Bukefalos 28 år!

risk för fång, hjälp hur gör jag?

tack för alla svar.. ni får gärna fortstta diskutera om ni vill men såhär löste jag iaf hagproblemet för sommaren

de fanns en hage som är en hel del skog i.. foderrådgivaren jag hade uppe sa att skogshage är bäst.. för de gräs som växer där blir inte stressat som på öppna fält.. så den kapade vi av lite för de finns även en lite större plätt utan träd.. så just nu går de i skogen å pillar på de gräs å växter som är där.. sen kommer vi att växla med den andra delen.. låta dom gå där på natten å i skogen på dagen. så får vi se hur dom beter sig.. idag var ju första dagen de fick komma ut där.. nytt ställe för båda å även nya människor för ena hästen då vi hämtade den igår.. så de har varit bångstyriga idag över lag men hoppa spå att de lägger sig när de lär känna varandra å stället å den nya hästen lär känna oss.. så hoppas att de kommer funka nu.finns även en annan hage som ligger i skugga som de kan gå i.. sen sa foderrådgivaren att vi kan s läppa den på en plätt med gräs senare på sommaren när de inte är lika "farligt" längre..

Tänk bara på att frostgräs kan vara lika farligt, om inte ännu farligare.
 
Låter bra med den typen av hage när det gäller gräs. Skogshagar kan vara ett tillhåll för både knott och broms I mängder. Eksemtäcke är bra om det nu inte är för mycket pinnar och annat att fastna i. Flugspray och lite koll på hur mycket insekter det är får man nog ha.
 
Uppdatering. De har smitit från skogsdelen i hagen 3 dagsr o rad nu å sprängt staketet för att komma till de lilla fältet. Men har gått å kollat där å de är nästan inget gräs.. mycket mossa å vass å de äter dom inte så känns inte som de är så farligt där. De går inne om nätterna å även ett par timmar om dagen. Vet inte annars vad jag ska göra för att hålla dom inne i hagen.
 
Uppdatering. De har smitit från skogsdelen i hagen 3 dagsr o rad nu å sprängt staketet för att komma till de lilla fältet. Men har gått å kollat där å de är nästan inget gräs.. mycket mossa å vass å de äter dom inte så känns inte som de är så farligt där. De går inne om nätterna å även ett par timmar om dagen. Vet inte annars vad jag ska göra för att hålla dom inne i hagen.

Hur många rader tråd har du, eller vad för stängsel?

Om det är så att de drar får man nästan stängsla upp, alternativt sätta fler rader tråd (5-6 st minst) för att se om det hindrar.

Samt ström på tråd såklart.
 
Det är så att jag var hos veterinär idag (ej pga det jag tar upphär men hon påpekade) å hon såg en "bulle" på vardera sida av halsen och sa att detta är ett varningstecken på fång. Blir ju livrädd.., men han går på
Fri tillgång nu, men då vi ska flytta till gård så blir de bara våra två hästar å därför inte fri tillgång på hö. Hon tyckte jag skulle ha betesreducerare på dagen utan på natten å sen då inte ha så stor hage med kraftigt bete. So far so good. Men till vintern då? Vi kommer inte kunna åka å lunch fodra då vi jobbar rättlångt hemifrån. De vi tänkte från början är två slowfeeding nät. Så de klarar sig till iallafall kl 14 så de blor bara ett par timmar till nån kommer hem.

tror ni att vi kan göra så? Å sprida ut dom lite så dom inte bara står helt still hela tiden och äter. Eller hur hade ni gjort?
självklart kommer han bli motionerad mycket för att gå ner i vikt så han är överviktig nu.

förslag är välkommna. Det kommer bara vara två hästar. Å vid ca kl 16 kommer första personen hem. Kommer komma ut ca kl 6 på morgonen. Vintertid pratar vi om då.
Är det lymfkortler hon menar?
 
Jag vet inte om det ens finns någon annan term för fettdepåer än just fettdepåer.

Den medicinska termen för fettvävnad är egentligen adipose tissue som är engelska. Eftersom forskningsresultat redovisas på engelska får man söka på “adipose tissue” om man vill hitta studier på fettvävnad. Man hittar t.ex. denna studie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19319966

Adipose tissue: a motor for the inflammation associated with obesity

Fettvävnad är således ingen “död”vävnad som bara ansamlar fett som många tror utan den är i hög grad aktiv och utsöndrar bl.a. hormoner.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 214
Senast: Fiorano
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 642
Senast: super
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 147
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp