Hjälp mig! Erfarna avel folk.

Vet ej om dem gjorde något fel, du önskade fryst, dem såg inge problem med det, det blev komplikationer, dem agerade där efter. Sedan provade ni färskt, även då blev det problem, byte station, blev fortfarande inget föl.
Så jag tror inte att någon har gjort något fel, utan bara otur. Men som sagt kan du ju iaf ringa och prata med första klinken om det.
Däremot känns priset väldigt dyrt.
Nu har jag ringt runt bland 6 seminstationer i Sverige, och ALLA sa att de inte rekommenderade att seminera med fryst på ett 10 årigt sto där det gått många år sedan hon fick sitt sista föl. När jag frågade om dom rekommenderade det
 
Ditt sto har caslick, det betyder att det är ett problem med hon suger upp luft i slidan och att avföring kan komma in i livmodern och infektera den så det behöver inte alls vara något slarv från någon seminstation utan helt enkelt att du haft maximal otur. Du kan inte räkna ihop station- och seminavgifterna med vad stråna kostat, om ditt sto hade kastat utan att få några livmoderinflammationer hade du ju ändå fått betala avgifterna och att köpa fryst är att ta en dyr risk.

Jag beklagar, men om du ska betäcka till våren så chansa inte på fryst, var medveten om att caslick är en risk att det inte blir något iaf och att risken för infektioner är stor. Var det henne du lagt upp bild på tidigare där du undrade varför blygdläpparna såg ut som de gör?
Tyvärr kan jag inte betäcka stoet mer . Då hon har men i livmoder som gör det jätte svårt att få henne att ha kvar fosret utan att få tillbaka inflammationerna
 
Nu har jag ringt runt bland 6 seminstationer i Sverige, och ALLA sa att de inte rekommenderade att seminera med fryst på ett 10 årigt sto där det gått många år sedan hon fick sitt sista föl. När jag frågade om dom rekommenderade det

Ingen station kommer sannolikt rekommendera dig att välja fryst någonsin, till något sto, oavsett ålder. Det är liksom (med enstaka undanatag) alltid att föredra att använda färsk sperma.
Att ett 10 år gammalt sto skulle klassas som gammalt är bara konstigt men du verkar ha bestämt dig för att så är fallet.

Du ber om erfarna avelskunniga människors hjälp och de flesta av oss har svarat att stationen inte brustit i sina rutiner och verkar inte ha agerat slarvigt men jag tycker inte du verkar nöjd med svaren du fått?

Att din hemmaveterinär nu kan konstatera att ditt sto troligen fått dessa ”men” av att ha blivit inseminerad med fryst sperma låter i mina öron helt orimligt. Det är snudd på omöjligt att veta vad som orsakat vad i de allra flesta fall. Ditt sto har dessutom precis resorberat en hyfsat långt gången dräktighet och det är nog inte rätt läge att göra en bedömning för hennes framtid som avelssto.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Tyvärr kan jag inte betäcka stoet mer . Då hon har men i livmoder som gör det jätte svårt att få henne att ha kvar fosret utan att få tillbaka inflammationerna
Jag beklagar verkligen om livmodern är skadad av flera inflammationer men det behöver som sagt var inte bero på att hon seminerats med fryst utan att det läcker in avföring eller att hon suger luft. Nu vet jag inte om du har skaffat henne enbart för avel, men om hon i övrigt är i bra skick så har hon många år kvar som rid- eller körhäst.
 
Jag beklagar verkligen om livmodern är skadad av flera inflammationer men det behöver som sagt var inte bero på att hon seminerats med fryst utan att det läcker in avföring eller att hon suger luft. Nu vet jag inte om du har skaffat henne enbart för avel, men om hon i övrigt är i bra skick så har hon många år kvar som rid- eller körhäst.
Hon fick en skada på djupa böjsenan i våras så har inte ridit henne sedan dess och hon ska iaf vila något år inann jag testar att rida henne igen
 
Ingen station kommer sannolikt rekommendera dig att välja fryst någonsin, till något sto, oavsett ålder. Det är liksom (med enstaka undanatag) alltid att föredra att använda färsk sperma.
Att ett 10 år gammalt sto skulle klassas som gammalt är bara konstigt men du verkar ha bestämt dig för att så är fallet.

Du ber om erfarna avelskunniga människors hjälp och de flesta av oss har svarat att stationen inte brustit i sina rutiner och verkar inte ha agerat slarvigt men jag tycker inte du verkar nöjd med svaren du fått?

Att din hemmaveterinär nu kan konstatera att ditt sto troligen fått dessa ”men” av att ha blivit inseminerad med fryst sperma låter i mina öron helt orimligt. Det är snudd på omöjligt att veta vad som orsakat vad i de allra flesta fall. Ditt sto har dessutom precis resorberat en hyfsat långt gången dräktighet och det är nog inte rätt läge att göra en bedömning för hennes framtid som avelssto.

Lycka till!
Vi kommer att utreda detta utifrån journaler mm,
Dock verkar det inte som att du inte förstår det jag skriver. Hennes livmoder är inte 👍🏼
 
Vi kommer att utreda detta utifrån journaler mm,
Dock verkar det inte som att du inte förstår det jag skriver. Hennes livmoder är inte 👍🏼

Förstår du att journalerna inte kan ge svar på det hela?

När stoet reagerade på fryst så ville seminerande veterinär att stoet skulle spolas och behandlas med antibiotika då hon kunde ha haft bakterier som inte upptäckts innan seminering.

Om det var så eller inte kommer man aldrig I efterhand få reda på.

Dessutom så fick den station som seminerande med fryst inte möjlighet att behandla stoet så som de önskade när hon reagerade på det frysta.

Så det finns ingen möjlighet att på minsta vis bevisa att nåt som inte syntes innan fanns eller att inseminering med fryst skadade ditt sto etc.
 
Tillägg. När de seminerades med färsk så åtminstone det ena försöket seminerades hon ju dagligen. Det är något som retar livmodern oerhört.

Så det finns ofantligt många felkällor och tänkbara anledningar och att peka ut en är omöjligt
 
Tillägg. När de seminerades med färsk så åtminstone det ena försöket seminerades hon ju dagligen. Det är något som retar livmodern oerhört.

Så det finns ofantligt många felkällor och tänkbara anledningar och att peka ut en är omöjligt

Instämmer verkligen.

Sedan börjar ju jag undra om hon gått i en blandad flock och blivit betäckt av en valack? Det kan ju ställa till det rejält och det vore ju inte första gången något sådant gjort att ett sto aldrig blir dräktig.
 
Förstår du att journalerna inte kan ge svar på det hela?

När stoet reagerade på fryst så ville seminerande veterinär att stoet skulle spolas och behandlas med antibiotika då hon kunde ha haft bakterier som inte upptäckts innan seminering.

Om det var så eller inte kommer man aldrig I efterhand få reda på.

Dessutom så fick den station som seminerande med fryst inte möjlighet att behandla stoet så som de önskade när hon reagerade på det frysta.

Så det finns ingen möjlighet att på minsta vis bevisa att nåt som inte syntes innan fanns eller att inseminering med fryst skadade ditt sto etc.
Men läs vad jag skriver. Det handlar inte bara om reaktionen utan ett FEL hon har på livmodern !!!!!!
 
Tillägg. När de seminerades med färsk så åtminstone det ena försöket seminerades hon ju dagligen. Det är något som retar livmodern oerhört.

Så det finns ofantligt många felkällor och tänkbara anledningar och att peka ut en är omöjligt
Jag missuppfattade det, det var två gånger - en varannan dag
 
Men läs vad jag skriver. Det handlar inte bara om reaktionen utan ett FEL hon har på livmodern !!!!!!
Fick du inte veta att det fanns fel så du kunde ta ställning till hur du skulle välja?

En bekant förlorade både sto och föl i år, inte är det veterinärens fel att det hände.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto insem för 6 dagar sedan, fryst, hon fick lite vätska och spolades samt fick Oxytocin. Tog även ett bakterieprov, hon hade en...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
13 994
Senast: unoannis
·
Avel Hejsan, Jag är nu så här i slutet av säsongen lite villrådig om jag har rätt att vara besviken på stationen eller ej. Mitt sto...
Svar
4
· Visningar
1 510
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp