Hjälp med sadelgjord

nightcrawler

Trådstartare
Jag har totalt hjärnsläpp nu. Min häst behöver en annan sadelgjord till dressyrsadeln. Men jag vet inte riktigt hur den ska vara eller vilka märken som är lämpliga. Eller jag har ett litet hum men är osäker. Hennes sadelgjordsläge är längre fram än vad stropparna är.
 
Att köpa dyrt är ofta att köpa billigt när det gäller hästsaker, är min erfarenhet, eftersom man (jag) oftare blir nöjd med kvaliteten på de dyrare sakerna samt att de sakerna håller längre, dvs inte behöver bytas ut så ofta.
Vet inte hur många gånger jag snålat, köpt det billigare tränset, täcket, schabraket mm, för att konstatera att det inte alls levde upp till mina förväntningar ang kvalitén/passform etc. Det slutar med att jag köper det dyrare ändå och blir nöjd. Då har jag lagt ut pengar på den billigare OCH den dyrare. Det gör å andra sidan att jag inte har sjuttiofjorton schabrak, trettiofyra träns mm till 1 häst. ;)

Ta dig en funderare på vad du är ute efter och vilken kvalitet du vill ha! Bättre att köpa en "dyrare" gjord, bli nöjd, än att köpa en billigare som inte är lika genomtänkt i utformning och materialval?

Inget svar på din fråga tyvärr, utan mer en reflektion över vad "dyr" innebär. Sen att det är mycket pengar för sin egen ekonomi; DET är en helt annan fråga.
 
Att köpa dyrt är ofta att köpa billigt när det gäller hästsaker, är min erfarenhet, eftersom man (jag) oftare blir nöjd med kvaliteten på de dyrare sakerna samt att de sakerna håller längre, dvs inte behöver bytas ut så ofta.
Vet inte hur många gånger jag snålat, köpt det billigare tränset, täcket, schabraket mm, för att konstatera att det inte alls levde upp till mina förväntningar ang kvalitén/passform etc. Det slutar med att jag köper det dyrare ändå och blir nöjd. Då har jag lagt ut pengar på den billigare OCH den dyrare. Det gör å andra sidan att jag inte har sjuttiofjorton schabrak, trettiofyra träns mm till 1 häst. ;)

Ta dig en funderare på vad du är ute efter och vilken kvalitet du vill ha! Bättre att köpa en "dyrare" gjord, bli nöjd, än att köpa en billigare som inte är lika genomtänkt i utformning och materialval?

Inget svar på din fråga tyvärr, utan mer en reflektion över vad "dyr" innebär. Sen att det är mycket pengar för sin egen ekonomi; DET är en helt annan fråga.
Jag tycker inte att över 2000 är rimligt för en sadelgjord. Och jag är mycket medveten om vad jag köper. Dyrt är verkligen inte alltid bäst. Ändå gången jag köper dyrt är när jag verkligen VET att det är bäst. Annars köper jag billigt eller mellanpris.
 
Hööks kanske?
Jag köpte en 2014 som forfarande är i superskick, sitter bra, mjuk o trevlig.

En som finns nu har ju en större platta och är lite 'svängd' som borde passa sadelgjordläget om det är olika gentemot stropparna?
 
Hööks kanske?
Jag köpte en 2014 som forfarande är i superskick, sitter bra, mjuk o trevlig.

En som finns nu har ju en större platta och är lite 'svängd' som borde passa sadelgjordläget om det är olika gentemot stropparna?
Har funderat på hööks men blev osäker på om man kan använda svängd. Vilken modell var det du tänkte på?
 
Jag använder en rätt så ordentligt svängd gjord från Passier till häst där sadelgjordsläget ligger längre fram och som är rätt tjock om magen. Det är den enda gjord jag provat som inte drar fram sadeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
430
Senast: tessan.g
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: Silje
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
635
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp