Hjälp med val av kraftfoder baserat på analys av hösilage?

Krafft Muskel håller tydligen på att utgå ur sortimentet, ny (nästan likvärdig produkt) heter Muscle Up.

Då blir det 10,5kg hö, 0,6kg Muscle Up
 
Tack igen för att du tog dig tid! Om du vore jag, skulle du satsa på något av dessa vi pratat om? Eller är det bättre med lusern? Vi räknar med att komplettera med mineraler och havrekross och förmodligen linfrökaka eftersom vi har sandjord (för att smörja tarmen), oavsett vilket proteintillskott vi väljer. Då kanske det är bättre och mer ekonomiskt med lusern, eller vad tycker du?
 
Vilket är det bästa mineraltillskottet?

Beror helt och hållet på hur behovet ser ut.

Och eftersom du inte vet, kan inte jag, eller nån annan svara vettigt på den frågan. Det enda jag kan säga med säkerhet är att du behöver tillsätta selen och e-vitamin. Resten är ju guesswork.

Du behöver *inte* använda havrekross, energibehovet täcks bra med de ovanstående förslagen. Tillsätter du havre får du dra ner på högivan och det är ju inte kul.

Möjligtvis hade jag gett 10 kg silage, 1-1,5kg lusernhack (helst en sort utan melass, exakt hur mkt beror på sort) och 0,3 kg protein special från granngården. För att använda ett av dina föreslagna foder. Detta för att ge så mycket grovfoder som möjligt.
 
Stort tack, igen! Till nästa år gör vi om och gör rätt och analyserar även mineralerna (eller rättare sagt meddelar leverantören att vi vill ha en komplett analys).

Kvittar det vilket man väljer av Granngården Protein Special och Krafft Muscle Up, för att täcka upp protein- och energibehovet, eller föreslog du Granngården av en anledning?

Återigen stort tack för hjälpen, nu ska jag inte besvära mer! :-)
 
Proteinmängden är ungefär samma, men granngården hade trevligare ingredientser och något lägre energiinnehåll
 
Jaha, nu köpte vi Krafft Muscle Up (av logistiska skäl -avstånd till återförsäljare) och hästen gillade det INTE ALLS. :-( Han är inte så van vid pellets och gott var det nog inte. Har provat blötlägga också, blev inte bättre.

Om man vill blanda eget foder från scratch av råvaror - vad skulle vi ge isåfall? Jag ger gärna lusern och linfrökaka. Behövs fler proteinkällor, t ex potatisprotein? Behövs någon havre och betfor? Vilka mängder? Tipsa gärna om en bra sån där beräkningssida...

Vi har mätt hästens vikt med måttband och den behöver justeras ner till 500 kilo.
 
Enklaste varianten (minst pill) blev
9kg silage
1kg lusern (beräknat på Kraffts hackad lusern)
0,3kg linfrökaka

+ e-vitamin och selen. Kanske även andra mineraler men det vet vi inte.

Sök på typ gratis foderberäkning häst, så bör du hitta något.
 
Enklaste varianten (minst pill) blev
9kg silage
1kg lusern (beräknat på Kraffts hackad lusern)
0,3kg linfrökaka

+ e-vitamin och selen. Kanske även andra mineraler men det vet vi inte.

Sök på typ gratis foderberäkning häst, så bör du hitta något.
 
Då täcks även energibehovet? Finns det något som man kan göra för att få det lite mer smakligt, t ex byta någon del mot lite havrekross? Eller blir det för mycket energi då?
 
problemet med ditt silage är ju den låga proteinnivån, vilket gör att det väldigt lätt blir energiöverskott.

Vill du lägga till en näve havre gör det kanske inte så mycket, men även vid 100g havre får du börja dra ner på mängden hösilage och det vill man ju inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp