Hjälp mig! Erfarna avel folk.

Han tänker nog med att hon har problem med livmodern, och att detta antingen borde ha setts innan eller så kan det också ha kommit efter reaktionen.
Detta är inte bara en inflammation utan hon har en nedsatt livmoder. Kanske var otydlig.
Jag vet inte alls vad nedsatt livmoder innebär, är ingen avelsexpert. Menar mer generellt - det är ju alltid lätt att se saker i efterhand. Veterinären som bedömer hästen nu kanske har tillgång till mer information än vad stationerna hade tidigare och det är ju inte alls säkert att livmodern ser likadan ut idag som den gjorde när ni var på station.

Du skrev ju själv att denna veterinär tittade på hästen INNAN ni åkte till seminstation. Borde han inte upptäckt det då med den logiken?
 
Jag vet inte alls vad nedsatt livmoder innebär, är ingen avelsexpert. Menar mer generellt - det är ju alltid lätt att se saker i efterhand. Veterinären som bedömer hästen nu kanske har tillgång till mer information än vad stationerna hade tidigare och det är ju inte alls säkert att livmodern ser likadan ut idag som den gjorde när ni var på station.

Du skrev ju själv att denna veterinär tittade på hästen INNAN ni åkte till seminstation. Borde han inte upptäckt det då med den logiken?
Han var inte så grundlig i den undersökningen då vi enbart kollade hur stora folliklarna var i brunsten

dock hade seminstationen information att det fanns vätska i livmodern när vi kom ner med henne
 
Detta är en oberoende veterinär. Det är hans utlåtande. :)
Fast du skriver ”min veterinär” och att han tittat på stoet både före och nu även efter hon varit på de två olika stationerna. Så jag skulle nog inte kalla honom för oberoende då han antagligen har ett intresse av att hjälpa dig som kund.
Jag tänker att en annan veterinär som inte känner dig eller hästen sedan innan och inte samarbetar med någon av stationerna du anlitat kan ge ett utlåtande och utifrån det så kan du bestämma hur du går vidare.
 
Jag är ingen erfaren avelsmänniska men tycker att det låter märkligt att man seminerar ett sto med vätska oavsett om det är med färskt el fryst.
Tänker att man först ser till att livmodern är fräsch innan man börjar seminera.
Tycker det räckte med att vi inte tog bakprov på min vid första o andra semineringen då det sen visade sig att hon faktiskt hade. Tog sig ju direkt sen när vi fått bort dem.🤔
Sen får vi hoppas att den tänker ligga kvar också hela dräktigheten så klart. Det är ju långt kvar tills allt är klart med den biten.
 
Fast du skriver ”min veterinär” och att han tittat på stoet både före och nu även efter hon varit på de två olika stationerna. Så jag skulle nog inte kalla honom för oberoende då han antagligen har ett intresse av att hjälpa dig som kund.
Jag tänker att en annan veterinär som inte känner dig eller hästen sedan innan och inte samarbetar med någon av stationerna du anlitat kan ge ett utlåtande och utifrån det så kan du bestämma hur du går vidare.
Vilken veterinär har inte intresse att hjälpa mig som kund ?
men jag förstår vad du menar.
 
Jag är ingen erfaren avelsmänniska men tycker att det låter märkligt att man seminerar ett sto med vätska oavsett om det är med färskt el fryst.
Tänker att man först ser till att livmodern är fräsch innan man börjar seminera.
Tycker det räckte med att vi inte tog bakprov på min vid första o andra semineringen då det sen visade sig att hon faktiskt hade. Tog sig ju direkt sen när vi fått bort dem.🤔
Sen får vi hoppas att den tänker ligga kvar också hela dräktigheten så klart. Det är ju långt kvar tills allt är klart med den biten.
Med vätska i livmoder, även fast inget visar på baktprov, Tyder på att något inte är som det ska.. även om man sköljer, anser jag att man borde kollat vidare på det verkliga problemet :/
 
Med vätska i livmoder, även fast inget visar på baktprov, Tyder på att något inte är som det ska.. även om man sköljer, anser jag att man borde kollat vidare på det verkliga problemet :/
Alltså vätska i livmodern kan ett sto ha utan att ha någr allvarliga problem rent gynekologiskt.
Nedsatt livmoder är inte ett begrepp jag känner igen och som man normalt sett använder så jag vet inte vad han menar att hon har för problem men det är oavsett vad, väldigt svårt att med säkerhet säga vad som har orsakat vad där inne.
Vad för undersökning/prover gjorde han denna gången som gör att han uttalar sig gällande att det skulle vara mycket svårt för henne att gå en hel dräktighet?
 
Alltså vätska i livmodern kan ett sto ha utan att ha någr allvarliga problem rent gynekologiskt.
Nedsatt livmoder är inte ett begrepp jag känner igen och som man normalt sett använder så jag vet inte vad han menar att hon har för problem men det är oavsett vad, väldigt svårt att med säkerhet säga vad som har orsakat vad där inne.
Vad för undersökning/prover gjorde han denna gången som gör att han uttalar sig gällande att det skulle vara mycket svårt för henne att gå en hel dräktighet?
Vätska i livmodern är inte normalt. En livmoder måste vara ren och fin för att fostret ska leva kvar.
Det var inte ett begrepp han använde, utan jag, för att förtydliga. Problemet handlar inte om vätska.
Jag vet inte exakt, men han sa att det är svårt (!) för stod som dessa att få föl. Något fel på livmodern summan av kardemumman.
 
Vätska i livmodern är inte normalt. En livmoder måste vara ren och fin för att fostret ska leva kvar.
Det var inte ett begrepp han använde, utan jag, för att förtydliga. Problemet handlar inte om vätska.
Jag vet inte exakt, men han sa att det är svårt (!) för stod som dessa att få föl. Något fel på livmodern summan av kardemumman.

Alla ston producerar vätska i livmodern under brunsten. Olika faktorer påverkar deras förmåga att göra sig av med den och generellt sett har äldre ston lite svårare för det.
Vätska behöver inte betyda en bakterieinfektion utan kan helt enkelt vara så att ett sto inte klarar att rena sig under högbrunst. De allra flesta ston ser bra ut i livmodern om man kollar mellan brunsterna och att de samlar på sig lite vätska under den perioden när man seminerar (ibland väldigt ofta) är inte så konstigt.
 
Vet ej om dem gjorde något fel, du önskade fryst, dem såg inge problem med det, det blev komplikationer, dem agerade där efter. Sedan provade ni färskt, även då blev det problem, byte station, blev fortfarande inget föl.
Så jag tror inte att någon har gjort något fel, utan bara otur. Men som sagt kan du ju iaf ringa och prata med första klinken om det.
Däremot känns priset väldigt dyrt.
 
Du fick ju olika råd från den som seminerat och annan vet från början, de som seminerat med fryst ville spola och behandla när hon reagerade och annan vet tyckte inte man skulle spola, stoet sprutades I brunst åtminstone en gång och har efter att hon konstaterats dräktig närmast haft panik I hagen och sparang sig svettig. Etc.

Dvs jag tror det är helt omöjligt peka på EN sak som gjorde att ditt sto inte tog sig. Och det är då olika vet varit involverade och den station som seminerade med fryst inte fick behandla "som de ville" osv kan du knappast kräva dem på något (teoretiskt kunde det ju slutat annorlunda om de fått köra sitt race)

Släpp det, se det som sura pengar men sånt som händer när man försöker få dräktig - särskilt när man försöker på ett sto med bakterier - det är svårare då

Och vill du prova igen nästa år starta tidigt med att utreda stoet och behandla ev bakterier mm så det blir bästa möjliga förutsättningar!
 
Vi har precis haft två säsonger i rad där 1/2 ston gått tomma och det kostar naturligtvis massor med pengar och är tråkigt. Hur och på vilket sätt tycker du den första seminstationen brustit i sitt utförande?

Jag har svårt att se hur stationen som seminerade henne med fryst har gjort något direkt fel. Veterinärer är inte allsvetande och kan uttala sig om ett sto kommer blir därktigt eller ej i förväg. Stoet hade haft föl tidigare och två olika veterinärer tittade på henne innan hon seminerades med fryst låter det som. Alltså har de undersökt det de kunde, och agerade därefter med insatser när hon reagerade negativt på sperman. Så låter det för mig, och i och med det kan jag inte se någon punkt där de brustit i utförande eller ansvar.
 
Ditt sto har caslick, det betyder att det är ett problem med hon suger upp luft i slidan och att avföring kan komma in i livmodern och infektera den så det behöver inte alls vara något slarv från någon seminstation utan helt enkelt att du haft maximal otur. Du kan inte räkna ihop station- och seminavgifterna med vad stråna kostat, om ditt sto hade kastat utan att få några livmoderinflammationer hade du ju ändå fått betala avgifterna och att köpa fryst är att ta en dyr risk.

Jag beklagar, men om du ska betäcka till våren så chansa inte på fryst, var medveten om att caslick är en risk att det inte blir något iaf och att risken för infektioner är stor. Var det henne du lagt upp bild på tidigare där du undrade varför blygdläpparna såg ut som de gör?
 
Ditt sto har caslick, det betyder att det är ett problem med hon suger upp luft i slidan och att avföring kan komma in i livmodern och infektera den så det behöver inte alls vara något slarv från någon seminstation utan helt enkelt att du haft maximal otur. Du kan inte räkna ihop station- och seminavgifterna med vad stråna kostat, om ditt sto hade kastat utan att få några livmoderinflammationer hade du ju ändå fått betala avgifterna och att köpa fryst är att ta en dyr risk.

Jag beklagar, men om du ska betäcka till våren så chansa inte på fryst, var medveten om att caslick är en risk att det inte blir något iaf och att risken för infektioner är stor. Var det henne du lagt upp bild på tidigare där du undrade varför blygdläpparna såg ut som de gör?
Vill bara tillägga att idag är caslick idag också blivit ett säkerhetsåtagande i min mening. Har ett sto som på tre betäckningar blivit sydd en gång. Alla tre gånger har hon blivit dräktig direkt och fullföljt dräktigheterna. Vet har helt enkelt gjort olika bedömningar , själv tycker jag inte hon ser ut att behöva det
 
Alla ston producerar vätska i livmodern under brunsten. Olika faktorer påverkar deras förmåga att göra sig av med den och generellt sett har äldre ston lite svårare för det.
Vätska behöver inte betyda en bakterieinfektion utan kan helt enkelt vara så att ett sto inte klarar att rena sig under högbrunst. De allra flesta ston ser bra ut i livmodern om man kollar mellan brunsterna och att de samlar på sig lite vätska under den perioden när man seminerar (ibland väldigt ofta) är inte så konstigt.
Min häst var inte brunstig, ändå vätska. Även vätska inann vi började seminera. Jag litar på min veterinär i denna fråga.
men 10 år var inte gammalt, va de ni sa? 😎
Som sagt, mitt sto ser inte bra ut i livmodern . Om det beror på reaktion efter frysta, min vet ska kolla journaler.
Om bara seminchefen är medgörlig och skickar dom till mig ...
 
Ditt sto har caslick, det betyder att det är ett problem med hon suger upp luft i slidan och att avföring kan komma in i livmodern och infektera den så det behöver inte alls vara något slarv från någon seminstation utan helt enkelt att du haft maximal otur. Du kan inte räkna ihop station- och seminavgifterna med vad stråna kostat, om ditt sto hade kastat utan att få några livmoderinflammationer hade du ju ändå fått betala avgifterna och att köpa fryst är att ta en dyr risk.

Jag beklagar, men om du ska betäcka till våren så chansa inte på fryst, var medveten om att caslick är en risk att det inte blir något iaf och att risken för infektioner är stor. Var det henne du lagt upp bild på tidigare där du undrade varför blygdläpparna såg ut som de gör?
Nej det var inte den hästen
 
För övrigt tror jag du måste skilja på de olika avgifterna även om slutsumma är det som såklart svider i plånboken. Att köpa frysstrån per styck kan bli en riktigt dyr historia.
Men kanske jävligt osmart av seminstationen att lura på mig 3 strån under en brunst .
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
13 994
Senast: unoannis
·
Avel Hejsan, Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp