Bukefalos 28 år!

Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Slängre in lite nya bilder efter helgens renovering.
Stallet är ju även under renovering men förbättringar görs hela tiden.

Här har vi stallgången som börjar bli klar,lite små saker ska fixas till bara. Till höger syns den del som inte är färdig renoverad.
57835_1183916981.jpg


Här är dom två boxarna är 11,5kvm och som nästintill är helt färdiga. Ska sätta på en list övert vid boxdörren och en nederst för utseendets skull. Även gallerraden mellan domma boxarna skall målas. Och på denna sidan av stallet är det två fönster kvar som håller på att målas.Sedan skall det torkas av och puttsas på detaljer och torka av damm på trät oxå, det blir ju så lätt av strö har jag upptäckt. Just nu hänger gröna grimmskaft med panikhake för uppbinding i stallgången (just nu 2 platser), funderar på att byta till inplastadekedjor istället.
97366_1183917145.jpg


Utanför varje box finns en täckeshängare med två "krokar" och en guldhästsko med en "krok" under där man kan hänga grimman eller tränset före/efter ridning tex. Även grön krubba och en grön hink i varje box och saltstenshållare. Finns vattenkopp med men dom är ej ännu inkopplade.
74476_1183959945.jpg


Sedan har jag ev funderat på så här i den andra delen av stallet som det bara finns avdelade väggar i och en mindre box så nu ska vi sätta igång att bygga antingen detta.
1.En stor sadelkammare + en spilta eller liten box.
+2 stora boxar till eller en stor box + ett förvaringsutrymme för vattenho,redskap eller täckesförvaring/täckestork.

2. En liten sadelkammare + stor box
+2 stora boxar till eller en stor box + ett förvaringsutrymme för vattenho,redskap eller täckesförvaring/täckestork.

Är det lagom med 4 boxplatser?
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

jag nu är två boxar på 11,5 kvm och en stallgång klar och nu är det dax för andra delen av stallet.

Vet ej hur många boxar jag ska ha men i hela stallet minst 4 st tror jag. Så på denna bild ska iaf 2 boxar en sadelkammare få plats. Har lite funderingar på spolspilta/större uppbindningsplats men det kanske är onödigt.Kanske en spilta för vänjning av uppbindning av unghäst eller kanske ett liten avdelning för vattenho,grepar och sådant? Dom väggar och kanske den box som är nu ska rivas.
Om boxarna inte fyls med hästar tänkte jag ev ha foder i en istället för på logen.

stallnytt.jpg

Den blev visst lite liten ska kolla om den går att förstora
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

*kl* (de va enklast så)


gör en box4 där de står foder. (fodret kan du ha på logen. då slipper man förhoppningsvis att få in råtter/möss i stallet.dör kan du även ha grepar mm.) gör nuvarande box4 till spolspilta/uppbindnings plats för hovslagare/vetrinär. se bara till så de blir bra ljus där inne.


Det dumma är att mellan box 3 och foder är fönster i mitten av den väggen liksom mellan box 4 och sadelkammaren. Så fönstrena är i mitten/eller öer just de väggar som du ritat. Hur ska jag göra då?

flyttar väggen en bit så väggen kommer brevid fönstret. den bärande stolpen kan vara kvar där den e. jag tycker inte de spelar någon roll att den är där. antingen har du fönstret i sadelkammaren eller i "spiltan".
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 429
Senast: moonstruck
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Mariaauto
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 516
Senast: Buck
·
G
Hästmänniskan Ja, nu sk amin dröm alltså kanske bli till verklighet, vi kanske ska bygga ett nytt fint stall!:d Men skulle behöva lite hjälp av er...
Svar
14
· Visningar
1 295
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp