Hund med kronisk sjukdom

Vår hund har börjat dricka oroväckande mycket vatten, vi har varit hos veterinären idag men de hittar inget fel på henne.
Hon har nyss löpt, men har inga flytningar, ingen temp och bra crp. Plus att hon är pigg och hungrigare än vanligt.

Hon var även in på en övernattning på djursjukhus för magont för 2 v sedan, där röntgades hon och de tog tre rör blod utan att hitta något fel. På morgonen var hon pigg och kry igen så de misstänkte att hon haft en gasficka.

Nu ska hon få Andapsin en v, om hon inte blir bättre väntar en gastroskopi.

Tack och lov ser pankreatitvärdena bra ut åtminstone, men det är jobbigt att inte veta vad hon har problem med.
 
Vi har haft bakslag i hundens EP. Förra veckan så fick han sitt första anfall sedan vi började medicinera i juli :(
Det var visserligen betydligt mildare än de han hade innan medicinering, men ändå. Sedan kom ytterligare ett anfall bara två dagar efter det första, och då höjde vi upp medicineringen inom den ram som vet. sagt åt oss att göra (han gick på lite lågt i början "för att se om det räcker").
Men i morse kom ytterligare ett anfall, visserligen milt och hade jag inte vetat att han har EP så hade det nästan kunnat gå för en rejäl mardröm, men det var ett anfall otvivelaktigt nu när jag börjar kunna läsa av han.
Det känns oroande :(

Det dumma är att jag ser inga som helst tecken på vad som kan trigga igång anfallen och han har hittills bara fått dom i sömnen.
Men när anfallen gått över så är han som vanligt igen, ganska törstig direkt efter men sen somnar han om och det märks inte att han haft ett anfall.
Jag förstår hur du känner, men försök att inte se det som ett bakslag. Det är bara 20% av alla hundar som blir anfallsfria på medicinering. Så målet är inte att hunden ska vara anfallsfri utan bättre. Började ni dessutom på en låg dos medicin så är det inte konstigt.
Jättebra att ni höjt nu! Jag har fått höja några gånger på min, och nu har vi sedan 2-3 år hittat en bra dos som hon varit stabil på. Trots detta har hon anfall ca var 4:e månad. Men dom är korta och går snabbt över.

Jag förstår att det känns jobbigt men du kommer också att vänja dig vid att hunden får anfall emellanåt. Det blir vardag det också till slut.
Det finns också fler mediciner att ge. Jag ger min Keppra i 2 dygn när hon fått en anfall då hon ofta får fler anfall kommande dygn annars. Ger jag keppra direkt så får hon inga fler, och efter två dagar avslutar jag den medicineringen.
 
Var på återbesök för prover för att se att medicinen för sköldkörteln är på rätt nivå och att Apoquel inte påverkar värdena negativt. Efter en tidigare antibiotikakur tuggade pudeltant fortfarande på vänster bakben och höft så det blev stora sår, så efter många om och men fick vi en till kur utskriven, och vi började även gå till fysioterapeut då jag misstänkte att det var pga smärta hon tuggade eftersom hon har en ganska grav patellaluxation i vänster knä. Operation är inte ett alternativ pga hennes ålder, och fysion menade även att det ofta blir något sämre resultat vid lateral luxation vilket är vad hon har.

Nu är vi några veckor in i laserbehandling och har precis börjat lite enklare fys/balansträning, och lasern har så himla bra effekt! Jag tyckte att hon var pigg redan när vi började med forthyron, men det var ingenting jämfört med energin hon har nu. Här om dagen var jag tvungen att träna mer på inkallning eftersom hon stack mot en fågel :love: Hon får regelbundet tokryck/zoomies när vi kommer hem eller när jag har varit borta en stund, något jag inte sett på flera år.
Apoquel har vi slutat med och klådan är minimal, vilket stärker min misstanke om att tuggandet berodde på smärta och inte var kopplat till allergin, utan att hon utvecklat kliande och tuggande som en strategi för att hantera smärta eller stress. Jag tycker att jag ofta ser överdrivet kliande hos allergihundar även när själva klådan är behandlad, och tanten var inget undantag.

Vi har alltså gått från att ge så många mediciner att jag funderade på att skaffa en dosett till "bara" forthyron, vetmedin och sporimune dagligen med god effekt! Vi badar också minst en gång i veckan för att hålla allergin under kontroll.
Håller nu tummarna för att inga fler skumma symptom dyker upp, men vid tolv års ålder känns det som att tanten äntligen har rätt medicinering och behandling!
IMG_3610.jpg
 
Nån annan med allergiker hemma som provat Atopica?

Allergi-vetten satte in Atopica i somras och vi höll på till oktober med det, nu paus. Tycker det funkade jättebra.
Min hund har mycket färre symtom under vintern så vi har uppehåll till februari.

Hunden blev furunkelfri och klådfri på Atopica. Faktiskt inga uppebara biverkningar heller, men det är ju en ganska tung medicin.

Cytopoint har hjälpt bra mot klåda hos oss.
 
Nån annan med allergiker hemma som provat Atopica?

Allergi-vetten satte in Atopica i somras och vi höll på till oktober med det, nu paus. Tycker det funkade jättebra.
Min hund har mycket färre symtom under vintern så vi har uppehåll till februari.

Hunden blev furunkelfri och klådfri på Atopica. Faktiskt inga uppebara biverkningar heller, men det är ju en ganska tung medicin.

Cytopoint har hjälpt bra mot klåda hos oss.
Funkade fint på min allergiker också, på den tiden fanns inte cytopoint med Atopica var relativt nytt.
 
Min har ätit Atopica i ca 4år har fugerat bra men nu har han fått tillväxt på tandköttet som biverkning, ingen som stört honom än i alla fall. Dock svarar han inte lika bra på den längre och har fått något mer klåda än tidigare så nu ska vi testa cytopoint så hoppas vi på att den fungerar bättre.

Men har varit nöjd mad Atopican fram tills nu då effekten avtagit.
 
När Viktor får bara den hemlagade maten så är hans avföring lite för mjuk, så i samråd med veterinären har jag lagt till lite konserverad mat som han tål. Han får häst i det hemlagade och kanin i konserver, problemet med konserver är att han tappar i vikt. När han fick konserver som elimineringsdiet tappade han massor i vikt och jag fick börja tillsätta kolhydrater. Hittar jag en bra balans för magen mellan hemlagat och konserv så tappar han vikt. Han får kolhydrater också men har ändå gått ner. Konserverna hjälper även till att få ner fetthalten i maten vilket är bra eftersom han haft pancreatit. Vägde honom idag och han väger ca 400 gram mindre än han borde, på en så pass lite hund är det rätt mycket.
 
När Viktor får bara den hemlagade maten så är hans avföring lite för mjuk, så i samråd med veterinären har jag lagt till lite konserverad mat som han tål. Han får häst i det hemlagade och kanin i konserver, problemet med konserver är att han tappar i vikt. När han fick konserver som elimineringsdiet tappade han massor i vikt och jag fick börja tillsätta kolhydrater. Hittar jag en bra balans för magen mellan hemlagat och konserv så tappar han vikt. Han får kolhydrater också men har ändå gått ner. Konserverna hjälper även till att få ner fetthalten i maten vilket är bra eftersom han haft pancreatit. Vägde honom idag och han väger ca 400 gram mindre än han borde, på en så pass lite hund är det rätt mycket.
Svårt, lite moment 22 där. Det går inte att ge lite, lite mer kolhydrater? Fettfattigt, men brukar vara gynnsamt på vikten.
I vår hemlagade mat tillsätter vi olja, men det förstår jag är big no no här.
 
Svårt, lite moment 22 där. Det går inte att ge lite, lite mer kolhydrater? Fettfattigt, men brukar vara gynnsamt på vikten.
I vår hemlagade mat tillsätter vi olja, men det förstår jag är big no no här.
Nästa omgång mat jag lagar till honom kommer jag byta kolhydrater. Han får nu havregrynsgröt men kommer ge pasta ett tag för att få upp honom i vikt. När han fick bara kaninkonserverna som elimineringsdiet fick han pasta till. Jag hoppas det kan hjälpa. Olja är ju som du var inne på big no no. Är i valet och kvalet om jag ska kastrera honom också, inte pga vikten men det kanske kan hjälpa ändå.
 
En månad sedan sist. Han har nu fått 2 omgångar 13/12 och 2/1 av FMT och är betydligt bättre i magen igen, skönt! Han har även fått en omgång Cytopoint till och vi har tagit blodprover vitt och brett för att kolla status på honom. Alla prover var bra, även om trombocyterna minskat något igen. Dock inte till alarmerande nivåer.

Däremot fick han en reaktion av vaccinet för hyposensibiliseringen i söndags. Det var riktigt tråkigt. Vi har ju sakta ökat dosen, men han ligger fortfarande på bara knappt halva dosen av vad slutmålet är. Stark klåda i ansiktet som höll i sig ett antal timmar. Gav en dos av hans kortisonspray i munnen och tyckte det lindrade det något. Nu har veterinären varit i kontakt med tillverkaren och vi får rita om kartan hur vi ska dosera och fördela vaccinet. Tycker fortfarande han kliar sig något oftare i ansiktet än förut. Nästa dos kommer jag ge när vi är på plats på djursjukhuset.

Det är lite klippkortsvarning på veterinärbesöken. Jag trodde detta nya försäkringsåret skulle innebära färre besök, men det verkar inte så. FMT verkar som han behöver minst 3-4 behandlingar om året för att inte komma i skov. Nu har vi redan 2 besök till inbokade för Cytopoint och FMT. Fast vi bara ha kommit 3,5 månad in i vår nya försäkringsperiod är halva beloppet redan förbrukat. Önskar oss själva lite tur nu och att vi bara kan få lunka på i en vardag, utan nya utmaningar.
 
Jag kanske kanske har hittat ett färdigt allergifoder Viktor kan äta ❤️ Det vore så skönt att slippa laga mat till honom. Han har fått det som godis sen i onsdags och än så länge har det gått bra. Det kan ta 4-5 dagar innan vi märker nått så jag vågar inte hoppas på för mycket än.
 
Jag kanske kanske har hittat ett färdigt allergifoder Viktor kan äta ❤️ Det vore så skönt att slippa laga mat till honom. Han har fått det som godis sen i onsdags och än så länge har det gått bra. Det kan ta 4-5 dagar innan vi märker nått så jag vågar inte hoppas på för mycket än.

Vilket är det? Är nyfiken...
 
Jag kanske kanske har hittat ett färdigt allergifoder Viktor kan äta ❤️ Det vore så skönt att slippa laga mat till honom. Han har fått det som godis sen i onsdags och än så länge har det gått bra. Det kan ta 4-5 dagar innan vi märker nått så jag vågar inte hoppas på för mycket än.
Så skönt! Vi skulle också få prova ett monoprotein torrfoder med häst, men det var innan cirkusen med allergin tog fart. Nu vågar vi inte introducera något nytt. Jag vill fortfarande laga egen mat, men vid 2 tillfällen har vi legat sjuka både jag och sambon och då hade det varit väldigt skönt att ha någon reservplan istället för att stå och laga mat i 4 timmar med 39 graders feber.

Håller tummarna att det funkar bra även i fortsättningen!
 
Så skönt! Vi skulle också få prova ett monoprotein torrfoder med häst, men det var innan cirkusen med allergin tog fart. Nu vågar vi inte introducera något nytt. Jag vill fortfarande laga egen mat, men vid 2 tillfällen har vi legat sjuka både jag och sambon och då hade det varit väldigt skönt att ha någon reservplan istället för att stå och laga mat i 4 timmar med 39 graders feber.

Håller tummarna att det funkar bra även i fortsättningen!
Jag har testat färdigt foder med monoprotein häst eftersom häst är en av få saker han tål men det fodret funkade tyvärr inte för Viktors del 😥

Visst vore det skönt med en reservplan ibland.
 
Jag är fortfarande försiktigt optimistisk till att allergifodret funkar 🥰 Han har fått det som godis i en veckan och nu har jag börjat byta ut en måltid om dagen till allergifodret. Jättefin i magen och ingen klåda än så länge.
 
Vi får väl numera höra till den här tråden på riktigt. Haft lite på känn redan innan att Roxy nog har kronisk gastrit eller dylikt då hon visat små, subtila tecken på det. Har tidigare räckt med flera mindre mål mat för att hålla det i schack, och hon har alltid varit toppen i magen osv. Tills helvetet brakade lös i november. Sedan dess har vi varit in och ut på djursjukhuset med blodiga kräkningar och diarré.

Ala blodprover ser normala ut och ultraljud visar bara på inflammerad mag/tarm-kanal. Avföringsprover normala. Så vi behandlar det som att hon har IBD/kronisk inflammation och så får vi se vad som händer. Har efter mycket testande hittat ett hydrolyserat foder som hon äter och peppar peppar så verkar det ha hjälpt! Redan dagen efter jag bytt till det från skonkost så märktes det skillnad. Blir hon inte bra så är nästa steg biopsier och kanske sätta in kortison. Hon har gått ner från 5,2 till 4,6 kg, så hon har en del att ta igen, stackarn :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 612
Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 208
Senast: zelma123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp