Hjälp med mitt hus?!

Sorry blandade ihop diskussionerna.
Det är toafläkt och köksfläkt jag tänkte var bra att ha gående tills vidare för att få rotation på luften och i pax.fläktens fall få ut luft.
Under sommaren har jag nästan alltid öppet så det blir korsdrag, både ytterdörr och altandörr.
 
Jag blir bara mer och mer förvirrad över ditt hus TS. :D

Hur gammalt är det? Då det byggdes borde det funnits en fungerande ventilation och värmekälla. Är det skapligt nytt så det värmdes med el-element? Eller är det så gammalt att det finns en skorsten?
 
Jag blir bara mer och mer förvirrad över ditt hus TS. :D

Hur gammalt är det? Då det byggdes borde det funnits en fungerande ventilation och värmekälla. Är det skapligt nytt så det värmdes med el-element? Eller är det så gammalt att det finns en skorsten?
Byggdes 1944, nu (inte av mig) igenmurad skorsten, vanliga element finns som är kopplade till bergvärmesystemet. Det fanns en luftvärmepump när jag köpte huset men när jag renoverad rev jag ut den då jag trodde den var onödig iom det nyinsatta (av säljarna) bergvärmesystemet.
 
Byggdes 1944, nu (inte av mig) igenmurad skorsten, vanliga element finns som är kopplade till bergvärmesystemet. Det fanns en luftvärmepump när jag köpte huset men när jag renoverad rev jag ut den då jag trodde den var onödig iom det nyinsatta (av säljarna) bergvärmesystemet.
Oki.
Värme och ventilation är två olika saker. Och jag håller med om att värmepumpen blev onödig iom bergvärmen. För värmepumpen är en värmekälla, inte ventilation.

Igenmurad skorsten? Jag misstänker att den är intakt men att man satt igen hålen efter spis, kamin, panna och ventilation etc? En skorsten är ofta en bra ventilation. Den för upp luft - dvs frånluft.
-44 borde det funnits en vedspis i huset? Eller en värmepanna för ved? Finns det källare där en panna kan ha stått?

Sorry mina frågor :) Jag tycker sånt här är kul. Dvs hur såg huset ut och hur fungrade det då.
 
Oki.
Värme och ventilation är två olika saker. Och jag håller med om att värmepumpen blev onödig iom bergvärmen. För värmepumpen är en värmekälla, inte ventilation.

Igenmurad skorsten? Jag misstänker att den är intakt men att man satt igen hålen efter spis, kamin, panna och ventilation etc? En skorsten är ofta en bra ventilation. Den för upp luft - dvs frånluft.
-44 borde det funnits en vedspis i huset? Eller en värmepanna för ved? Finns det källare där en panna kan ha stått?

Sorry mina frågor :) Jag tycker sånt här är kul. Dvs hur såg huset ut och hur fungrade det då.
Jag uppskattar ditt intresse!! Jag kan ingenting och vill lära mig.
Med vedspis antar jag att du menar typ ingången till skorstenen? Den borde ha varit i köket men jag är inte säker. Har ingen aning om det har funnits en panna. Har mkt stor källare, så det kan ha stått där nere men jag kan inte se någon anslutning till skorstenen där.

Har mailat idag (de har semester tom imorgon) en sotare/ventilationsfirma så de kan komma ut och titta.
 
Oki.
Värme och ventilation är två olika saker. Och jag håller med om att värmepumpen blev onödig iom bergvärmen. För värmepumpen är en värmekälla, inte ventilation.

Igenmurad skorsten? Jag misstänker att den är intakt men att man satt igen hålen efter spis, kamin, panna och ventilation etc? En skorsten är ofta en bra ventilation. Den för upp luft - dvs frånluft.
-44 borde det funnits en vedspis i huset? Eller en värmepanna för ved? Finns det källare där en panna kan ha stått?

Sorry mina frågor :) Jag tycker sånt här är kul. Dvs hur såg huset ut och hur fungrade det då.
Det var ganska vanligt med oljepanna i hus från den tiden snarare än vedspis.
 
Nä, de är nya. Det var luftvärmepumpen jag kasserade.
Det är ju ändå mer logiskt att ta bort den när du har bergvärme än att kasta ut köksfläkten för att man skaffat bergvärme :). Bra att du får dit någon som kan titta på ventilationen. Skorstenen gör ju mycket för ventilationen i ett hus och är den igenmurad så behöver det säkert kompenseras på något sätt.
 
Jag uppskattar ditt intresse!! Jag kan ingenting och vill lära mig.
Med vedspis antar jag att du menar typ ingången till skorstenen? Den borde ha varit i köket men jag är inte säker. Har ingen aning om det har funnits en panna. Har mkt stor källare, så det kan ha stått där nere men jag kan inte se någon anslutning till skorstenen där.

Har mailat idag (de har semester tom imorgon) en sotare/ventilationsfirma så de kan komma ut och titta.
En sotare kan se ner i skorstenen och se hur många pipor den har. antalet pipor visar hur många saker som varit anslutna till den. I mitt gamla hur finns vedspisen, en kökspanna och en ventil ovanför vedspisen.

Sotaren kan säkerligen reda ut vad som varit anslutet från början.
Att en spis stått i köket är sannolikt . Men lagar inte mat i vardagsrummet eller hallen :) Men en komplikation kan vara att man flyttat köket till ett annat rum.

Finns det eller har funnits öppen spis nånstans?
 
En sotare kan se ner i skorstenen och se hur många pipor den har. antalet pipor visar hur många saker som varit anslutna till den. I mitt gamla hur finns vedspisen, en kökspanna och en ventil ovanför vedspisen.

Sotaren kan säkerligen reda ut vad som varit anslutet från början.
Att en spis stått i köket är sannolikt . Men lagar inte mat i vardagsrummet eller hallen :) Men en komplikation kan vara att man flyttat köket till ett annat rum.

Finns det eller har funnits öppen spis nånstans?
Som det ser ut idag så sitter skorstenen i korsningen med kök, hall och dotterns sovrum.
 
När man kör luftvärmepumpen på kyla så avfuktar den.
Så den borde nog ha varit kvar.
Fast behöver man ha elektrisk avfuktning igång för att hålla OK luftfuktighet (utom i möjligtvis en källare) så är det ju något annat som är knasigt med ventilationen.

TS, om ditt hus är byggt för självdrag så måste du hjälpa självdraget på traven nu när ingen längre eldar för att värma upp huset. Du behöver insläpp av luft (tilluft) i ”rena” rum (vardagsrum, sovrum, allrum) och utsläpp av luft (frånluft) i ”smutsiga” rum (badrum, tvättstuga, kök). Ta dit en ventilationsexpert så hjälper de till :-)
 
Fast behöver man ha elektrisk avfuktning igång för att hålla OK luftfuktighet (utom i möjligtvis en källare) så är det ju något annat som är knasigt med ventilationen.

TS, om ditt hus är byggt för självdrag så måste du hjälpa självdraget på traven nu när ingen längre eldar för att värma upp huset. Du behöver insläpp av luft (tilluft) i ”rena” rum (vardagsrum, sovrum, allrum) och utsläpp av luft (frånluft) i ”smutsiga” rum (badrum, tvättstuga, kök). Ta dit en ventilationsexpert så hjälper de till :-)
Jo men det är det ju.
Däremot så kan den avfuktning ha hållit problemet stånget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 375
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp