Hjälp med val av kraftfoder baserat på analys av hösilage?

Gavi

Trådstartare
Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som enda kraftfoder, eller i kombination med havrekross? Eller vad rekommenderar ni? Vi har en lusitanovalack på 6 år, 165 hög och under uppbyggnad muskelmässigt som går lätt till medelhårt dressyrarbete. Vi planerar ge ca 10-12 kg hösilage/dygn. Vi vill helst ha ett sojafritt (miljövänligt och regnskogsvänligt) tillskottsfoder.

Tacksam för tips!

Värden hösilage:
Torrsubstans 72,8 %
Oms.bar energi till häst 7,5 MJ/kg
Smältbart råprotein 31 g/kg
Oms.bar energi till häst 10,3 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 42 g/kg Ts
Råprotein 78 g / kg Ts
Socker 125 g/kgTs
NDF 608 g/kgTs
Aska 23 g/kg Ts
 
Senast ändrad:
Hur mycket väger han och hur mycket bör han väga? - Mycket viktigare än mankhöjden.

Vilket klimat och hur bor han?

Dessutom finns en hel del gratisprogram på nätet där man själv kan kolla och göra foderstater. Sök bara på foderstater häst.
 
Hur mycket väger han och hur mycket bör han väga? - Mycket viktigare än mankhöjden.

Vilket klimat och hur bor han?

Dessutom finns en hel del gratisprogram på nätet där man själv kan kolla och göra foderstater. Sök bara på foderstater häst.
 
Hej,
Jag skulle gissa på ca 530 kg och att han som fullvuxen borde väga uppåt 600 kg.

Vi bor i Skåne och hästarna har daglig utevistelse.
 
Ditt silage är något ojämt och du behöver en extra proteinkälla. Snabbkoll ger att en foderstat med 10,5kg hö + 0,85kg muskel borde ge behoven av energi och protein.

MEN - stort men.

Hur dina mineral och vitaminnivåer ser ut säger jag inget om.
 
Stort tack Elo för ditt svar! Det verkar tyvärr inte vara gjort någon mineral- eller vinaminanalys.

Vad menar du med "Muskel", är det Krafft Plus Protein?
Finns det risk att vitamin- och mineralbehovet inte blir täckt av 0,85 kg av detta i kombination med höet?
 
Plus Protein, ja. Vet inte varför jag sa muskel (trött i huvet?)

Antagligen blir i alla fall mineralbehovet inte täckt (speciellt inte tex selen). Sen vet du inte heller hur fosfor/kalsium balansen ser ut. Eller järn-zink-koppar.
 
Det fodret innehåller ca hälften av proteinet som det andra.

Själv försöker jag alltid täcka proteinbehovet med Lusern. Är balansen väldigt skev tillsätter jag foderjäst eller linfrökaka.
 
Plus Protein, ja. Vet inte varför jag sa muskel (trött i huvet?)

Antagligen blir i alla fall mineralbehovet inte täckt (speciellt inte tex selen). Sen vet du inte heller hur fosfor/kalsium balansen ser ut. Eller järn-zink-koppar.


OK, ja det låter som att vi ska be om en utökad analys till nästa år! Men kan kanske får köpa extra mineraler då, utan att ha koll på om kvoterna blir rätt...
 
Det fodret innehåller ca hälften av proteinet som det andra.

Själv försöker jag alltid täcka proteinbehovet med Lusern. Är balansen väldigt skev tillsätter jag foderjäst eller linfrökaka.

Ja vi har ju brukat ge lusernhack i alla år (till tidigare häst), för att vi märkt att det behövts. Skippar du kraftfoder helt då?
 
Beror på.

Tanten vägrar äta lusern om man inte blandar ut det med havre :meh:

Annars ger jag endast kraftoder om behovet inte täcks av grovfodret. Det finns ju en aspekt till, hur mycket hö/silage hästen klarar av att äta på ett dygn. Förra årets 15kg silage/dygn funkade inte, för hästen klarade inte av att sätta i sig så mycket. Alltså fick jag använda mig av andra källor (betfor och krossad havre) för att ersätta lite av energibehovet.
 
Det blir väl förmodligen också betydligt mer ekonomiskt med hösilage, lusernhack, havre, linfrökaka och mineraler? Vi brukar ju ge linfrökaka för magarna, pga sandjord och risk för kolik, förutom ca en vecka per månad då de får loppfrö istället.
 
OK, ja det låter som att vi ska be om en utökad analys till nästa år! Men kan kanske får köpa extra mineraler då, utan att ha koll på om kvoterna blir rätt...

Eller så samlar du till en egen mineralanlys eller ber labbet som gjorde grundanalysen att göra en fullständig på samma prov, det brukar gå bra om det inte är för längesedan grundanalysen gjordes.
 
Jag ger mig inte in i analysträsket här men tänkte skriva att jag använder foder från granngården, protein special, jättebra proreintillskott. Ett par deciliter per dag räcker för att det ska märkas skillnad.

Dock inte "helfoder" med mineraler men balansen i sådana stämmer ändå väldigt sällan med behoven är min erfarenhet.
 
med granngårdens protein special, blir det ca 11kg silage + 0,6kg protein special (ca 1 liter)

Igen blir mineralerna konstiga (speciellt eftersom detta foder har 1:1 i ca/p balans)
 
med granngårdens protein special, blir det ca 11kg silage + 0,6kg protein special (ca 1 liter)

Igen blir mineralerna konstiga (speciellt eftersom detta foder har 1:1 i ca/p balans)

Man kan beställa mineraler en och en från tex England och justera till rätt nivå.
 
med granngårdens protein special, blir det ca 11kg silage + 0,6kg protein special (ca 1 liter)

Igen blir mineralerna konstiga (speciellt eftersom detta foder har 1:1 i ca/p balans)
Såg att Krafft har ett som heter Krafft Muskel. Hur blir det om man väljer detta och istället kompletterar med mineraler? Hur mycket av Krafft Muskel bör jag ge?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp