risk för fång, hjälp hur gör jag?

NightRain

Trådstartare
Det är så att jag var hos veterinär idag (ej pga det jag tar upphär men hon påpekade) å hon såg en "bulle" på vardera sida av halsen och sa att detta är ett varningstecken på fång. Blir ju livrädd.., men han går på
Fri tillgång nu, men då vi ska flytta till gård så blir de bara våra två hästar å därför inte fri tillgång på hö. Hon tyckte jag skulle ha betesreducerare på dagen utan på natten å sen då inte ha så stor hage med kraftigt bete. So far so good. Men till vintern då? Vi kommer inte kunna åka å lunch fodra då vi jobbar rättlångt hemifrån. De vi tänkte från början är två slowfeeding nät. Så de klarar sig till iallafall kl 14 så de blor bara ett par timmar till nån kommer hem.

tror ni att vi kan göra så? Å sprida ut dom lite så dom inte bara står helt still hela tiden och äter. Eller hur hade ni gjort?
självklart kommer han bli motionerad mycket för att gå ner i vikt så han är överviktig nu.

förslag är välkommna. Det kommer bara vara två hästar. Å vid ca kl 16 kommer första personen hem. Kommer komma ut ca kl 6 på morgonen. Vintertid pratar vi om då.
 
Det är så att jag var hos veterinär idag (ej pga det jag tar upphär men hon påpekade) å hon såg en "bulle" på vardera sida av halsen och sa att detta är ett varningstecken på fång. Blir ju livrädd.., men han går på
Fri tillgång nu, men då vi ska flytta till gård så blir de bara våra två hästar å därför inte fri tillgång på hö. Hon tyckte jag skulle ha betesreducerare på dagen utan på natten å sen då inte ha så stor hage med kraftigt bete. So far so good. Men till vintern då? Vi kommer inte kunna åka å lunch fodra då vi jobbar rättlångt hemifrån. De vi tänkte från början är två slowfeeding nät. Så de klarar sig till iallafall kl 14 så de blor bara ett par timmar till nån kommer hem.

tror ni att vi kan göra så? Å sprida ut dom lite så dom inte bara står helt still hela tiden och äter. Eller hur hade ni gjort?
självklart kommer han bli motionerad mycket för att gå ner i vikt så han är överviktig nu.

förslag är välkommna. Det kommer bara vara två hästar. Å vid ca kl 16 kommer första personen hem. Kommer komma ut ca kl 6 på morgonen. Vintertid pratar vi om då.

Mina förslag är:
Lunchgrind
Lunchbox
Eller:
Nät med halm + portionera hö en gång morgon och en portion då första person kommer hem em

Nät kan funka men då måste man ju veta isf när det tar slut om man inte ska ha fri tillgång. Brukar vara svårt att få det att räcka länge och samtidigt begränsa i många fall.

Reducera halva dygnet går inte, de äter i kapp så det var ett värdelöst förslag från veterinären tycker jag
 
Mina förslag är:
Lunchgrind
Lunchbox
Eller:
Nät med halm + portionera hö en gång morgon och en portion då första person kommer hem em

Nät kan funka men då måste man ju veta isf när det tar slut om man inte ska ha fri tillgång. Brukar vara svårt att få det att räcka länge och samtidigt begränsa i många fall.

Reducera halva dygnet går inte, de äter i kapp så det var ett värdelöst förslag från veterinären tycker jag

Ha halm i nät lät ju inte fel. Å sen morgonfodra några kg på morgonen å sen när första kommer hem å sen på kvällen.

meb går de inte blanda hö å halm i nätet? Eller ha nät både till hö å halm?

jag har ingen aning om reducerare. De var hon so sa så. Hon sa att hästarna lätt blir knäppa av att ha den hela dygnet
. Å så sa hon att vi skulle ta i hästarna ett par timmR om dagen på sommaren. De hade vi tänkt ändå :-)
 
Det går ju att testa iof ungefär hur lång tid de tar för dom att äta upp hö i nät åxå o m man vill:-)

Tänkte på en sak till. Förut sa man att häste "skulle ha" 2kg hö per 100kg kroppsvikt. Stämmer det fortfarande? Eller hur man ska säga
 
Iallafall ska du kraftigt reducera fodret. När det gått så pass långt att fettdepåerna syns kan risken vara överhängande redan.

Detta är något vi med lättfödda hästar ständigt jobbar med. Här fodras all stråmat i nät, halm som hö och ändå kämpar vi i motvind kan man säga.

Numer säger man minst 1,5 kiloTS per 100 kg häst. Det betyder att man kan ge halm eller hö/hösilage. Men, gärna mer TS än detta ska man ge.
Jag ger mer men har bytt ut en del hö mot halm, en ganska stor del. Men då måste jag komplettera med lite protein eftersom halmen inte har någon.
 
Okej. Ja de får bli stenhård koll på hö å massa motion

. Men då skulle jag kunna blanda hö å halm i nät? Vilken halm ska man då ha?

men hur ska jag göra till sommaren? Betesreducerare eller kapa hagen å se till att de inte finns så mycket gräs.? De är han å en islandshäst so ska gå tillsammans.

bullarna har dock inte funnits så länge. (Inte för att de gör saken mindre allvarlig men ville ändå säga det)
 
men hur ska jag göra till sommaren? Betesreducerare eller kapa hagen å se till att de inte finns så mycket gräs.? De är han å en islandshäst so ska gå tillsammans.

Hade jag haft häst som tenderar till att ligga på gränsen med risk för fång hade jag valt så minimal gräshage som möjligt (ej stor frodig vall tex), ev kompletterat med betesreducerare samt hållt noga koll över när gräset skulle kunna vara stressat och producera mycket socker och då hade hästen/hästarna tagits från betet direkt alt aldrig släppas de dagarna det är större risk.
Hade risken varit jättestor hade jag t o m hoppat över betet eftersom att jag hade övervägt att hästar idag överlever utan gräs någon sommar men det är inte säkert de överlever fång..

En enda natt med kallare grader räckte ifjol för att en av stallets hästar skulle få akut fång..en som inte ens varit i riskzoonen vad man vetat om, alltid gått på bete alla år etc det slog bara till. Så nog ska man vara försiktig och speciellt om man har en häst som är överviktig eller är en ras som tenderar till att ha lättare till att få fång.

Viktigt om man ska använda korg är att hålla koll..en del sätter i sig som om de åt fritt ändå.
Och komma ihåg att man ska låta hästarna vara utan i mellanåt varje dygn för att kunna klia andra hästar. vila käkarna etc och då kanske utanför gräshagen att man tex har en extra hage antingen utan gräs eller där det är väldigt nedbetat, eller ta in på stall ett par timmar.

Kan vara ett evigt pusslande..men att släppa hästar på bete idag bör inte ske utan eftertanke, det är så många som drabbas av sjukdomen helt i onödan :(
 
Jag säger samma som @Dandylinn men är t.o.m ännu hårdare.

Eftersom jag har en lättfödd ras (fjordhäst), där dessutom fång ökat rejält, så har de inga hagar alls som de kan beta i överhuvudtaget. Varken på sommaren eller annan tid på året.
Här finns bara skogshagar.

Det jag gör är att valacken får beta i en 3x3 meters hage i ca 20 minuter tre dagar i veckan, som mest. Då ska man veta att han inte överhuvudtaget i dasgläget är i riskzonen för fång och aldrig haft fång eller fångkänning.

Jag har haft betesreducerare på honom och då var det i deras vanliga hage på förra stället där gräset växte hela tiden men var så lite att det nästan inte märktes att det fanns något.
Dock fick han kolik eftersom han trodde att han inte kunde dricka med den på.

Så, min rekomendation för att hålla hästen frisk och i livet är att inte ha den i hage med gräs alls.
Visst vill vi alla se hästar beta och gå på bete, men man måste förstå att inte alla raser är byggda för det.

Jag ger vetehalm eftersom de äter mindre av det än havrehalm.
 
Vår häst är inte i riskzonen för fång, men han har varit rejält överviktig och är fortfarande i överhull. I sommar tänker vi låta han gå på bete med betesreducerare på förmiddagen och sen får han gå i vinterhagen på eftermiddag/kväll och stall på natten. I vinterhagen och boxen kommer han ha höblandat halm som han har nu om nätterna (dock har han fri tillgång på silage i hagen nu) , i alla fall tänker vi börja så och senare i sommar när det inte är lika kraftigt bete så kanske han får gå i beteshagen mer. Men fång är verkligen inte roligt och inget jag önskar min häst.

Att bara få ner hästen i vikt hjälper en hel del för att få mer koll på fångrisken. Så bara man ser till att motionera sen och ser över hästens foderstat så den inte får för mycket energi så brukar det vara rätt så lugnt (pratar om resten av året efter sommaren)
 
Min fick fång utan att vara extremt fet, men han hade ju varningstecken i form av depåer på bla mankammen. De får hö i SMH-nät ute, även halm i separata nät så de alltid har att tugga på, ger den ytterligare hö när jag kommer hem och sen får de hö och halm i nät även inne. Fungerat bra och halvblodet (som haft fång) har tappat 50 kg i vikt utan att vara hungrig.
 
Svårt att ge enskilda råd men generellt sett så ska hästen ned i vikt. Halm ej havrehalm det är för gott. Anpassad foderstat med Minimigiva hö Och komplettera med halm. Hade inte gett fri tillgång på halm förrän hästen gått ned till bra vikt. Inget gräs före midsommar. Helst obetat högt grovt gräs men inte obegränsat. Jag är ingen vän av munkorg så hellre mindre hage eller kortare tid. På vintern så fungerar det bra tycker jag att fodra med hö morgon sen em och kväll om dom har tillgång till halm
 
Tack ska ni ha:-) känns som att de får bli lite mindre hage med så lite gräs som möjligt, å att komma in i stallet ett antal timmar om dagen. Å nät på vinter å ävem halm.

men är de taskigt att låta den andra hästen dras mes i detta pga att den ena är i riskzon?
 
Analys på grovfodret, fång orsakas ju av socker. Låg halt socker (under 10) så kan man ge mer av hö, blanda halm och hö verkar som en god idé!
Håll nere den totala sockernivån, inte så lätt, men värt besväret!
 
Ja de är klart.
Känner mer nu att de blev gräset som ställer till det istället :-/ ska testa en greenguard men min häst brukar vara så smart så tror att han kommer att lära sig att äta massor med den iaf :-/ så får. Hoppas att vi kan å Får kapa hagen så att som får gå på mindre. Blir han bara frisk från sin förkylning nu så man kan börja träna honom igen så tror jag att vi kan få bort knölarna.
 
men är de taskigt att låta den andra hästen dras mes i detta pga att den ena är i riskzon?

Nej, djur tänker knappast så eller känner agg över någon slags "specialbehandling" eller att hålla sin kompis sällskap.
Har man lämpliga rutiner och ger allt grundläggande så är hästar väldigt lätt nöjda i sin tillvaro.

Ibland kan det vara så att den som inte måste gå på diet kanske behöver mer foder tex men det kan ju lösas när de då står på stall.
 
Så, min rekomendation för att hålla hästen frisk och i livet är att inte ha den i hage med gräs alls.
Visst vill vi alla se hästar beta och gå på bete, men man måste förstå att inte alla raser är byggda för det.

Jaha, vad levde urhästarna av då, nötter och granbarr? Hästar är gjorda för att äta gräs!! Hö är också gräs, det verkar vissa glömma...

Sen betyder det inte att man ska släppa alla hästar på kraftigt gödslad och sådd vall efter en vinter i lera, men att ALDRIG låta hästen äta gräs anser jag vara väldigt nära vanvård. Du förnekar hästens viktigaste och mest fundamentala beteende. Någon måtta får det vara på att vara hysterisk rädd för fång, särskilt om hästen aldrig haft fång eller har en endokrin sjukdom, är under bantning, vilar pga skada etc. Då får man vara extra försiktig. Men att en frisk häst i träning aldrig ska få beta pga att ägaren lider av fångest är helt galet.

Detta är helt på linje med de som aldrig låtar hästen gå i hage pga att den kan skada sig. Alla hästar kan ju definitivt skada sig illa i hagen, och alla hästar kan definitivt få fång. Men så var det detta med livskvalitet kontra kvantitet... Vad är det för liv för ett betande djur att aldrig få möjlighet att beta??

Motionera mer så hästen kan få gå i en naturbeteshage utan att bli sjuk. Undvik högriskperioder som frost och extrem torka.

Motion är av yttersta viktighet för att dels bränna fett, dels förhindra/kontrollera IR.
 
Jaha, vad levde urhästarna av då, nötter och granbarr? Hästar är gjorda för att äta gräs!! Hö är också gräs, det verkar vissa glömma...

Sen betyder det inte att man ska släppa alla hästar på kraftigt gödslad och sådd vall efter en vinter i lera, men att ALDRIG låta hästen äta gräs anser jag vara väldigt nära vanvård. Du förnekar hästens viktigaste och mest fundamentala beteende. Någon måtta får det vara på att vara hysterisk rädd för fång, särskilt om hästen aldrig haft fång eller har en endokrin sjukdom, är under bantning, vilar pga skada etc. Då får man vara extra försiktig. Men att en frisk häst i träning aldrig ska få beta pga att ägaren lider av fångest är helt galet.

Detta är helt på linje med de som aldrig låtar hästen gå i hage pga att den kan skada sig. Alla hästar kan ju definitivt skada sig illa i hagen, och alla hästar kan definitivt få fång. Men så var det detta med livskvalitet kontra kvantitet... Vad är det för liv för ett betande djur att aldrig få möjlighet att beta??

Motionera mer så hästen kan få gå i en naturbeteshage utan att bli sjuk. Undvik högriskperioder som frost och extrem torka.

Motion är av yttersta viktighet för att dels bränna fett, dels förhindra/kontrollera IR.

Javisst men inte i de mängder och med den energimängd vi har idag i både gräs och hö är nog ingen häst född till. Sedan är de ponnyer som är kargt födda inte speciellt utrustade för bete och gräs utan att röra på sig väldigt mycket för att få i sig lite.

Att släppa t.ex en fjording på bete gör den fet. Ingen häst ska vara fet, inte ens en liten stund per år. Anser jag.
Även de hagar som var vinterhagar, som fick lite gräs, gjorde min häst minst 100-150 kilo tyngre än han ska vara, trots träning för medelsvår körning 4-6 dagar i veckan. Det kan inte anses som bra på något sätt bara för att de ska få beta just gräs.

Om man tycker som du så är ju hö samma som gräs och hö får de ju, så då är det väl ingen fara? Då får den ju gräs.

Att beta som beteende gör de ju ändå, fast i hagen med mossa och rötter och hönät i marknivå. Mina hästar går ju med mulen i marken hela dagarna. Jag pratar inte om grushagar i mitt inlägg.

Man får skilja på att äta just gräs eller få utlopp för sina naturliga beteenden. Det är svårt att lära sig skilja på dessa saker men är väldigt bra när man diskuterar detta.
Zoo-parker har ju länge hållt på med berikning av sina djur.
Deras hagar är helt fria från gräs eftersom de är relativt små för många djur. Jag tänker på den största i Sverige.
De löser det genom att ha en pelletsspridare som med jämna mellanrum skjuter ut pellets över marken, så de får utlopp för sitt betande beteende utan att äta just gräs.
 
Senast ändrad:
En veterinär ville testa min häst för IR för att han skulle få gå på bete. Samtidigt är 80-90% av alla fjordhästar feta, överviktiga och/eller har fettdepåer. Det kan jag se som djurplågeri.....att dessa hästar ständigt går med övervikt.

Att de dessutom, som jag fattat det, kan utveckla IR av att vara för feta, ser jag som skäl nog att ha fångest.

Det har ju visat sig att vi i dagsläget fodrar för mycket energi och för lite protein till våra ston när de är dräktiga, vilket har visat sig ger föl som växer upp mer frekvent som IR-hästar samt har större benägenhet att få fång.

På 80-talet fanns inte fång alls nästan. Då hade jag inte heller samma betänkligheter eftersom vi hade mindre energi i höt än nuförtiden.

Min ena går på 4,5 kg hö och resten halm och är lite i överkant nu då han motioneras mindre av olika anledningar. Jag vet inte vem som skulle rekomendera mig att släppa honom på gräs.

(Han går ca 20-30 minuter 3 dagar i veckan som det är nu. Det ersätter ett av hömålen.)
 
tack för alla svar.. ni får gärna fortstta diskutera om ni vill men såhär löste jag iaf hagproblemet för sommaren

de fanns en hage som är en hel del skog i.. foderrådgivaren jag hade uppe sa att skogshage är bäst.. för de gräs som växer där blir inte stressat som på öppna fält.. så den kapade vi av lite för de finns även en lite större plätt utan träd.. så just nu går de i skogen å pillar på de gräs å växter som är där.. sen kommer vi att växla med den andra delen.. låta dom gå där på natten å i skogen på dagen. så får vi se hur dom beter sig.. idag var ju första dagen de fick komma ut där.. nytt ställe för båda å även nya människor för ena hästen då vi hämtade den igår.. så de har varit bångstyriga idag över lag men hoppa spå att de lägger sig när de lär känna varandra å stället å den nya hästen lär känna oss.. så hoppas att de kommer funka nu.finns även en annan hage som ligger i skugga som de kan gå i.. sen sa foderrådgivaren att vi kan s läppa den på en plätt med gräs senare på sommaren när de inte är lika "farligt" längre..
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 212
Senast: Fiorano
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 629
Senast: super
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp