Bukefalos 28 år!

Hjälp mig att välja!

S

sante

NU har jag bestämt mig för att köpa en bomlös Torsionsadel.
Men nu är frågan, vilken ska jag välja?
Har att välja mellan en Dressage med nubuck/ kalvskinn, långa sadelkåpor och knästöd.
Den andra en Endurance med nubuck/buffelläder med öppningsbar undersida.
Vilken ska jag välja om jag rider barock och uteritter?
Vilket material är skönast/ bäst ?

Tacksam för alla förslag och ge gärna för/nackdelar om de olika sadlarna!!
 
Till barock och uteritter skulle jag välja en Fitform :D Det kanske inte svarar på din fråga, men allvarligt talat så är jag helt frälst med min Fitformsadel vid uteritt och barockridning, däremot inte vid hoppning/cavaletti med mera. Du kan få köpa den om du vill ;) (ursäkta smygreklamen :angel:) Skulle jag välja bland Torsion blir det nog en dressyr för att det finns lite stöd, men det är bara en smaksak.
 
det lutar åxo åt det hållet, en dressage.
Gärna fler som kan berätta!
 
Du har inte kollat runt på de andra märkena av bomlösa sadlar, typ Star Trekk? Den sadeln ska jag prova så snart jag får möjlighet. Vet åtminstone två som var jättenöjda med den. :)
 
Den ser fin ut!
Men varför behövs det inte en dyna under som till Torsion sadlar?
 
Just för att den har bossor under som en bomsadel och då har en kanal så ryggraden går fri.
Den är dessutom mkt snyggare svart än brun som visas på webbsidorna ;)

/T
 
oj Oj..nu blir jag förvirrad :confused:
Men då är den ju bättre på det viset..faktiskt!! :idea:
Nån som har en sådan?
Jag tycker att den var läcker i brun, men ska ju ha en svart..alltså en snyggare ;)
 
Men nu hörde jag nån säga att denna sadel , Star TRekk, har ett "järn" i pommeln och det är ju inte så flexibelt..men tanke på att jag har en häst som är bred över ryggen, kan det då bli ett problem??
 
Star Trekken kan vara svår att passa på alla hästar då den har ett framvalv som gärna trycker om hästen är för bred. Den ska visst komma i en bredare variant har jag hört.

Har du tittat på Freeform sadeln? Den ger en smalare sits än en Torsion. Själv har jag en torsion endurance som jag är nöjd med. Det kan även bli en Flexion bomlös sadel i framtiden. Om den kan du läsa om i tråden om Ansür sadeln på utrustning.
 
Men en Torsion Dressage sägs vara smalare att sitta i, långa sadelkåpor, knästöd och sitsen har numera mer stoppning än vad övriga modeller, och gjord i mocka..låter skönt att sitta i.
 
Jo den har ett järn, men det järnet finns i tre olika vidder om jag inte minns fel, och de är ganska vida... :)

Vore jag du så skulle jag försöka prova en ST i alla fall, innan du bestämmer dig. :)
 
Star-trekken har inget järn, utan en frampommel av ett lite sviktande material. Nu tror jag den finns i två bredder, men det går tydligen att specialbeställa hur brett man vill ;) Svenska ÅF ska kanske också ta hem bredare pomlar att ha i lager.

Nu ska det komma en ST i barockmodell! Fick se bild ikväll och den är assnygg!! Ser ut som Bent-sadeln ungefär.

Jag hoppas på att den inte kommer vara alltför dyr och kommer finnas i natur-läder :D
 
VAD SÄGER DU!!!!???
Jag som ganska nyligen köpt en vanlig ST :devil:
Vill du PMa bilden till mig är du snäll?
/T
 
OJ vad spännande!!
Jag vill gärna se bilden!!

Tror du att det kan passa en Irish Cob, hon är ju bred men det kanske går att ordna??
 
Maila ÅF och fråga efter bild. Jag vågar inte lägga ut den på nätet.

Det som ser dumt ut på den nya ST är att frampommeln inte verkar vara utbytbar utan man måste bestämma sig direkt för vilken bredd man ska ha.
 
Bara en fråga..nån som köpt en Barefoot sadel?
Vad tycker ni om den?
Ett bra pris, men kanske inte bra ändå?

Varför jag undrar är att jag vill gärna ha en sadel "sålänge" som ska vara bra, och vänta tills de kommit med en bättre bomlös sadel som Star TRekks barock sadel.
 

Liknande trådar

Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 745
Senast: Myy
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: Masse
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: angeeliicaa88
·
Dressyr Hej! :angel: Har efter mycket om och men bestämt mig för att fixa ny ridhjälm. Den gamla börjar se lite sliten och tråkig ut, så...
Svar
13
· Visningar
6 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tvillingdräktighet
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp