Hjälp med överviktig brukshäst

R

Racinda

Hej!
Jag har en nsv brukshäst. Ett sto på 17år, 145cm i mankhöjd. Jag har haft henne i snart två år.
Förra våren tyckte jag att hon verkade trött när vi var ute och red samt att det knäppte någonstans ifrån länden då och då. Jag tror att detta började då, hade iaf inte märkt av det tidigare. En vän rekommenderade en kunnig hästmassör som kom ut och masserade min häst ett par ggr. Hon sa att hästen så jättefin ut med fina hovar och att jag skulle ge b vitamin för att underlätta pälsfällningen. Jag gjorde så och hon blev mycket piggare och gladare.

Sen i början av sommare blev hon tjock i mankammen. Fång tänkte jag och fick ut distriktsveterinären direkt. Hon sa att hästen var i fint hull och att det var en allergisk reaktion på knott och gav hästen en spruta.
Hovslagaren som vi har säger också att hon är i fint hull och att hon inte har några tecken på fång i hovarna.

Men så för någon månad sen fick jag för mig att jag ville kolla upp hästen ordentligt så en "hästveterinär", som enligt många häromkring ska vara väldigt kunnig, kom ut och tittade på henne och min andra häst, ett shettis sto på 17år som jag haft i två månader. Den veterinären sa att båda hästarna var kraftigt överviktiga och skulle bantas med enbart kornhalm, nyponkärnor, gurkmeja för lederna och vanlig jäst för magen. Samt lite morötter. Inga mineraler eller något hö dessutom skulle hon ridas varje dag.

Jag ser oxå att hon är tjock men att banta en häst så här!? Nordsvensken väger ca 540kg mätt med band.

Jag har även två barn, hund och heltidsjobb och även om jag har en tjej som kommer och rider så blir hon kanske inte motionerad med än 4ggr/v. Ska jag vara tvungen att sälja hästarna för att jag inte hinner 7dagar/V? Hur många motionerar sina hästar så mycket? Och om fodret. Dom går på lösdrift med ligghall. Jag tycker dom behöver äta mer än så.

Jag behöver inga tykna kommentarer utan hjälp! :cry: Jag vill att mina hästar ska må bra och och vara friska och bli gamla. Ska jag ta ut ännu en veterinär?
 
Sv: Hjälp med överviktig brukshäst

Hej!

Sen i början av sommare blev hon tjock i mankammen. Fång tänkte jag och fick ut distriktsveterinären direkt. Hon sa att hästen var i fint hull och att det var en allergisk reaktion på knott och gav hästen en spruta.

Den veterinären sa att båda hästarna var kraftigt överviktiga och skulle bantas med enbart kornhalm, nyponkärnor, gurkmeja för lederna och vanlig jäst för magen. Samt lite morötter. Inga mineraler eller något hö dessutom skulle hon ridas varje dag.

Vad hände sedan efter sprutan? Gick svullnaden ner? Undrar mest

Jag tycker nog inte att det var det bästa bantningsrådet precis. Om du följer det kommer du att få en häst med ganska kraftig proteinbrist. Alla hästar behöver sitt dagsbehov av proteiner även en häst som ska banta. Mineraler är ju också viktiga. :crazy:

Det gäller alltså att ge den så mkt proteiner dn behöver och så hålla energin nere. Det lättaste (kanske enda) sättet att lyckas med detta är att räkna på foderstaten.
Hö med hög kvot, lusern, soja, halm är bra foder att använda för att få ihop en foderstat.

Morötter ínnehåller en del kolhydrater som kanske inte är jättebra i alla fall inte i stora mängder. Nypon och gurkmeja vill jag inte riktigt uttala mig om.

Vanlig bakjäst är bra för magen och även lite urvattnad betfor.

Jag har bantat en fet ponny genom att ge henne lusern, halm, lite betfor, bakjäst, mineraler och lite extra vitaminer eftersom hon inte åt gräs på länge.

Motion är naturligtvis jättebra och viktigt men jag tycker inte att man ska behöva sälja hästen för att man inte hinner rida varje dag. Min ponny stod inne 23-24 h under en stor del av bantningstiden (fång).

Fråga gärna mer om du undrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med överviktig brukshäst

Lite sent svar :)
Men jag köpte en häst i slutet på okt som var överviktig och absolut behövde gå ner i vikt. Jag gjorde så att jag gav minimalt med kraftfoder (lite lusernpellets, mineraler och foderjäst) och 7 kg hö + lite halm (hon väger ca 450 kg, normalvikt)
Jag skrittade ca 1,5 timme 4 ggr i veckan och ett 20 min pass i paddocken 1 ggr.
Hon gick ner i vikt snabbt utan att "banta" vilket kan ge andra, större problem.
Nu fick hon vintervila pga halka och äter 9 kg hö, 1 kg halm och mineraler.
Lycka till, det går om man är envis! Men ge hästen hö!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 967
Senast: Ray
·
Foder & Strö Det är så att jag var hos veterinär idag (ej pga det jag tar upphär men hon påpekade) å hon såg en "bulle" på vardera sida av halsen och...
2
Svar
30
· Visningar
2 760
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 920
Senast: fruxolisa
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp