Hjälp mig att välja yrke!

marengo

Trådstartare
Jag har velat bli veterinär så länge jag kan minnas, men har de senaste 4-5 månaderna knappt känt att det lockar alls. Jag sökte till Uppsala och Kph i höstas men kom inte in, så började fundera på andra yrken. Kom in lite på apotekare, och det är mellan de två yrkena jag velar idag - veterinär eller apotekare. Veterinär för att jag får arbeta med djur, apotekare för att jag får många möjligheter inom läkemedelsindustrin vilket jag tycker låter spännande. Jag har intresse för kemi och biologi, och tycker det låter häftigt att arbeta med läkemedel.

Fördelen med att läsa till apotekare är att jag kan göra det i Sverige, vilket är både bekvämare och betydligt billigare (!) än alternativet. För jag kommer inte in på veterinär i varken Sverige eller Danmark (inte Norge heller för den delen) och länderna jag har funderat på att plugga till veterinär i är Polen (Warszawa och Wroclaw) och Litauen (Kaunas), just för att de är bland de "billigare" alternativen. Dock handlar det fortfarande om mycket pengar. Men jag känner mig inte alls sugen på att flytta till någon av dessa länder och bo där i 5-6 år (vill helst inte behöva flytta från Sverige öht), dock inser jag ju att jag ska välja efter vad jag vill arbeta med, inte vad eller var jag vill studera.

En annan faktor som gör det svårare för mig att välja är hur framtiden ser ut för yrkena. Vad jag har förstått och läst mig till så ser framtiden för apotekaryrket ljus ut - låg konkurrens om jobben, medan det kommer vara mer konkurrens om veterinärjobben. Hur mycket ska jag räkna med detta i mitt val? Dessutom är jag rädd att det ska bli ännu svårare att få veterinärjobb om jag pluggar i Polen eller Litauen. Jag vill kunna få jobb i Sverige efter utbildningen, oavsett vilken jag väljer. När jag är färdigutbildad kanske jag har ändrat mig och vill arbeta utomlands, men jag vill fortfarande kunna få jobb i Sverige om det är det jag vill då.

Någon som har orkat läsa och kan ge mig råd? :)
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Jag vet ingenting om apotekaryrket men jag vill slå ett slag för högskoleprovet om inte betygen räcker till. 1.7 räcker (kom själv in på första antagningen förra året) och det är verkligen inte omöjligt att plugga sig till :)
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Jag har funderat på att göra högskoleprovet, men har fått för mig att det krävs 1,8 och tyckt att det låter hiskeligt högt. Jag har gjort hp en gång innan, förra året, och då fick jag 1,2. Men då kanske jag ska göra det nu i alla fall! Hur pluggade du till det? Det jag har svårt för är matten. Låter det rimligt att kunna plugga upp sig från 1,2 till 1,7 fram till provet (5 april) om jag börjar nästa vecka (hinner inte innan dess)? :)
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Låter inte alls orimligt, men du kanske får vänta till höstens prov ev för att pluggandet verkligen ska ge resultat :). Jag gick från 1,3 när jag var 17 till 2,0 när jag var 20 utan att egentligen plugga (med uppåtgående trend på resultaten emellan), men antar att jag lärde mig mycket av att bara skriva provet fler gånger.
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Hoppar in från senior...

Jag gjorde (för flera år sedan) högskoleprovet 3 gånger. Bättre resultat för varje gång (från 1,6 till 2,0). Även om man inte pluggat så lär man sig själva provsituationen, att hushålla med tiden, vilken typ av frågor som kommer m m.
Om du dessutom pluggar och övar hemma på gamla prov så borde du kunna höja dig en bra bitl
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Inte intresserad av att jobba som sjuksköterska då?

Av de yrken du nämnt så tror jag du har en bättre framtid i apotekaryrket än som veterinär. Det finns ett överskott av veterinärer just nu och ett tag framöver.
Jobbar du på apotek får du även jobba med människor också.
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

kl

Jag funderar nu på att vänta med att söka till Polen och Litauen, och bara söka till veterinärutbildningen i Kph, som jag redan har skickat ansökan till, och Uppsala. För om man nu behöver 1,7 på högskoleprovet (1,6 i andra antagningen) så vill jag försöka plugga mig till det, men jag förstår att jag inte kommer lyckas denna gången. Men jag har två gånger till på mig (höst och nästa vår) tills nästa antagning, och på de gångerna kanske jag lyckas. För finns det en chans att jag kommer in i Sverige tar jag hellre den än att börja i Polen/Litauen. Jag skulle kunna söka till Polen och Litauen ändå, dels ifall jag ångrar mig tills efter sommaren och vill börja plugga där i alla fall, och dels för att se hur det är. Men det kostar ett antal tusen att söka, så jag kan nog inte söka om jag inte är säker på att jag vill börja där. Och så tänkte jag söka till apotekare också (är ju i alla fall gratis), ifall jag skulle känna att jag hellre vill det när det väl gäller. Några åsikter? :D Behöver råd!

Sjuksköterska har jag aldrig funderat på, men tror inte det är något för mig. Dessutom gillar jag att plugga och vill gärna ta vara på det och gå en femårig utbildning, fastän det resulterar i ökade studielån.

Ni som har pluggat till högskoleprovet, hur har ni gått tillväga? Förutom internet har jag en matte A/B-bok till mitt förfogande (visst är det matte A som är med på provet?). Är som sagt mest matten jag har svårt för, men vill träna på engelskan och svenskan också.
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Jag har inte skrivit det nya högskoleprovet, men inför det gamla gjorde jag många gamla prov. Efter att ha gått igenom 5-6 stycken märktes det att frågor och "tänk" var väldigt lika mellan proven. Dessutom pluggade jag in svåra ord (jag lånade en bok för högskoleprovet på bibblan och utgick från en ordlista i den). Jag fick 1,8 på första försöket, vilket jag absolut inte hade lyckats med om jag inte hade pluggat. Ett tips är att öva under tidspress så att du blir van vid provsituationen.
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Får apotekare göra så mycket längre? Känns som de mer är som en receptionist än att de laborerar med läkemedel?

Tänkte bara så du inte blir besviken att det inte är så mycket att göra för veterinär är ju mer aktivt eller hur man ska uttrycka sig :)
 
Sv: Hjälp mig att välja yrke!

Jo, det får dom! Däremot finns det väldigt få apotekare inom just apoteken, och de som finns där är ofta chefer. Annars sysslar det som sagt mer med läkemedel i fråga, på Astra Zenica och liknande. Mer forskning om jag förstått det rätt.

Det finns ett stort behov av apotekare idag och inom de närmaste 10 åren.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb ...Jag har vimsat mellan utbildningar under större delen av mitt liv kan man säga, läste naturvetenskap och hästhållning och hade...
Svar
6
· Visningar
2 020
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp