Satsa på utbildning - internationellt gångbart och bra lön

LovingLife

Trådstartare
...Jag har vimsat mellan utbildningar under större delen av mitt liv kan man säga, läste naturvetenskap och hästhållning och hade egentligen tänkt läsa direkt efter gymnasiet, men sen så har jag inte riktigt kommit in på de utbildningar jag velat, typ veterinär och djursjukskötare, (läste inte matte c och d på gymnasiet och har försökt läsa upp detta efteråt vid några tillfällen med bristande motivation..) men har samtidigt haft en mindre karriär som lokalpolitiker som jag satsat en del tid på, samt även rest och jobbat utomlands lite.

Nu vill jag dock satsa igen och då denna kommande höst. frågan är dock fortfarande vad men är mest inne på något med mycket utomlandspraktik/utbytesstudier och där jag i framtiden kan jobba utomlands alt resa mycket i jobbet. Har en bror som jobbar som resande journalist i en hjälporganisation, - drömjobbet!! Är otroligt avundsjuk på honom för detta..:P Även en annan bror som nu snart läst färdigt programmet i internationellt arbete. Men jag är nu väldigt motiverad att ge mig på något som leder åt en liknande inriktning. Har tidigare varit inne på att läsa sådant som bara är av intresse även om det inte särskilt bra lön eller arbetsmarknad, men jag är numera mer och mer inställd på att om jag nu ska läsa några år så vill jag ha ett välbetalt yrke efter studierna.! Funderar på att försöka läsa matten igen innan hösten och se om jag kommer in på nån ekonomiutbildning t.ex. med utlandsstudier, i Lund finns det en intressant utbildning bla. Är även jätteintresserad i miljö dock och hade gärna läst något internationellt i den inriktningen, frågan är lön och jobb efteråt isf... Hur ska jag göra? Något tips på program att läsa, vägar att gå?

Allt stöd, tips och motivation mottages tacksamt!
 
Jag tror att matten kan vara mer eller mindre obligatorisk för de program som kan vara aktuella. Om inte annat så är matte i princip alltid meriterande - oavsett vilket program du läser.

Sen så vill jag ändå pipa lite om att det inte "bara" är att gå "lämplig utbildning"; för att få den där lönen och utlandstjänsten så krävs det oftast ett genuint intresse och, till viss del, personlig lämplighet. Det finns en hel uppsjö yrken som ger god lön och möjligheter till utlandstjänst (bara ingenjörsutbildningarna kommer väl upp i ett tiotal olika) men man ska genomföra det hela också. Jag tror det är viktigt att man hittar sin motivation: vad är det som gör att jag orkar sitta igenom dödstrista föreläsningar, göra om samma tenta för tredje gången och leva på en halv månadslön i tre, fyra, fem år? För du ska igenom de där åren och troligen ett gäng till innan pengar och utlandsresor börjar ramla in.

Det finns massor av människor som orkar göra just det, masa sig igenom en utbildning och ett arbetsliv som de finner halvintressant bara för att säkra en god inkomst, och det är bra så. Men det finns minst lika många som behöver något helt annat för att orka och jag tror det är viktigt att iallafall försöka ta reda på vart ens egna motivation ligger. Jag vet bara med mig själv att jag kommer så enormt mycket längre på rent intresse än på "taktiska val". Jag "ska" läsa en termin i San Fransisco om ett år - inom ett program som till sin natur i stora delar låser mig till Sverige. Omvänt hade jag aldrig överlevt en termin på en teknisk högskola, oavsett hur många utlandsterminer som än erbjöds.

(Ursäkta filosoferandet :o )
 
Om du är intresserad av djur (antar iom att du kikat på veterinär) & miljö så kanske en av agronominriktningarna? Kräver ju dock matematik 3 för ekonomi samt landsbygdsutvecklings-inriktningen & 4 för övriga. Är inget mattesnille alls själv fick precis godkänt på gymnasiet, men håller på att läsa in det nu och tror det går bara man ger sig tusan på det.

Den agronomen jag känner närmast har arbetat i Bryssel ett bra antal år både för EU och
annat departement :) samt även i Sverige hos intressanta arbetsgivare.

På rak arm om du är intresserad av miljö och allra helst internationellt kanske landsbygdsutvecklings-agronom vore något? :)
 
Tack för alla svar och tips!
Jag har börjat att klura på en plan för närmaste framtiden nu, att först och främst plugga till och göra så bra resultat som möjligt i högskoleprovet. Det kan bli svårt, men tar jag över 14.5 där så kan kan komma in på t.ex. kandidat ekonomie programmet i Lund. Rena rama drömmen har jag insett, äntligen för första gången sedan jag gick ut gymnasiet så har jag insett vad jag faktiskt drivs mest av. Att läsa till veterinär trodde jag under flera år var drömmen, men det är något helt annat som skapat en stor drivkraft i mig nu och jag tror att jag med detta äntligen kan ta den där förgrymmade c-matten vid hornen och klara det tills sommaren!

Ser fram emot detta och kan bara hoppas att det leder till det bästa framöver. Har alltid varit övertygad om att med rätt mål så kan man överkomma vad som helst, det jag inte insett hittills är att det inte varit min hjärnkapacitet som varit problemet som jag hittills trott utan målet. (Vill jag gärna tro åtminstone, haha..)

Känns bra! See you on the other side B-)
 
Jag läste politices kandidat i Uppsala och har mängder med f.d. kursare som jobbar utomlands; både statligt, inom akademien, på ideella organisationer och i privata företag. Det finns även möjlighet att göra praktik utomlands en termin inom programmet. Folk är extremt überdrivna och gör cirka tusen saker på fritiden; många är politiskt aktiva. Nackdelen är väl att det krävs väldigt höga betyg för att komma in; snittet låg nog nära 20,0 när jag sökte vilket dock var några år sedan (då fanns inte meritpoäng så 20,0 var maxbetyg i gymnasiet).
 
Jag läste politices kandidat i Uppsala och har mängder med f.d. kursare som jobbar utomlands; både statligt, inom akademien, på ideella organisationer och i privata företag. Det finns även möjlighet att göra praktik utomlands en termin inom programmet. Folk är extremt überdrivna och gör cirka tusen saker på fritiden; många är politiskt aktiva. Nackdelen är väl att det krävs väldigt höga betyg för att komma in; snittet låg nog nära 20,0 när jag sökte vilket dock var några år sedan (då fanns inte meritpoäng så 20,0 var maxbetyg i gymnasiet).

I see, den utbildningen har jag faktiskt också funderat lite på, eftersom jag själv också är politiskt aktiv och sitter i kommunfullmäktige i hemstaden. Det är absolut ett alternativ att ha i åtanke också iaf, för som du säger finns nog goda möjligheter till jobb utomlands efteråt osv.:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 755
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp