Hjälp mig att hitta orsaken...

ylvalill

Trådstartare
Var hos veterinären med min häst igår och fick återigen beskedet kotledsinflammation. Han var visserligen bara 0,5 grad halt på höger fram (efter böjprov) men eftersom han har haft kotledsinflammation på detta ben även tidigare tyckte veterinären att det var bäst att behandla trots att det var så lite. Han röntgades också och röntgenbliderna visade en liten pålagring i leden som han inte hade i våras när han röntgades sist. :(

Eftersom det nu är andra gången han får kotledsinflammation inser jag ju självklart att jag måste hitta orsaken till att han blir dålig för att kunna se till att han inte blir dålig igen. (Är relativt säker på att den 0,5 gradiga hältan kommer att försvinna, men också ganska säker på att den kommer att komma tillbaka igen så snart jag sätter igång honom om jag inte hittar orsaken till att han blir dålig...)

Till saken hör att jag knappt har ridit min häst sen han blev friskförklarad efter förra omgången kotledsinflammation i våras (har bara skrittat och börjat trava lite, lite). Hade haft större förståelse för att han blir dålig om han blivit hårt tränad. :confused:

De saker som jag har tänkt att jag borde kolla upp är:
*sadeln, är rädd att den kanske inte passar, alternativt att den är sned på nåt sätt.
*musklerna, veterinären tyckte att han var lite spänd i ryggen på vänster sida (kotledsinflammationen var på höger fram) och hon rekommenderade att han skall få massage för att slippa dessa spänningar. (Undrar bara vad det i så fall är som har gjort att han har blivit så spänd???) Kan ju antingen vara så att spänningen i ryggen har gjort så att han har överbelastat frambenet, eller att smärtan i benet har orsakat att han har blivit spänd... :confused:
*låsningar i lederna, funderar på att låta en kiropraktor gå igenom honom för att se om han har några låsningar/är ojämn i kroppen någonstans. Problemet är bara att jag inte känner till någon som är verksam där jag bor... :crazy:
Veterinären trodde inte att detta skulle vara nåt problem, men jag tänkte att det det kan väl inte skada att kolla?

Han är ganska stel att rida, vill gärna gå lite "på snedden", typ i sluta, och lägger gärna svansen på sned när han går. Han har som sagt bara ridits i skritt på raka grusvägar (och nu det senaste lite trav, ca 2*100 m). Försöker rida honom i hyffsad form men han är som sagt stel. Han kan ofta stressa upp sig när han rids och skuttar då omkring en del (kan det vara orsaken?). I hagen (ganska liten grushage) leker han ganska vilt med kompisen, men det borde väl benen klara av eller?

Tändera är redan kollade, passade på att dra ut en vargtand som kan ha besvärat honom i går när vi ändå var på kliniken. Kanske har detta varit en bidragande orsak till att han har blivit spänd?

Vad mer bör jag kolla upp? Kan nån av de saker som jag har nämnt vara orsaken till att han har blivit dålig? Vad kan jag göra för att komma till rätta med det?

Ni som har haft hästar med kotledsinflammationer, vad var det som orsakade dem och hur löste ni det?

Är jättetacksam för alla tips och idéer för just nu känns allt bara hopplöst... :crazy:
 
Om hästen går med huvudet på snedden, bär svansen snett och är spänd i ena delen av ryggen, skulle jag absolut ta ut en equiterapeut och se till att få hästen undersökt. Det kan mycket väl vara sadeln som gör det.

Sedan kan det vara erlichia också, så ett sådant prov är ju inte helt fel och ta heller. Iof kanske han inte borde ha fått lite pålagring då, men det kan ju vara kombinationer av saker också.

Så, jag skulle börja med blodprov och equiterapeut. Denna kan även se om din sadel är bra.

Hoppas det löser sig för er!
 
Hur gammal är hästen?? Är inte ovanligt att dom får pålagringar om dom har många mil på klockan, även om du gjort allt "rätt". Hältan vid böjprovet kan lika gärna bero på pålagringen som en aktiv inflammation, men det kan ju vara bra att behandla för säkerhets skull.

Om hästen är så spänd och stel att den går på sned, så tycker jag absolut att du skall ta ut en equiterapeut ev. massör!! Berätta vart du bor, så kanske nån här kan tipsa dig om behandlare. :)
 
Hästen är 9 år, vilket inte är så gammalt så jag tror tyvärr inte att pålagringen beror på åldern...

Blodprov är tagna, visade ingenting, erlichia har jag iofs inte kollat sen tidigt i våras, han kan ju ha fått det under sommaren, men det känns inte riktigt som om det är det som är problemet...

Massören skall jag ringa i kväll. Jag bor i Göteborg så är det nån som kan tipsa om alternativbehandlare eller nån som är duktig på att kolla sadlar här i närheten så är det självklart välkommet.
 
Nej, det är ju lite tidigt.... Min häst hade iofs pålagringar redan som tio-åring, för han blev sönderreden som unghäst... Nu är han 22 år, så han har ju klarat sig bra, men han hade tur som kom till en snäll matte... :)

Om din häst har låsningar nånstans, eller någon inflammation i sina muskler, så belastar den sin kropp fel, och det leder snabbt till ledinflammationer. Vet tyvärr ingen i Gbg, men det är det säkert andra som gör!!
 
Jag tycker att du skall låta en osteopat/kiropraktor (som du vet har gott rykte) gå igenom din häst. Jag brukar åka till en som har gjort "underverk" på min häst. Han har även lärt mig hur jag ska massera och stretcha.
 
Situationen i hagen är verkligen inte den bästa. Han går tillsammans med en c-ponny i en ca 20*40 m stor hage (platt med underlag av grus/stora stenar och gegga). Både min häst och ponnyn är väldigt förtjusta i att leka och de far gärna omkring i full karriär och jagar varandra så for de kommer åt. Min häst är dessutom ganska "studsig" av naturen så han rör på sig mycket i hagen. Men sliter det verkligen så mycket på benen att bara busa i hagen (trots att underlaget är ganska dåligt)?

Har funderingar på att byta stall för att få tillgång till bättre hage, men att hitta ett stall med bra hagar är inte det lättaste nära "storstan". Är också lite rädd för att en flytt inte skulle vara bra för honom nu när han är dålig... :crazy:

Angående det tips som många har gett om att låta en equiterapeut gå igenom honom, det vill jag jättegärna göra men jag behöver tips på vart man kan få tag på en sådan... :confused:
 
Ledinflammationer TAR väldigt lång tid att komma tillrätta med och det tar säkert ännu längre tid om han inte kan hålla sig lugn. Prata med veterinären vad han/hon tror om saken och fundera om du inte kan göra något åt hagsituationen. En ide är en mindre hage eller en hage i labyrint så att inte hästen springa så mycket eller kanske kortare vistelse i hagen. Kanske kan du be stallägaren släppa hästen i ridhuset några timmar i stället?
 
Vet att det tar lång tid att komma till rätta med ledinflammationer, men i och med att han har varit friskförklarad mellan gångerna så innebär det ju att problemet har kommit tillbaka, inte funnits där hela tiden.

Angående hagar så har jag försökt det mesta från boxvila/liten pyttehage till att han får gå tillsammans med en i vanliga fall lugn kompis i en "normalstor" grushage. Problemet är att han inte ens står stilla i en 3*3 m hage, det funkar någon eller några dagar men sen far han runt i galopppiruetter (enda han får plats med på den lilla ytan... :crazy:) samma visa är det i boxen, med den skillnaden att där håller han sig inte ens lugn första dagen... När han går med en kompis lyckas han alltid dra igång världens upptåg även om kompisen i normala fall är hur slö som helst.

Att släppa honom i paddocken en stund (vi har inget ridhus) resulterar i att han tar 10-20 varv i full galopp samt gör ett par serier skolor ovan mark. :crazy:

Enda som jag tror skulle funka är en liten skogshage där det är relativt jämn (inte lerig) mark, där det finns träd som stoppar upp alltför vild framfart samt gräs eller liknande att gå och pilla med, då tror jag att han skulle vara ganska nöjd och hålla sig lugn. Men vart hittar man en sådan hage? :confused:
 
Glucosamine, har hört att det kan göra underverk. Köp den vita burken med blå text (den dyrare) den ska visst vara bäst. Har själv kotledsinflammationshäst & hoppas på att detta medel ska hjälpa pålle att slippa det i fortsättningen..
Lycka till!
 
Har gett glucosamin (Bioglucomin) sen sist han var dålig. Tror säker att det har gjort nytta men det har ju tyvärr inte varit tillräckligt eftersom han har blivit dålig igen... :(
 
Tror säkert att du redan ger mycket mat, annars tror jag också att det är bra, att ge i princip fri tillgång till hö när de är ute om det går....vill de leka så leker de, men de kanske kan stå still en liten stund till?
Hälsning hon som har stoet med hasledsinflammation och kotledsinflammation i princip på alla fyra.... *s* ;)
 
Tyvärr kan han inte få speciellt mycket hö, fri tillgång skulle aldrig gå eftersom vi har ett skithö. Höet har en kvot på 2.7 och min häst behöver en kvot på minst 7 för att må bra och hålla sig fin i kroppen. Enda lösningen är därför att ge ganska lite hö (8 kg) och komplettera det med mycket strå-lusern. Skulle han få fri tillgång skulle han äta minst 14-15 kg/dag vilket skulle resultera i ett fördubblat energiintag ( = komplett galen häst) och alldeles för lite protein i förhållande till det...

Skithöet ingår i stallhyran och det får jag betala oavsett om jag använder det eller inte, vilket medför att jag inte har råd att köpa eget (bättre) hö. :(
 
Kan du inte bygga lite "farthinder" i hagen så det inte finns så stora ytor att springa på? Du kanske kan lägga in lite sly som de kan roa sig med?
 
Jo, det gör jag allt, det är bara att matvraken är så snabba på att äta upp det :D

Dessutom går ju stora grenar alldeles utmärkt att hoppa över, och att trassla in sig i... :crazy:

Besvärliga hästar... ;)
 
Du ska ju helt klart åka till Stefan på Åby, han är kiropraktor eller osteopat. han har gjort underverk med min och kompisars hästar.
 
Det låter intressant! Ringer man till Åby och bokar tid med honom då eller hur funkar det? Kan han komma ut till stallet och behandla istället? Min häst är rätt så stressad i nya miljöer och Åby är definitivt inte nåt drömställe för honom, vet inte om det är så lätt att undersöka/behandla en häst som är spänd i varenda muskel... :crazy:
 
Hur ser exteriören ut? Och hovarna?

Bara min tjej får minsta felaktig vinkel på sin hov så reagarer leden...

/C
 
Han är ganska kraftigt inåttåad på bägge fram och har en aning veka kotor fram. För övrigt har han relativt god exteriör, bara dåligt musklad, något som vi har haft stora problem med och som inte direkt blir bättre av att han ska vara stilla ett par veckor igen... :crazy:

Hovslagaren skor honom med kort tå och "understöd i trakterna", dock inte några extremt höga trakter. Hade i och för sig en annan hovslagare som skodde honom över sommaren då den vanliga var sjukskriven. Vid dessa tillfällen fick han inte riktigt samma vinkel som vanligt (fick längre tå) trots att jag sa att han skulle skos med kort tå (detta är veterinärens rekommendation). Förändringen kanske kan vara en del av att han har blivit dålig igen, men borde det inte ha kommit tidigare då?

Hur ska man egentligen tänka när det gäller skoning för att göra det så bra som möjligt för lederna?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Efwa
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp