Hjälp med sadelköp!

BaBoo86

Trådstartare
Är en nykläckt hästägare & är sedan 2 månader på jakt efter en sadel åt min häst. Har nu hittat en annons på blocket, en syntetsadel av märket Horse Saver som säljaren begär 2.500:- för. Har försökt googla för att se vad nypriset ligger på men hittar inget, så snälla hjälp, om du vet något om detta så skriv gärna & ge råd! Vill ju gärna ha en sadel men i mina gröna öron låter 2.500 mycket för en begagnad syntetsadel eller är den värd det? Jag ska prova den på min häst ikväll.

Tacksam för svar!
 
Det viktigaste först; vet du att det är en modell som fungerar på hästen? Är bomvidden fel eller bomformen tokig är den ju inte värd ett dugg eftersom du inte kan använda den.
 
Hej!!
Grattis till nya hästen! Jag är också en nykläckt hästägare som köpte min första sadel för ett år sedan. jag var ute efter en drerssyr sadel då hopp/allround sadel följde med i hästköpet. Jag hörde runt och fick goda tips av duktiga stallkompisar vilken sadelutprovare jag skulle kontakta. Ringde till honom och berättade vad jag hade för häst, hur mycket pengar jag ville lägga på sadeln samt att jag ville ha en brun dressyrsadel.

När han sen kom till stallet hade han med sig ett gäng sadlar i min prisklass (nya och begagnade) och vi provade lite olika ( det är en hel vetenskap hur sadeln ska ligga) hittade en både snygg och skön för mig och hästen!

Så mitt tips är att kontakta en riktig sadelprovare och få hjälp, då får du möjlighet att prova många olika sadlar och du är helt säker på att hästen får en skön sadel som ligger rätt.
mvh Linnpan
 
Jag rekommenderar också sadelutrprovade, de är värda varenda krona. Ska själv ta ut en till min häst snart för att kunna köpa en sadel som passar hästen. :)
Lycka till med allt. :up:
 
Jag håller med de som redan skrivit om att man bör få proffshjälp med att passa in en sadel. :)

Som svar på din fråga så är 2500 i princip vad de sadlarna kostar nya, och det är inget jag hade lagt på en hästrygg. Man får vad man betalar för i viss mån, och de allra billigaste sadlarna är oftast skräp. Sneda i bommen, ojämna i stoppningen osv, sånt som kan vara svårt att se men som definitivt känns i hästens rygg efter ett tag. (Har man inte råd att köpa en ordentlig sadel som verkligen passar är det bättre att rida barbacka ett par månader och spara ihop till en, än att köpa en billig skräpsadel. Jag red en hel vinter med schabrak+pad+ tömkörningsgjord (med ringarna urskruvade) när jag sparade ihop till att åka till sadelutprovare och köpa sadel.)
 
Är en nykläckt hästägare & är sedan 2 månader på jakt efter en sadel åt min häst. Har nu hittat en annons på blocket, en syntetsadel av märket Horse Saver som säljaren begär 2.500:- för. Har försökt googla för att se vad nypriset ligger på men hittar inget, så snälla hjälp, om du vet något om detta så skriv gärna & ge råd! Vill ju gärna ha en sadel men i mina gröna öron låter 2.500 mycket för en begagnad syntetsadel eller är den värd det? Jag ska prova den på min häst ikväll.

Tacksam för svar!
Det är ingen bra sadel. Tror ärligt inte del kostar mkt mer än 3' nypris o säger ju sig själv vad gäller kvalitén.
 
Det viktigaste först; vet du att det är en modell som fungerar på hästen? Är bomvidden fel eller bomformen tokig är den ju inte värd ett dugg eftersom du inte kan använda den.

Tack för ditt svar.
Nej det vet jag inte, därför ville jag prova sadeln först. Min häst står på den ridskola jag köpte henne från & där får jag jättemycket hjälp med provning så den biten oroar jag mig inte för. Undrade bara om just denna sadel var värd det som begärdes eftersom jag inte hittar nån info om nypris & min instruktör kände inte heller till den.
 
Tack för alla bra svar & tips!
Till saken hör att jag har en westernsadel till henne som funkar bra, så jag har att rida i, men vill även ha en engelsk sadel... Men då hon inte är helt färdigväxt/musklad så tänkte jag att det kanske vore bättre att köpa en mindre dyr sadel "så länge" tills jag vet var hon "landar"... Men det kanske är att vara dumsnål.... Ska absolut titta efter sadelutprovare, har inte tänkt på det alternativet förut! Tack för att ni upplyser mig!
 
Få hästar som är igång växer ur sina sadlar. Möjligen under sommarbetet, men då ägnar man sig åt tömkörning och diet till hästen är i sadelform igen.
 
Beror på, är hästen igång och musklad för att bära ryttare och ridas så händer det normalt sett inte så mycket att en PASSANDE sadel blir urvuxen.

Däremot är det otroligt vanligt att man har en sadel som nästan passar, utvecklas hästen sedan det minsta så heter det att sadeln är urvuxen trots att det egentligen handlar om ett grundläggande problem som blir tydligare synligt.
 
Horse saver var en billig sadel redan från början, är nog inte värd mer än 500-1000 kr. Finns andra syntetsadlar som håller annan kvalitet men det gäller tyvärr inte horse saver. Rak anläggningsyta. Inte så bred kanal.

Ta hjälp av en utprovare, du tjänar in de pengarna snabbt. Att köpa o prova begagnat, sälja med förlust, betala veterinären när hältorna kommer för att hästen belastar ryggen fel... Då får du nåt du vet passar nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: Ricco
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 169
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 371
Ekonomi & Juridik Hej en liten fundering bara och kanske lite reflexioner från andra... Har en tid varit på jakt efter en begagnad sadel och själv...
2
Svar
22
· Visningar
3 132
Senast: Hæst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp