Bukefalos 28 år!

Hjälp med val av får

adelinasl

Trådstartare
Har tänkt skaffa ett par får som ska få beta på lite ängar runt huset.
Har lite funderingar ang. ras. Vill ha en liten och sällskaplig ras :)
Finns det någon ras som ni kan rekomendera?
 
Sv: Hjälp med val av får

Värmlandsfår är påfallande små och dala pälsfår är ännu pluttigare har jag för mig.
 
Sv: Hjälp med val av får

Jag vet inte vad du definierar som litet, men vi har gotländska utegångsfår och e är inte särskilt stora enligt mitt tycke, och mycket trevliga.
 
Sv: Hjälp med val av får

Jag tänkte också på gutefår först, men min uppfattning av den rasen är att de har väldigt starka instinkter eller vad man ska säga. Att de är lite skygga jämfört med andra raser och att deras modersinstinkt är något i särklass, svåra att komma nära m a o. Men det kanske bara är de flockar som jag har träffat.
 
Sv: Hjälp med val av får

Kan rekomendera Värmländska skogsfår. Relativt liten ras som går att få urmysiga :) Sen är de lite kul iom rasen rätt ofta är brun ;)
 
Sv: Hjälp med val av får

Antagligen har du redan hunnit skaffa dina får. Om inte så vill jag slå ett slag gör Helsingefår eller någon av de andra utrotningshotade allmogefåren.
Läs mer om de olika raserna på www.allmogefar.se
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 821
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 668
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 140
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 268
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp