbehov av utsidan än det problematiken med fukt på insidan.

Jag tror iaf utefter det du beskrivit behöver se över din ventilation. Kolla i området efter ventilationsfirmor eller för en med objektiv bedömning besiktningsfirma ex Anticimex.
Dock skall du vara medveten om att en besiktningsman inte är lika kunnig på ventilation som en "riktig" fackman.
Jag upplever sällan att seriösa fackfirmor vill lura okunniga husägare, de är måna om sitt rykte och vill självklart ha kunder, men nöjda och återkommande kunder. Det blir man inte om man blir lurad.
 
Det fanns en fläkt som jag rev ut då huset har bergvärme så trodde jag att den inte behövdes :cool:
Du är orutinerad husägare, men river ut ventilationskanaler i huset? Men där har vi nog en riktigt bra lösning på problemet, i med en riktig fläkt igen och sopa ut kolfiltret. Då behövs inga svindyra fönsterbyten.

På bilderna finns lite att skrapa och slipa och måla, men det har inget med kondensproblemet att göra. Tätningen innerfönster mot karm ser bra ut.
 
En till sak.
Det finns firmor som sysslar enbart med ventilation - eftersom det är så viktigt. Det finns en marknad för sådana företag.

Ta ut ett par firmor och låt dem titta över huset och be om utlåtande och offerter.

Med lite tur är det skitenkelt. (och inte så dyrt) Bara att återställa tidigare ventilation.
 
För att ta hand om det akut så är ju den större modellen Torrboll funktionell. Det hjälper rejält och är billigt. Men utluft måste ju lösas också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 879
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 373
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp