Bukefalos 28 år!

Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

C

CindyLou

Jag köpte en gård i vintras där det var ett stall där det hade stått 8 st arabet på 70-talet tror jag att det var. Det är nu sk boxar, 6st utan alla väggar och boxdörrar.
Iaf så andvänder jag två nu och fixat ihop en extra liten.
Är det någon som känner sej manad att hjälpa mej planera hur jag ska göra om hela stallet el förbättra det som finns.

Stallet är ca 82kvm. Ca 10,15 x 8,13m.
3 dörrar:176cm, 89cm och 93 cm.
Det finns 6 fönster.

Har tillgång även till en del av logen brevid (resterande är till mina amerikanare). Även en höskullen åvanför stallet är tillgängligt för...hö:D

Hur ska jag förklara för er alla mått och så? Ngt program el liknande?

Kan tilllägga att det finns 8 st bärande bjälkar.

Vet ej vad jag vill ha i stallet men minst 3 boxar,sadelkammare. Sedan ev en spilta. Funderar om jag ska ha foderrum i stallet el på logen.:confused:

/CindyLou
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

rita lite enkelt i paint eller nåt hur det ser ut så blir det lättare för oss att hjälpa! :p
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Innan du ritar, fundera på vad som är viktigt och prioriterat. Med det menar jag t ex:

STALLARBETE
... eventuellt flexibla, "ombyggningsbara" boxar så att du kan flytta väggar och mocka ut bäddar med traktor, alternativt ta bort en mellanvägg för ev framtida fölbox.

FÖRVARING
Stallkammare, vart hänger du täcken? Ev tvättmaskin? Uppvärmd, ev del för mekningen i anslutning?
Foder och strö, allt som grepar, skottkärra osv?

GÅNGEN
Vad gör du där, skoning? Binder upp hästar ofta eller i princip aldrig?
Utrymningsvägar verkar finnas med tanke på dörrar :)

FODRING OCH HANTERING
Hur löser man det smartast?

SÄKERHET
Hö ovanpå stallet är ju en brandfara, vad skall göras med amerikanarna? Vilken brandsäkerhet kan man bygga in när man gör stället?

MÅTT & VENTILATION
Stämmer takmått osv från start? Hur stora ska boxarna vara?

... och det finns säkert många fler och eventuellt viktigare faktorer. Tänk efter noga för det är lite lättare att rita om man vet hur man vill att det skall funka i framtiden - funktion är ju minst lika viktigt som estetiken!
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Innan du ritar, fundera på vad som är viktigt och prioriterat. Med det menar jag t ex:

FÖRVARING
Stallkammare, vart hänger du täcken? Ev tvättmaskin? Uppvärmd, ev del för mekningen i anslutning?
Foder och strö, allt som grepar, skottkärra osv?

GÅNGEN
Vad gör du där, skoning? Binder upp hästar ofta eller i princip aldrig?
Utrymningsvägar verkar finnas med tanke på dörrar :)

FODRING OCH HANTERING
Hur löser man det smartast?

SÄKERHET
Hö ovanpå stallet är ju en brandfara, vad skall göras med amerikanarna? Vilken brandsäkerhet kan man bygga in när man gör stället?

MÅTT & VENTILATION
Stämmer takmått osv från start? Hur stora ska boxarna vara?

QUOTE]

hej ja det var lite att tänka på.
Jag har iaf en häst själv,en arab,2 år som tänkt bli runt 148-150. Sedan om jag inte lyckas få tag på någon som vill ha sin häst här får jag väl låna eller ta någon på foder så länge. Kommer inte ha tvättmaskin nej men tänkte ha en sadelkammare med lite värme i. Det ska gå plats det mesta som man har och stora westernsadlar. Täcken vet jag inte om jag ska ha i sadelkammaren eller någon annanstans? Vart hänger man täcken för torkning ect? Foder vet jag inte om jag ska ha i stallet eller på logen. Höt har jag ovanför stallet. finns även en hölucka men den har jag själv aldrig andvändt utan jag tar ner det från en stege på logen och väger det sedan där nere. Brukar ta ner för en vecka så det ligger nere färdigt att vägas. Grepar och skottkärror vet jag heller inte riktigt vart jag ska ha någonstans. I gången nu så andvänds den till hovslagare och uppbindning. I ena stallgången den enda som andvänds hitills så går det att binda två hästar mot varandra. Vet inte hur stora boxar jag ska ha då jag bara har en häst själv. Mina amerikanare står ju på logen och lägst bort finns även ett garage. Ska se om jag får fram lite bilder,mått och ev en ritning om jag lyckas.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Här kommer det lite bilder men ni får ursäkta röran det är ju under renovering;)

Här är bild på den bortersta väggen. Just nu är det en liten box som jag slängde in spånet som jag annars förvarar på logen. denna fanns när vi flyttade in men fick slänga ihop en enkel dörr en kväll när vi hade en tredje ponny här över en natt. Längst bort till höger har vi inte haft någonting. Så på denna sidan funderar jag på att 1. Ha en liten box utan fönster och en stor sadelkammare med fönster till höger eller 2. Stor box med fönster och en liten sadelkammare till höger. På denna delen (de 2 sk boxarna eller väggen) på den delen finns ett fönster i mitten av väggen och solen kommer inte från det hållet därför tänkte jag det var smidigt att ha sadelkammaren kvar där.
Bild414.jpg

Bild415.jpg


Till vänster av den vänstra boxen syns en dörr och den leder till gödselstacken.

Här är en bild som visar dörren till logen,dörren till höger om den högra "boxen"
Bild324.jpg
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Detta är till höger om dörren till logen,där har jag haft som en sadelkammare nu sedan vi flyttat hit. I hörnet kommer slangen för vattent vid taket vilket inte syns på bild.
Bild418.jpg


"Boxen" bredvid det så kallade nuvarade sadelkammaren. Här till höger syns även boxen vid stallingången som jag målade i höstas men nu skrapas för att det var kalk under som måste borstas bort innan den målas.
Bild417.jpg


Längst till höger syns här den ny målade boxen som min häst har.
Bild416.jpg


Stallgången
Bild419.jpg


Där sadelkammaren och den såkallade boxen vet jag inte vad jag ska ha där. Vad jag vet är iaf en spilta någonstans i stallet där jag ska träna min unghäst lite då och då att vara bunden. Annars får ni komma med en massa förslag och idee`r. Takhöjden är godkänd men ska ändå höjas till nästa sommar.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

ingen som har förslag vad jag ska bygga och smarta tipps?
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Jag tycker absolut att du ska ha en bra uppbindningsplats. Det är suveränt när hovslagaren kommer, du är ensam med hästen och behöver ha den still osv.

Täckeshängare finns det jättebra, om du använder täcken? Vi köpte en med plats för 5 stycken täcken, och den tar inte mycket plats.

Antar att du behöver sadelkammare och foderkammare också. att hänga sadlar i stallet tycker jag blir dammigt, och för kallt på vintern.

Har du en bra plats där du kan slänga ned hö från logen? Vi har ett litet "rum" där vi slänger ner hö- blir inte dammigt i hela stallet! :idea:
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Ska du ha kombinerad sadel/foderkammare? Utrymmen av den här typen gör man ofta för små tycker jag. Snart har man fyllt varenda hylla med täcken, lindor och allt möjligt. Gör bra förvaringsutrymmen är mitt tips.

Det var lite svårt att få en överskådlig bild på stallet med de bilderna. Jag hade velat se en skiss på hela stallet eller om du försöker få med så stor yta som möjligt på en bild, typ om du står i dörröppningen eller något.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

jag håller med övriga.. försök rita en skiss på stallet i paint eller liknande så är det mycket lättare att hjälpa till :idea:
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

jag har faktiskt funderat på det, med bra beslysning för min superbra hovslagare och att man kanske kan duscha hästen där om det ev behövs. vad är det för täckeshängare du har? sadelkammare ja, där vi ska ha lite värme på oxå troligtvis. Foderrum vet jag inte om jag ska ha inne i stallet eller bygga ngt på logen. Just nu har vi en dörr ut till logen där det finns en stege upp till ovan stallet där vi har höt. finns även en lucka ner till stallgången men inte andvändt den, det dammar väl mkt för hästarna?
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Om det finns plats nere i stallet tycker jag ni ska ha foderrum där, det verkar jobbigt att springa upp på loftet. Tänk på morgonen när man är lite stressad innan skola / jobb etc.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

logen är kanske det man menar ovanför stallet? hihi jag säger loftet och där är allt hö somjag kastar ner till "logen" som jag kallar det. Där är ett "fack" där jag har hö för en vecka, alla hö påsar och spån. et "fack" för några bilar, ett "fack" som jag bygger till lösdrift eller iaf där hästarna ska kunna gå in på sommaren och vintertid på dagarna om dom vill. Längst bort med utgång endast utifrån är ett dubbelgarage. Krafftfodret tänkte jag ev ha i första "facket" där jag har lite hö och spån.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Här syns täckeshängaren:
RIMG0274.jpg


Jag tycker det är bra att inte slänge ned hö så att det dammar, utan har det hellre i ett avgränsat fack. Är det inte större risk för möss om man har foder och sadelkammare tillsammans?

Tycker också att det är bra med mycket förvaringsutrymme, så stora boxar som möjligt, och en lagom stor stallgång. Vi ritade upp stallet i ett program på datorn, då var det lättare att se hur det såg ut, och hur man skulle utnyttja alla utrymmen på bästa sätt.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

vad snyggt! Vad för täckeshängare är det? Självklatr ska foderrummet och sadelkammaren inte vara samma! Och jag slänger inte ner höt in i stallet 8fast det finns lucka till det) utan jag slänger ner det utanför på våran loge. Just nu är 2 boxar snart färdiga, dock är dom inte hel omgjorda utan dom är bara lite förbättrade av dom som var det från början. Dom är nog strax över 11 kvm. Har även byggt nya boxdörrar dit varav en är iaf nymålad.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

Det låter ju bra! Vet inte om man får skriva ut var man köpt ifrån, men skicka ett PM så ska du få namnet.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

ja en snabb dålig skiss hur det är nu
stallritning1.jpg


lila=fönster
svarta fyrkanter= bärande stolpar
svart tjockt steck=dörrar
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

fortsättning:
loge.jpg


stallet/logen är äl runt 250-280kvm ihop

fack 3 går det inte att ta in bilar eller djur i innefrån och det finns inga dörrar dit men det ska vi ta upp på baksidan då ena hagen går där.
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

stallritning.png


Så här tycker jag är ett alternativ.

Tycker du ska ha 4 boxar. Eftersom du redan verkar ha en boxvägg vid box 4 så tycker jag du ska ha en box där.

Om du ska ha foderkammaren på logen, kan du få plats med en bra uppbindningsspilta (i så fall skulle jag sätta box 4 där foder är på denna ritningen, och spiltan där box 4 är.

Eftersom det kommer vara ett litet stall, så tycker inte jag det gör så mycket att man binder upp hästen i stallgången, då det förmodligen inte blir så mycket "spring" i ditt stall.

Hoppas dte blir bra till slut iaf :)
 
Sv: Hjälp mej planera mitt stall på ca 82kvm

stallritning.png


Så här tycker jag är ett alternativ.

Tycker du ska ha 4 boxar. Eftersom du redan verkar ha en boxvägg vid box 4 så tycker jag du ska ha en box där.

Om du ska ha foderkammaren på logen, kan du få plats med en bra uppbindningsspilta (i så fall skulle jag sätta box 4 där foder är på denna ritningen, och spiltan där box 4 är.

Eftersom det kommer vara ett litet stall, så tycker inte jag det gör så mycket att man binder upp hästen i stallgången, då det förmodligen inte blir så mycket "spring" i ditt stall.

Hoppas dte blir bra till slut iaf :)

Det dumma är att mellan box 3 och foder är fönster i mitten av den väggen liksom mellan box 4 och sadelkammaren. Så fönstrena är i mitten/eller öer just de väggar som du ritat. Hur ska jag göra då?
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 417
Senast: moonstruck
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 500
Senast: Mariaauto
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 505
Senast: Buck
·
G
Hästmänniskan Ja, nu sk amin dröm alltså kanske bli till verklighet, vi kanske ska bygga ett nytt fint stall!:d Men skulle behöva lite hjälp av er...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp