hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

De låter jättekul att få bygga ett eget stall! :banana:

Hjälper gjärna till! Det gör inget om det är 2 uppdelade byggnader? Eller i L eller U form? Och kan du
tänka dig att mura? :p

Ska gnugga mina konstknölar så kommer jag strax med förslag! :idea:

nej, nej.. Olika byggnader eller olika formar är inga problem!! Dock viktigt vid olika byggnader är lättillgänglighet och smarta lösningar!!

Funderade på detta med stostallet... Då jag ju vill ha inakoderingar så kan det ju vara tävlingsintresserade eller liknande.. Om man kanske kan göra stodelen som lite mer separat?? Så man inte riskerar att dra in smittor, abortvirus mm till dessa, tänkte jag.. Att man kanske har separat foderutrymme, sadelkammare och egna redskap till dessa.. eller är jag helt ute och cyklar nu??

Jag tänkte även att man kanske hade kunnat mixa storhäst och ponny delen så det blir mer gemensamhet sinsemellan?? Så ponnyryttarna (som i de flesta fall är unga) kan få ta del av erfarenheter mm från de (förhoppningsvis) mer erfarna och kunniga storhästryttarna..

Jag vet från egen erfarenhet att detta med "delade" stall kan vara problematiskt.. Jag valde att som ponnyryttare betala mer i mån för att få flytta in min ponny till "de stora", för att slippa "flummet", springet, tramset och alla idiot-grejer som ofta förekommer hos just oerfarna, unga, "odödliga" - barn... :angel:

Sen en kommentar till om foderlådor..
Dessa är MYCKET VIKTIGT FÖR MIG!!! Jag vill att varje box ska ha en låsbar foder"box" med minimi-mått på bredd: 60cm, djup: 60cm och höjd på 80cm i bakkant och 60cm i framkant... Har blivit anklagad för foderstöld, och tänker INTE stå i ett stall (och än mindre bygga/äga ett) där detta inte är eliminerat...


Till er andra!!

Vad fina ritningar ni gjort!! fortsätt på detta, så kommer det snart att ramla ner en polett hos mig om hur det ska se ut... :idea:
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

* Stallet är uppdelat i "hästdel" och "skötselsel" för att man skall kunna låsa in grimmor, redskap mm. Om nån tjuv/någon som vill hästarna illa, skulle komma.

Fast ur brandsäkerhetssynpunkt ska man alltid ha en grimma och grimskaft till varje häst på boxdörrarna för att snabbt kunna få ut dem :)
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Ang stostallet så håller jag med dig, det kan inte göras för separat.
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Det har du rätt i. det tänte jag inte på.

Fast det är en svår fråga tycker jag. Man vill ju skydda hästarna både mot att bli innebrända, och att bli utsatta för övergrepp.

Grimmor på boxarna, övriga redskap inlåsta + larm på stallet kanske är en lösning?
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Det har du rätt i. det tänte jag inte på.

Fast det är en svår fråga tycker jag. Man vill ju skydda hästarna både mot att bli innebrända, och att bli utsatta för övergrepp.

Grimmor på boxarna, övriga redskap inlåsta + larm på stallet kanske är en lösning?

Jag är faktiskt inte så rädd för redskapen i stallet (förutom att de inte ska vara där hästarna kommer åt dem alltså), men larm på stallet är definintiv något jag vill ha när jag flyttar söder över.

Nu står hästen hemma hos päronen som är hemma dygnet runt, har rottweiler och bor i en särdeles avskild liten avkrok ditt bara boende hittar. Där är jag lugn faktiskt. Men det är nog mest pga "här händer aldrig något", inte så bra lugn egentligen :crazy:

Brandrisken däremot är jag livrädd för. Funderar redan mycket på hur jag vill ha boxlåsen på boxdörrarna i blivande stall för att de lätt ska öppnas för ev brandkårspersonal.
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Eftersom flera hästar har blivit skurna här ikring i sommar, så har man funderat hur man ska kunna förhindra att det skulle hända igen.

Men jag måste erkänna att brandrisken har jag inte tänkt på:crazy:

I alla fall, så är båda ju båda delarna något som man ska ha i åtanke när man bygger stall.
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Mmm det är faktiskt lite delvis det oxå som jag inte vill ha hästen ute på natten. Stall med larm. Dock inget lås om hästarna pga brandrisken.
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Ja men vilken turträff att jag delade upp sto/föl avdelningen.. ;)
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

29840442.jpg
[/url][/IMG]
min ide om stall^^
man kan ju ha stona i det vänstra stallet och valackar och hingstar i andra eller tvärt om:D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 207
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 189
Senast: Angel
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp