Bukefalos 28 år!

Behöver hjälp med att välja hingst

A

angeeliicaa88

Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i en hage innan dess). Idag går hon medlesvår dressyr men har inte tävlat i dressyr. Samt så tävlas hon 1.20 hoppning men vi satsar på 1.30 inför våren och hoppas att hon ska kunna gå 1.40 till hösten eller till nästa vår.

Hon har jätte fina gångarter, många tycker att vi borde ut och tävla dressyr och hon hoppar med riktigt fin teknik och är hinderklok. Hon har lite temperament på hemmaplan och när hon kommer ut på tävling är hon hur cool som helst. En feminin dam som blir förnärmad om man säger till henne, men mycket trevlig att hantera och rida :laugh:.

Hennes pappa är Stanford. Och ue är Napoleon.
Sist jag mätte henne var hon 167 och tror inte hon har blivit högre än så.
Hon är högrest och ganska lång i modellen så måste verkligen ridas uppåt så hon använder bakbenen för att hålla. Ska man ha nån ''kortare'' hingst då? Hon är lånbent och elegant men inte nätt utan maffig, men inte heller grov. Kan man lägga ut bilder på denna sida så ni kan se henne och själva bedöma?

Vad väljer man för hingst åt denna vackra dam? Vill absolut inte ha en avkomma som blir mindre än 165 utan gärna uppåt 170. Hon har ju både dressyr och hoppblod i sig, frågan är vilket man ska satsa på...

Jag behöver hjälp för jag kan inget om att välja hingst och avel. Det är inte tänkt att vi ska betäcka henne fören tidigast våren 2012 (jag vill gärna att hon ska ha presterat lite och helst gått 1.40 ett par rundor med resultat, men vi siktar förstås på 1.30 i första hand).
Tacksam för svar.:)
 
Sv: Behöver hjälp med att välja hingst

kan du inte lägga upp en bild på henne? Valet på hingst är väl annars att du tar en multitalang! Som tex Bravour, eller quattro b, han finns dock bara på fryst o e skitdyr, men han kanske har en godkänd hingst eller ättling i sverige, det har jag faktikst ingen koll på. Vill du ha trakhener finns ju Grafenstolz, Connery och hans son Imperio!
 
Sv: Behöver hjälp med att välja hingst

Jag hade satsat på hoppblod och kanske gärna något ädelt då stanford-napoleon känns lite tungt. Ska du behålla avkomman själv eller sälja? Anledningen att jag frågar är att fölmarknaden känns ganska död och om jag avlade för att sälja skulle jag välja en hingst som syns mycket på tv eller en som är väldigt i skriket, populär. Ditt stos stam är ju ganska gammal även fast inte hon är det.
 
Sv: Behöver hjälp med att välja hingst

Ja det måste vara något ädelt för som du säger är stanford och och napoleon tunga.. Jag har inte bestämt om jag ska ha kvar fölet eller sälja, har ju inte tänkt att detta ska bli av fören tidigast 2012 men vill gärna föra hennes blod vidare då hon är så pass bra. Men som du säger så är fölmarknaden och även hästmarknaden överhuvudtaget ganska död tycker jag. Så det kan nog vara bra att vänta ett år och se vad som händer, men jag måste nog nästan ta en hingst som är populär hur som helst. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: tabac
·
T
Avel Hej alla! Behöver hjälp med att välja hingst till mitt underbara sto. Hon är e Napoleon ue Torboldt, Kaliber. Hon är 168 cm i manken...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 163
Senast: Avel
·
S
Ridning Hej! Jag behöver verkligen få lite tips/råd/hjälp angående mitt indiviuella val som jag snart ska välja. Jag går första året på...
Svar
6
· Visningar
1 266
Senast: startpompe
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: Candy00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp