Bukefalos 28 år!

Hjälp med stallritning önskas!

Beppo

Trådstartare
Hej kära bukefalister!

Är såhär att vi börjar fundera på att bygga om vårat stall då den bakre väggen är fuktskadad och lutningen på taket inte är rätt. Är även problem med sönderfrusna vattenledningar och blandare på vintern så vi skulle behöva ha ett foderrum/sadelkammare som är isolerad.

stallet ska innehålla:

2 storhästboxar samt en liten box till shettis.
Sadelkammare samt foderrum med värme i. Gör inget om dessa sitter ihop.
gärna plats för skottkärra och grepar innomhus. (inget krav dock)
Stallgång som är minst 2,5 m så att god plats finns.

Finns möjlighet att förlänga stallet med någon meter bakom de befintliga boxarna om det skulle behövas.

Väggen mot lösdriften kommer finnas kvar, dörrar och fönster går att ändra placering på då vi kommer gjuta ny platta. Vet inte hur det fungerar med vattenrör o så men jag tror att de kommer kunna gå att dra nya rör.

Vad kan det kosta att gjuta en ny platta? Nuvarande stallet är byggt på plattor o tegelstenar vilket gjort att stallet i princip håller på att rasa samman.

här kommer en ritning på befintliga stallet där mått är angivna.

Alla ritningar och förslag tas tacksamt emot!


 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med stallritning önskas!

Några alternativ. Jag har bara paint att jobba i så jag gjorde om stl lite för att kunna utgå från egna "mått". Vet inte om du gjort din skalenligt men det kändes som att det fattades lite här o där. Sen har jag använt dina gamla boxar. Har inte riktigt möjlighet att räkna ut andra mått på dem just nu.

Jag tycker förstås att du ska utöka stallets längd med 1 m som du sa att ni ev kunde. Detta är mycket yta, och gör ju också att ligghallen och höförrådet blir större. Ett alternativ är att bara dra bak väggen 1 meter och låta resten av stallet vara som det är. Bara att du bygger en foderkammare (vattenrum eller hur det nu var) på andra sidan. Så blir det mer plats och du får ett varmt utrymme för vatten. De streckade linjerna vid boxarna är där boxarna slutade innan vi "förlängde" stallet och flyttade bak boxarna 1m.

1-1.jpg


Här är ett annat alt. Då är sadelkammare och foder/vattenrum i samma. Gjorde två st, det enda som skiljer är att de är spegelvända.

2-1.jpg


Fördelarna med första alt är att du skulle kunna göra dörrar in till höladan och lösdriften. Det är praktiskt då du kommer åt fodret utan att gå ut, samt kan ta in och ut hästarna genom lösdriften och det kanske också kan underlätta vid mockning av lösdriften, det beror på hur ni gör det och vart ni har gödselstacken. Det brukar kunna vara tungt att dra en full skottkärra genom en lerig, knögglig hage. Du kan dessutom då förvara kärran osv i höförrådet. Då är grejerna under tak, är lätttillgängliga, utgör ingen risk för hästarna och tar inte upp ngn plats inne i stallet.

Fördelen med andra ritningen är att du har vatten och utrustning i samma rum, jag vet inte om det kanske blir billigare/enklare att värma upp också men själv tycker jag att det är skönt att kunna tvätta grejerna direkt i sadelkammaren tex.
 
Sv: Hjälp med stallritning önskas!

Kom på att om du kan flytta dörren, vilket du ju såklart kan om du ska bygga om allt, så är ju denna variant ett alt. Mest ultimat enligt min smak. :) Då kan du ha dörrar ut till lösdriften och höförrådet också. Har inte markerat ut dessa dock..

(notera att jag glömt ändra måtten under bilden. Det ska ju såklart stå 8,7 inte 7,7)
Sadelkammaren blir i detta fall 2,2m på längden och 4,45 på bredden.

3-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med stallritning önskas!

BeastieBabe kikar nog in snart eller PM:a henne hon är duktig på bra lösningar
 
Sv: Hjälp med stallritning önskas!

tack så mkt för era ritningar - har inte riktigt fastnat för någon av dem än så jag avvaktar flera :-) Roligt o se hur ni tänker och om era tankar stämmer överrens med mina :-)

Någon som förresten vet hur mycket det kostar att gjuta golv?
 
Sv: Hjälp med stallritning önskas!

Kom ihåg att en box för stor häst (över 148) så måste kortaste sidan vara 2.50 bred. bara så du inte bygger å får skit för de sen.. mvh misen
 
Sv: Hjälp med stallritning önskas!

Påtal om regler så glöm inte bygglov osv..det krävs bygglov för att göra en extra box i stallet bara! En i krokarna här fick betala 25 000 kr i böter för att ha byggt 3 boxar i befintlig byggnad utan lov
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 860
Senast: MaRomer
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 553
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp