hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

_Skifting_

Trådstartare
Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett ypperligt tillfälle att kunna driva ngt lite större.. :D

Stallet som finns på gården är inte i den standarden jag vill ha den, och byggnaden är i stort renoveringsbehov.. Det finns tex. ingen sadelkammare, foderutrymme är på andra sidan gården, dåligt med plats för förvaring av hö och strö, inget vatten indraget (finns bara ett uttag till slang ute på stallväggen) mm.. :grin:
Så tanken är att riva skiten och slå upp nytt.

Pappa är snickare, så kunskapen om byggnader är nära och behändigt, men han vill ha en exakt och bra ritning innan han sätter igång. han har ingen aning om vad som är viktigt i ett stall nämligen..

Jag vill ha ett stall med 8storhästboxar på 4x4m, 4fölboxar á 4x6m och även 4ponnyboxar godkända för häst upp till 130. (mått vet jag ej)
Sadelkammare som ska rymma läder, dvs. plats till två sadlar per häst och 4träns. Även hjälmen och ridskoran ska kunna stuvas undan här.
Ett annat utrymme i närhet av sadelkammaren där det ska vara plats till garderober som man förvarar täcken, lindor mm. även fika rum skulle vara bra att ha i detta utrymme eller i sadelkammaren (då hade man kanske sluppit värma upp "garderobs-rummet") Även ett avskillt utrymme för täckestorkning, tvätmaskin och torktumlare. (bra förslag på hur täckestorken ska se ut?? Hur man ska hänga täckena mm??)

Foderrum ska oxå få plats där vi vill ha foderlådor till varje box (16st mao) med måtten djup 60cm, bredd 60cm och höjd 80cm.

Loge i angränsning med plats till hö och strö.

Ute i stallet vill jag ha åtminstone en bra uppbindningsplats som inte är i stallgången, gärna två. Och spolspilta är även önskvärt..

Såå... Vad hade ni gjort?? Snabba ritningar och skisser (ideer) är mycket välkommet!! Bra planlösning är A och O. Stall i vinkel, eller flera stall sammansatta är inget hinder!!

Ja!! Gärna breeed stallgång (brukar sela och spänna för i gången när jag ska köra)

Hoppas ni hittar på ngt kul!! :bump:
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Åh vad roligt att bygga stall :) Jag har absolut ingen erfarenhet av detta, men en sak jag har finurlat på är att ha en byggnad som sitter ihop med stallet så att man kan ha en dörr mellan stallet och denna byggnad.
Och där i har man hö, halm, spån, foder, plats för att hänga täcken, tvättmaskin, plats för transport och andra större redskap :)
Denna byggnaden ska alltså vara dom en "lada" typ. Men att man fixar så det är torrt och inte blir fukt och sånt där för fodrets skull och för att täckena ska torka osv.

Som sagt det är bara något jag gått och tänkt på så jag vet inte hur det skulle funka i praktiken, men sådana saker tar så mycket plats i ett stall, så en egen byggnad för detta skulle vara bra... kanske? :angel:

Jag tycker det är så himla roligt att sitta och skissa och rita på hur "mitt stall" skulle se ut om jag skulle bygga ett :) Och det är ju alltid bra att bolla ideér med andra!
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Vad härligt att kunna planera allt från början men inte lätt..
Hade nog valt stall utan loge men med ett rejält tilltaget foder/spånförråd precis som Lina123 föreslog med ev plats för släp. I förrådet hade jag ev. byggt som en separat liten isolerad kammare med tillgång till vatten och avlopp, smidigt om man t.ex. behöver blötlägga foder. En väl tilltagen dörr mellan stalldelen och förrådet och brandvägg.
Tycker inte du ska bygga ponnyboxar utan välj istället 3x3 m och sen kan man anpassa boxdörren till ponny. (Har själv ponnyanpassat vilket jag ångrar nu i efterhand..)
En god idé är att planera stallet så att möjligheten finns att köra in med minilastare och t.ex. mocka ur permanentbäddar. Snåla inte med golvbrunnar och rejäla fönster. Jag föredrar kallstall med självdrag och en isolerad avdelning för sadelkammare, torkrum, spolplats m.m. Om stallet ligger precis i anslutning till hagar hade jag nog passat på att bygga till ett rejält tilltaget vindskydd. Allt handlar ju om vad slutsumman får hamna på..
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

svarar er alla...

detta med utrymme för loge MED foderrum är inget jag vill ha. Utrymme till trailer mm finns en liten bit längre ner på gården(gammalt traktorskjul), så det finns inget behov av det... :p

Jag skulle vilja ha ett rum med dessa foderlådor som jag nämnde i ovan inlägg för just krafftfoder. Vatten och avlopp ska självklart dras dit. Kanske kan vara bra att ha denna i anslutning till "logen" där hö och strö förvaras? (alltså inget loft, utan en annan del på marknivå)

Någon ritning på själva byggnaden finns inte, då det inte ska renoveras utan byggas helt nytt med ny grund, ytterväggar mm. Markbiten är väl tilltagen och bra dränerad så bara slå till med mått, så modifierar man efter det.

Ang. ponnyboxarna.. Jag vill ha just utformade för ponnyer då jag är en stor shettisfantast och kör dessa. Så det finns inget behov av stor box med shettisdörr.. Dock kan det kanske vara en bra ide att man har en storhästbox med uttagbar "vägg" innuti, så man gör två ponnyboxar av dessa...?? Men just ponnyboxar vill jag ha..

ingen som har något intresse av att skissa lite?? :idea:

Jag fick en helgalen plan i huvudet precis.... Tänk att man bygger en typ av kvadratisk byggnad med boxar utmed ytterväggarna och sen uppbindningsplatser i mitten?? Skulle detta vara genomförbart?? Och att man kanske lämnar en yttervägg fri från boxar och sätter dörrar till sadelkammare, foderkammare och utrustningskammare.. Som en mellanvägg till "logen??

krafsade ihop en uuuurful ritning...
29784508.jpg


Det röda är boxarna.
Lila i mitten är de uppbindningsplatserna jag snackade om.
Det gröna "området" är där sadelkammaren, utrusningskammaren och foderkammaren är (det blåa mitt i är de foderlådor jag babblade om).
Det Gula "Logen"..

Går detta att jobba vidare på?? Ni kanske kan komma på något utifrån detta?? Eller vad tror ni?? Någon som är duktig på mått och kan räkna ut och planera så det blir mer exakta mått?? Så man får en aning om hur pass stort det skulle bli??
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Ska du bara ha egna hästar i stallet eller ska du ha inackorderingar också?
Om du ska ha inackorderingar kan det vara skönt för dig att ha en egen sadelkammare som du disponerar hur du vill.
Det finns bra låsbara skåp för sadlar och träns som verkar smidiga för inackorderingar, ett skåp per box. Sedan ex väggfasta hyllor för täcken.

Fundera på om du kanske ska ha fölboxarna i en separat del. Dels för att sto och föl kan behöva lugn och ro och att man vid fölvak (som kan ta veckor) slipper att störa alla hästarna. Dessutom finns det risken för smitta mellan hästar, man vill ju inte riskera smitta på dräktiga ston.

Har inte hunnit rita något men tänk dig en rektangulär byggnad med stallarna i vardera änden och "loge" i mitten.
En stor port på långsidan så att man kan köra in ex. pallar med foder och rundbalar med traktor.
Med yttervägg mot andra långsidan har man sadelkammare och andra isolerade utrymmen.
Man har tillgång till utrymmena på mitten från båda stalldelarna.

För inspiration till planlösningarna kan man titta på färdiga "modul-stall". Det finns flera tillverkare som har olika stallmodeller ute på sina hemsidor!

Jag säger som Kickanbia, bygg inte för små ponnyboxar. Tråkigt att behöva begränsa hästhållningen pga. boxstorleken.
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

det där var ju faktiskt ganska smart.. att ha föl-delen i ett annat stall liksom... :laugh:

Även det om egen sadelkammare... Men jag tror att det kan funka med en också. kan vara ganska skönt att ha den där sammanhållningen med de inakoderade..

Oj, ja, det ska vara plats till inakoderade (iaf. i början, man vet ju aldrig var man slutar... :p).
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

ingen?? :cry:

Jag trodde det var ngt som folk tyckte var kul att få rita och skissa på stall.. :angel:
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

ingen?? :cry:

Jag trodde det var ngt som folk tyckte var kul att få rita och skissa på stall.. :angel:

Jo! Det är det roligaste jag vet:love:men...det finns ju massor av liknande trådar man kan spana i och få super bra tips ifrån:)

P.S Är inte så bra på det här med att rita på datorn...har inte ens paint, tyvärr:(D.S
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Jo! Det är det roligaste jag vet:love:men...det finns ju massor av liknande trådar man kan spana i och få super bra tips ifrån:)

P.S Är inte så bra på det här med att rita på datorn...har inte ens paint, tyvärr:(D.S

Men kan du inte rita på papper då och fota?? ;)
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

GUUD va roligt att få flytta och bygga upp sin egen hästgård, e så avundsjuk på dig:laugh:. När och var beger sig flytten då ( du måste längta något fruktansvärt kan ja tänka mig;) )? har du inga bilder på stället som du kan lägga ut:)
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Hoppas detta fungerar i så fall har du här ett exempel på ritning av ett stall i formen av ett T. Logen är samma storlek som fölstallet för att det ska bli symetriskt, är pedantisk. Think IKEA, utnyttja höjden :D
"Ponnyboxarna" är ju betydligt större än du ville ha dem, men jag ville inte göra dem mindre än så här.


29811575.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

Ah, äntligen fungerade det !


stallritning.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

åh va fint och smart tänkt!!! :d
Gillade detta!!

Fler ideer ngn??
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

GUUD va roligt att få flytta och bygga upp sin egen hästgård, e så avundsjuk på dig:laugh:. När och var beger sig flytten då ( du måste längta något fruktansvärt kan ja tänka mig;) )? har du inga bilder på stället som du kan lägga ut:)

Japp!! Det ska bli urkul!! Jag och sambon bor ju redan på en hästgård, men denna flytten blir till en mycket större "anläggling" med massor av hagar och skog.. Dessutom så kommer vi bo "tillsammans" med min pappa och hans fru som också kommer bo där. Dock bara på sommarhalvåret.
Har inga bilder än och vill inte säga för mycket då allt inte är HELT klart.. Man vet ju aldrig vad som kan hända.. Men det verkar som om det ska kunna bli inflyttning för mig och min familj till senvåren/tidig sommar och vi får tillgång i det närmaste och kan börja renovera boningshuset som vi ska bo i.. (är nog inte renoverat sen 40-50talet, så nytt kök, nytt badrum, tvättstuga, el, fönster, innerväggar, en del isoleringsarbete mm. Först. Sen tänkte vi vara smarta och bygga upp nya stallet under sommarbetet (det finns idag tre stallar på gården varav ett kommer att stå kvar tillsvidare (iaf. tills det nya stallet är färdigt), måste ju ha någonstans att ta in hästarna om det händer något.. Åhh!! Gården är bara helt underbar, Massor med betesmark i fantastiskt terräng, massor med egen skog och även en slinga på ca 9km runt våra ägor. Kräft bäck som flyter genom, närhet och rid/cykel-avstånd till en av sveriges renaste sjöar. Lösdrift med plats till 10 stora hästar. Vattenkoppar utdraget till varje hage (:bow:) och OCH!!! Granne med en ridanläggning med ridhus och två utebanor (som man kan köpa anläggningskort på)!!! :bump:

Detta är bara helt fantastiskt!! Hoppas och Längtar!!!
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

stallbuke.jpg


Här kommer ett förslag:)

Ska börja med att säja att "Stallbyggardelarna" (fönster, dörrar, boxar osv) är Beastibabe's idé i från början, från hennes trådar "drömstall" som låg ute för ngt år sen.

Stallet:
* 8 st storhästboxar (4 x 4)
* 4 st stora "ponnyboxar" (3 x 3)
* 4 st fölboxar (4 x 5) i separat del för lugn och ro
* 5 st skötplatser/spolspiltor (2 x 3)
* De rosa områderna är uppvärmda för ryttarens/kuskens bekvämlighet, resten är kallstall
* Stallet är uppdelat i "hästdel" och "skötselsel" för att man skall kunna låsa in grimmor, redskap mm. Om nån tjuv/någon som vill hästarna illa, skulle komma.
* Hagar i direkt anslutning till stallet för att underlätta in/utsläpp

Det var nog allt:D Jag visste inte hur stor en fölbox brukar vara, räcker 20m2?
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

De låter jättekul att få bygga ett eget stall! :banana:

Hjälper gjärna till! Det gör inget om det är 2 uppdelade byggnader? Eller i L eller U form? Och kan du
tänka dig att mura? :p

Ska gnugga mina konstknölar så kommer jag strax med förslag! :idea:
 
Sv: hjälp mig att planera och rita mitt kommande stall!!

71362_1257699753.jpg


Här har du ett exempel: Storhästarna i den högra längan. Sadel/selkammare och förvaring sitter i hop och skiljs åt av en vägg med dörr. ;)

Dem tre gröna rutorna i foderkammaren är tunnor som du kan ha olika foder i. Det bruna är en hylla/-or, som du kan ha foderhinkarna ståendes på. (alla 16st) Dem gröna, röda, blå är fodersäckar som du kan stapla där inne.

Vid täckeshängarna kan du även förvara en eller två skottkärror. Täckeshängarna är gjorda så att du hänger täckena på höjden så du måste ha en stark vägg där.

På Logen har du hö/halmbalar och spånbackar + redskap. Kläm in en kg-våg om du vill. :grin:

Boxen (4x4 med dörr) kan användas att ta ut hästen/-arna för att slippa gå ut hos stona. Eller sätt den där du tycker passar bäst.

Mellan ponnyboxarna är fikarummet. Mellan ponnyavdelningen och storhäst avdl. kan du ha öppet, utan dörr. Så det blir drag.

Fölbox avdelningen har egen foderkammare för smittorisken ska minskas. Sen ett kombinerat kontor/förvaring/övervakning (vid fölning) enbart för fölavdelningen. Boxdörrarna är helt öppningsbara från kant till kant så inte fölen kan fastna. :d

Stallgången kan ju breddas lite. Och vare box har självklart ett öppningsbart fönster som är vinklat uppåt, utåt.

För att ponnyboxen ska få fönster kan du ju skjuta den högra längan 4m uppåt så du får en till vinkel på baksidan av stallet.

Mellan box/skötspilta/spolspilta skulle jag rekommendera att mura en 2m hög vägg. Ger lugn till den ompysslande hästen för grannen och slipper vattnet från duschen om någon skulle stå där samtidigt. :)

Glöm först och främst inte att det måste finnas BRA VENTILATION.

Ridsport har ett jättebra häfte (Bygga för häst) om dem olika reglerna för bygge av stall.
Hur breda stallgångarna ska vara, hur högt i tak det bör vara, hur man möjliggör bra ventilation! Rekomenderar den högt!

Går att beställa här gratis (ange namn och adress och att du vill ha Bygga för häst): kansliet@ridsport.se
Eller ladda ner på pdf: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx

Lycka till med bygget! :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 207
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Angel
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp