Hjälp med val av vintertäcke.

L

LuddeLump

I morgon ska min stora ponny få nytt vintertäcke. Jag ska handla i Västerås: på Granngården, Glada hästen eller hööks.
Det ska vara ett varmfodrat andastäcke med hög hals och ev lös halstäcke. Har tänkt lägga 1000-1300 kr.
Vad ska jag välja för täcke??? Helst vill jag ha ett Shiretäcke men vet inte om det finns att få tag på i V-ås. Nån som vet?
 
Tänk på att täckets styrka mäts i denier. Ett billigare täcke ligger oftast på 600 denier, ju högre deniertal destå starkare täcke i yttermaterialet. Är täcket i sk ripstop innebär det att yttertyget är tillverkat i ett smårutigt material, om hästen river upp täcket löper det inte iväg och fördärvar hela täcket utan håller sig till en eller ett par rutor. Bra att du funderar på löstagbar hals. Jag köpte hel hals som satt fast på mitt täcke förra året men det gnagde sönder hela manen på min häst så jag fick gå till en skräddare och be att hon sydde av halsen. Känn på täckets tyngd också, tunga täcken är inte bra för hästens bogar att gå med hela dagarna. Speciellt märke kan jag inte rekommendera i de affärer du ska till, är inte från trakten.
 
Kan rekommendera Thermo Master Superfit Winter som finns på H**ks. Andas, elastiska bogveck, kryssgjordar i resår och reflexpiping. Jättebra täcke för min häst i alla fall!

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 825
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 910
Senast: hoppsann
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp