Hjälp med proteintillskott

Tiva

Trådstartare
Har ett halvblod, sto , 13 år, lagom hull, rids lätt ridning

Vad ska jag tillföra i fodret så jag kommer upp i proteinvärdet?

Analysen

Torrsubstans 86%
Smältbart råprotein per kg torrsubstans 30 g
Omsättningsbar energi per kg torrsubstans 8,8 mj
Smältbart råprotein/omsättningsbar energi 3,4 g/mj

Kalcium 4,1 g
Fosfor 1,2 g
Magnesium 1,0 g
Kalium 12,4 g
Kalcium/fosfor 3,6

socker 108 gram

Har försökt o komma fram till nått vettigt men jag får inte ihop det :/
Tar tacksamt emot hjälp :)
 
Potatisprotein och vetekli och nån form av magnesiumtillskott. Inte lusern för du har förhållandevis högt med kalcium och vetekli för det innehåller ganska mycket fosfor.
 
Vi har soja i stallet, går det lika bra med den istället för potatisproteinet?
Har läst nu att fosfor/calcium-kvoten är inte så allvarlig om den ligger högt...kan jag bortse den kvoten?
Men jag måste hitta proteintillskott som inte ökar f/ca-halten?
Ghaaaaa.....detta är allt annat än lätt :(
 
Det är inte jätteallvarligt om den ligger högt men du måste kolla så fosforbehovet är väl täckt :-)

Räkna på soja o mineraler med med låg kvot typ kraffts vita o se hur det blir tex :-)
 
Jag har använt soja vid låga proteinvärden. Det har fungerat utmärkt och får upp proteinet snabbt utan att höja energin så mycket. Själv har jag inte fått ihop det med lusern mer än något enstaka år av samma anledning som du dvs. kalkhalten och energiinnehållet i lusern. Vetekli höjer fosforhalten och så kan man ju förstås tillsätta fosforbalans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • TMS häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp