Hjälp mig att spåna om hingstval.......

gylle

Trådstartare
Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och funderar på om jag skall göra ett helsyskon fölisen som hon fått blev ju en riktig kanon, men samtidigt passar detta egentligen inte alls in i hingstens vårplanering, han skulle inte ägna tid och energi åt att betäcka iår. Därför sitter jag här och funderar på vad för annan hingst man skulle kunna lägga på henne.

Stoet i fråga är e. Come Back II - Carano - Chandulal** ur en mkt stark stostam som lämnat otaliga gdk hingstar, mängder av svårklass hästar i både hopp och dressyr, stostammen är känd för att ge många multitalanger och det är ju även hennes pappa och morfar så det är ganska öppet om det skall vara hopp eller gångartshingst (skall säljas därav saknar min inriktning betydelse).
Stoet är en dam som i stort inte har en enda exteriör avvikelse, lagom ädel (dock lämnar stostammen grovt så vågar inte lägga grov hingst på henne trots att hon själv har mkt hög fullblodsandel), visad i Danmark med det enormt utförliga utlåtandet "Passande ädelt sto med god typ" De bitar jag själv kan tycka "avviker" något är att hon är aningen gracilt benad (fullblodsben), stöddig i fronten (har den typiska CB II fronten med rejält djup och en halvmeter mellan frambenen) och något stupande kors.
Gångartsmässigt har hon mkt bra skritt och trav, bra galopp men som kunde varit större och rundare.
Hoppmässigt har hon nästintill komplett hoppteknik (visad med enbart 9 or som 3 åring).

Fölis som hon fått har visat extremt bra gångarter dessutom ett superhopp (skritt och trav har hon fått från mamma med lite mer höjd i gången från pappa, galoppen har hon fått pappas)
Typmässigt är fölis riktigt bra det enda som det ser ut nu (kan ju ändra sig i tillväxten) är att hon är ganska kort (trots att både mamma och pappa är långlinjerade) så jag vet ju inte säkert om det är mamma som nedärvt detta korta trots att hon själv inte är kort därför bör man kanske inte ta för kort hingst. Och viktigast av allt fölis är stor finns gener bakom stoet för 177,178cm så inte för stor hingst. Även ganska mkt temperament i stoet så värstinghingstarna vad gäller humör går bort direkt.

Mina egna funderingar vad gäller hingst är en som är något lättare, mer högställd och en som ger antingen supergång (måste i så fall ha mkt bra galopp och gärna mkt höjd i gången om man skall gå på gångartshingst) eller superhopp med en komplett teknik om man skall gå på hopphingst.

Stoet är stambokförd och reggad i Danmark så därför har jag en lite större marknad då jag även kan använda alla hingstar som är godkända där också (väldigt många av de tyska är även godkända på import där).

Som ni nog förstått så skall det vara topphingst, ingen halvdan förärvare.
Så vad skulle ni lägga på henne ???
Här kommer bild på henne och även på hennes fölis (tyvärr har jag bara en dålig på henne i någotså när smalt tillstånd även på den betesfet, då vi köpte henne och hämtade henne direkt från betet för att sedan betäcka henne) Den med snö tagen nu i vinter dock har hon inte hittat tillbaka till sina former efter fölningen och ser betydligt grövre ut än vad hon är.
civi0701.jpg

ci15.jpg

Fölis 7 månader
capciv0701.jpg
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Först vill jag beklaga att hon skadat sig, vad har hänt?

Beträffande hingstval, så vågar jag inte rekomendera någon, men jag tycker inte du ska låta grabben din betäcka i vår, utan hålla dig till plan ang honom.

Hans båda föl är fantastiskt fina, så det är inte därför, utan jag tänker mera på skaderisken och att han (och du) är värda att komma ut i sporten och visa vad ni går för.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Vad som hänt vet jag inte, kom in från hagen halt häromdagen, enda värmen/svullnaden var en svag ansvällning över djupa böjsenan mitt på benet. Lät henne ha stödskydd på sig ute dagarna efter och det såg ut att inte bli mer av det utan hon blev bättre och bättre, tyvärr kan hon ju inte låta bli att härja lite med fölisarna och igår kom hon in med ett mkt försämrat ben, ordentligt halt och rejält ansvälld över djupa böjsenan så tyvärr ser det nog ut som hon dragit på sig en senskada och det tar ju sin lilla tid att läka därav att blir det konstaterat (får köra in och lysa senan nästa vecka på klinik) så är det ju lika bra att utnyttja henne genom att betäcka henne, planen var ju att hon skulle igång och tävla nu så vi får se hur allvarligt det hela är.
Har faktiskt gått över förväntan här, hon tar det lugnt inne i boxen (även om man inte kan se ett spår av det lugnande trots dunder dos inte ens simmig i ögonen, men hon har ju tydligt ont i benet så det påverkar förhoppningsvis henne till att själv vilja stå stilla), fölis är lite ledsen där ute men står nu och äter hö ihop med Jola så hon verkar också lugna ner sig rätt snabbt.

Vad gäller funderingarna ang Joy så är det samma som mina, blir ju i så fall aktuellt med betäckning mitt i kvalen vilket inte känns bra, speciellt med tanke på all otur vi haft hittills så skall man ju se att något händer....... Så nej det blir nog annan hingst.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Fundering...var det denne hingst som det diskuterades om i annan tråd att den inte var godkänd o du använde den ändå?
Tycker det verkar som om du tog rätt beslut. Fölis ser jättefin ut.
Tycker precis som Mimus att ta en annan hingst o ut o tävla din, synd att riskera att han skadar sig mitt i säsongen.
Kan alltid vara bra att hinna utvärdera denna fölis lite innan nästa o vem vet...då kanske din är godkänd också ;)
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Du är inte sugen på att betäcka i Danmark med Celebration då? Du har ju fått en kanonfint fölunge nu!

Annars håller jag med i att du ska ta riktig topphingst oavsett vilken disciplin du väljer. Jag funderar lite!
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Jadu..

Svårt att ge ett konkret råd, men själv är jag ju helsåld på Quite Easy alternativt Etrusco.
Har själv en avkomma efter Quite Easy, nu 5 år och 171 cm. Coolare häst får man leta efter, att han dessutom har en otroligt snygg sida, 3 mkt bra gångarter och toppen-hoppskalle gör honom bara ännu mer underbar. ;)
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Jo vist har tanken på Celebration slagit mig men känns lite si och så, förhoppningsvis kommer hon ju att så småningom få flera föl med hingsten här hemma att då betala för att använda hans helbror (uppfödarna har numera sålt även sin del i honom så därav är det nog svårt att få "kompis"pris som jag säkert fått annars. ) när man har samma gener gratis här hemma. Känns dessutom som om när man nu ändå skall välja någon annan så skulle det vara intressant att se vad hon kan lämna med annat blod, därav även funderingen på gångartsblod, när man ser hur extremt bra gång denna fölis fått så vad skulle det då inte kunna bli med en riktig gångartskanon (iofs har Celebration blivit bedömd med 9 på traven så visst finns den i detta blodet också). Velar omkring en hel del bara för tillfället, sitter och kollar igenom med vilka blodslinjer stofamiljen slagit väl ut tidigare dock ser jag ju bara de rena holsteinerna samt de danska borde ju även finnas en del som gått över förbundsgränserna tycker jag men hittar inga. Sitter även här och småspånar att man kanske skulle linjeavla stostammen, finns ett par lättåtkomliga hingstar som crossar in på lite lagom distans några generationer bak. Finns en hingst som jag inte skulle tveka alls ur stostammen att använda dock tycks han ha försvunnit från jordens yta (eller i alla fall internets). De andra intressanta är alla unga och ganska oprövade än.
Usch det var mkt enklare i fjor när man slapp att välja.
Att sedan inte ens bestämt sig för inriktning heller gör ju inte saken enklare, dessutom är ju inte gångartshingstarna riktigt mitt starka gebit så känns lite som grekiska när man kollar på härstamningar där.

Kikade faktiskt lite på HH, hur är han egentligen i temperamentet och hur är galoppen ?
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Har ännu inte sett någon QE avkomma som gett den där waow känslan många trevliga men ingen riktig kanon vad jag har stött på och så länge jag inte gjort det är han ointressant, vill inte medvetet avla fram en dussinhäst.
Etrusco gillar jag inte alls, har ju inte presterat särskilt mkt och har ingen förärvningssäker stostam att falla tillbaka på heller, så nej ointressant.
Jag är ganska kräsen som du märker.......
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Vad är det för stam på din egen kille? Det finns ingen annan godkänd med liknande stam tillgänglig? Eftersom kombinationen blev så pass trevlig?
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Han är linjeavlad på både Cor de la Bryere och Capitol och ur en mkt stark stostam så det är inte precis så enkelt att hitta någon snarlik, dessutom som sagt är jag mest inne på att testa annat blod om jag ändå skall ta en hingst "utifrån" förhoppningsvis kommer hon ju så småningom att få fler avkommer med vår egen hingst senare.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Kom igen nu och ge mig lite hintar på hingstar som kan vara intressanta, har tillbringat hela kvällen till att komma på hingstar för att sedan kolla upp dem och förkasta dem, blir lika besiken varje gång jag tror mig kommit på en perfekt hingst och så hittar man en video på den och den är inte alls så som den borde varit sett till kritiken den fått. Och så många fina hingstar det finns som sedan har världens tråkigaste avkommer när man letar upp bilder på dem, faktiskt inte många som nedärver vad man tror de borde göra vad gäller exteriör. Internet är verkligen guld värt när det gäller att leta info om hingstar, just biten att se avkommer som inte är utvalda just av hingstägaren att ligga på deras hemsida ger mkt info.

Så kom nu med tips, den perfekta hingsten var finns han och vem är han ...............
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Det finns en lista på de hingstar som visat att de nedärver topphoppavkomma på hopp-avel. Du har säkert sett listan. Kanske till och med skrivit i den, har inte koll ;). Hur som helst så är det de hingstar som finns tillgängliga 2007.
Om jag förstod det rätt så vill du ha en beprövad hingst, eller kan du tänka dig en yngre förmåga?
Helt världelös är jag på Golde Crosses, vet du om det finns någon sådan som skulle passa ditt sto?
Fint sto och fint föl förresten! :) Kul att se!
Ulrika
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

TAI bara eller kan du tänka dig FAI också?

Tycker spontant att du borde titta bort från C linjerna och prova att lägga Ladykillerblod på henne tex. Trots att han finns hos CBII.
Lord Z är en något mindre mycket fin hingst med ordentliga meriter både i sport och avel. Lux och Landor är andra fina L hingstar.

Finns ju andra linjer som kan tänkas, Heartbreaker tex via Heartbeat. Han är dock stor men Heartbreaker själv ger mindre hästar generellt, minus för honom är då kanske att han också ger lite kortare avkomma.
Mindre är ju Stakkato.... sonen i Sverige är inte min favvo men andra gillar honom. Jag skulle heller gå direkt på pappa till detta sto. Får dock kolla upp hur det är med den där kortare ryggen även på honom. Vet inte hur viktigt det är och hur kort du menar.

Några tankar bara.

Dock måste jag också säga att jag skulle använda din egen om jag var du, trots allt. Fina avkommor är ju bra reklam för honom framöver också. Nästan lika viktigt som framgångar i sporten i mina ögon. Men det där måste du känna själv. Jag gillar honom!!
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Med tanke på ditt stos blodskombination går min tanke direkt till Sandro Hit(personlig favorit):love:
Men varför inte kolla lite närmre på Lordanossom förärvt både typ, gång och hoppförmåga.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Jätte fin avkomma och stoet med! Gillar din hingstkille skarpt!

Som du skriver så kan du ju betäcka med din egen längre fram när det passar bättre, onödigt med skador och riskera att han tappar koncentrationen. (Ett alternativ kanske iof kunde vara om du kunde hitta nån seminstation som kunde tappa honom och seminera ditt sto AI (ni kanske gjorde så förra året-jag har missat det) så slipper du ju skade risken åtminstone.

Hingsttips vågar jag nog inte föreslå nåt (jag är så snurrig själv av mina egna hingstval att jag knappt skiljer gångartshingstar från hopphingstar för tillfället) :crazy:
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

HH är stencool och väldigt lugn. Har hittills inte sett honom hetsa upp sig över något. En genomsnäll kille. Galoppen bedömd med 9 i Tyskland och 10 i Danmark om jag inte minns fel. Dessutom 10 på ridbarhet, 10 på typ, 10 på huvud/hals och 10 som helhet.

Hör av dig om du vill veta mer!
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Kolla in Cartier på Eklundas hemsida, han kanske kan vara nått!!

Utdrag därifrån:

Blods kombinationen i Cartier är bästa tänkbara med fadern Contender som ger ridbarhet, mycket rörlighet, galopp med starkt bakbensarbete och bra bärighet parat med Capitol blodets välkända kapacitet och mod samt i tredje led förädlaren Landgraf I som borgar för typ och ädelhet

Vad fin ungen är efter din egen förresten:d
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Jag kan inte linjerna helt korrekt så det blir kanske lätt tätt i C-linjen. Men jag hade nog kunnat tänka mig Contendro, risken är väl myrorna i skallen. Men av det jag sett lämnar han både gång, typ och hoppförmåga i världsklass.
 
Sv: Hjälp mig att spåna om hingstval.......

Om du kan tänka dig fryst så finns ju Florencio I. Den kombinationen-avkomman skulle jag som dressyrryttare absolut vara intresserad av!
Bild
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 825
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 087
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 457
Senast: liiinnea
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 335
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp