Hjälp med utställningsresultat....

tantor69

Trådstartare
Hej på er !

Jag kikar på ett resultat för en shettishingst men det framgår inte någonstans som jag hittar vad siffran står för...vilken visar typ, steg osv.
Det ser ut såhär: 8 7 7 7 7 36 S

Tacksam för lite hjälp.

Vet inte om jag lagt inlägget rätt men någon vänlig själ kanske flyttar den annars :-)
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

Sifforna beskriver:
Typ
Huvud, hals, bål (sida helt enkelt)
Ben
Skritt
Trav
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

bara tillägga att det är en klass II häst, alltså ett blivande valackämne ;)
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

Mmm...inser att det inte är så höga siffror.
Men inga akut dåliga heller för att få en hållbar rid & körponny antar jag.
Fast sådant kanske inte framkommer av siffrorna ?

Någon som har koll på vad en kastrering kostar ?
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

2500 betalade jag för kastrering i våras.

kolla upp vad 7an på benen står för, typ o gångarter har inte så mkt med hållbarhet att göra.

Jag såg en ponny i helgen som var helt vajsig i bakdelen, som fick en 7a på ben så kolla noggrant vad som står i den skriftliga kommentaren på ben o vilken domare det är som har dömt.
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

bara tillägga att det är en klass II häst, alltså ett blivande valackämne ;)

Jag skulle inte vara så snabb med att skära eller döma den som "valack-ämne". Hur gammal var den när den visades? Vem dömde? Var det på en SSS-utställning eller lokal? Var den visad och matchad av någon som visste vad den höll på med? Finns många aspekter att väga in i ett utställningsresultat.
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

bara tillägga att det är en klass II häst, alltså ett blivande valackämne ;)

Hur vet du det? :crazy:

Min hingst visades som 1-åring och fick 37 p., han visades igen som 2-åring och fick 38 p. och visades i år som 3-åring på Rikset och blev klassvinnnare med 40 p. och han är definitivt ett hingstämne.
Min andra hingst visades som 2-åring med 39 p. men var inte färdig och godkänd förräns som 5-åring.

Mycket kan även handla om hur hästen är visad, vet ju t ex när jag visade en shettis (sto) för ett gäng år sen så nog hade stoet kunnat komma upp i åtminstone 38 p. om jag inte hade varit som från en annan planet där bland shettisfolket. :o
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

Hur vet du det? :crazy:

Min hingst visades som 1-åring och fick 37 p., han visades igen som 2-åring och fick 38 p. och visades i år som 3-åring på Rikset och blev klassvinnnare med 40 p. och han är definitivt ett hingstämne.
Min andra hingst visades som 2-åring med 39 p. men var inte färdig och godkänd förräns som 5-åring.

Mycket kan även handla om hur hästen är visad, vet ju t ex när jag visade en shettis (sto) för ett gäng år sen så nog hade stoet kunnat komma upp i åtminstone 38 p. om jag inte hade varit som från en annan planet där bland shettisfolket. :o

Vet vi vilken ålder det är på hingsten? Jag tog för givet att det var en vuxen hingst. Hur vet ni att det kommer bli en godkänd hingst av denna??? Faktum är att hingsten idag är klass II och ska IDAG inte verka i avel. Ett annat faktum är att ts inte är så van vid utställningssiffror och ska därför inte matas med att denna hingst kan bli en godkänd hingst, chansen att en hingst blir godkänd är väldigt liten, o ska sanningen fram, behövs alla hingstar förbli hingstar, inom shettisaveln har ni hur mkt hingstar som helst som är godkända över 40p. Jag har sett många "hingstämnen" som i vuxen ålder hamnat på 35-37p. I stort sett alla hingstar är utmärkta valackämnen.....:angel: speciellt idag när få betäcker sina ston o det fortfarande finns ett överflöd av hästar på marknaden....
 
Sv: Hjälp med utställningsresultat....

Nej, vi vet absolut inget om hästen men därav också, hur vet du att det är ett valackämne, för nånstans kan man ju inte bedömma en sån sak och lämna en rekomendation på de grunderna. ;):grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 074
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp