Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

E

ebba85

Såhär är det:

Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som automatiskt förlängdes med 3 månader om vi inte sa upp kontraktet en månad före (den 22:a augusti). Det gjorde vi inte, så vi ska ha hästen kvar till den 22:a december, enligt kontraktet.

Vi har haft lite bekymmer med denna ponny, bland annat stegrar hon i situationer hon finner obehagliga. Hon har även varit stel och "trött" i ridningen (kan ha varit p g a fångkänning samt att hon inte blivit riden regelbundet, eller varit felriden).

Hennes hovar anmärkte hovslagaren på då de var långa i tårna och inte blivit verkade rätt (detta var 2 månader efter att vi fick henne och hon var nyskodd när hon kom och lång i tårna). Detta pratade jag med hästägaren om, men det gick inte att diskutera med henne när jag frågade om stegrandet som vi inte hade fått om innan ("vi sa ju att hon var rädd"). Jag tog upp detta därför att jag var genuint oroad och ville veta orsaken till detta med stegrandet och varför hovarna såg ut som de gjorde.

Sedan har jag inte pratat personligen med henne, men min bonusdotter har pratat med henne och vi sa upp kontraktet den 20:e oktober, och de skulle ordna stallplats och ta hem henne innan kontraktet gick ut. De ville dock att vi skulle köra hem henne och stå för den kostnaden samt betala och se till att en veterinärbesiktning gjordes innan hon åkte. Bonusdottern hänvisade till kontraktet i vilket det står att ägaren hämtar hästen och står för kostnaden för transport. Någon andra veterinärbesiktning nämns överhuvudtaget inte, och jag ville inte ta ut veterinär igen då 1: jag ordnade den första besiktningen efter att hon kommit till oss, och låg ute med pengarna i över en månad. 2: Hon blir så orolig och hispig när veterinären är ute att jag inte vill gå igenom det en gång till.

Nu pratade bonusdottern med henne ikväll och då sa hon att de inte kunde hämta henne före den 27:e december och att hon måste veterinärbesiktigas, annars hämtar de henne inte! Ett hot ser jag det som, och att vara så otrevlig mot en 14:åring är inte normalt. Bonusdottern blev väldigt upprörd, och jag ringde upp och pratade med ägaren själv.

Jag försökte lugnt och sansat förklara att de ska hämta henne före den 22:a och att jag inte vill ta ut någon veterinär med tanke på hur hästen betett sig tidigare. Ägaren var enbart upprörd och väldigt otrevlig, hon sa att jag varit otrevlig då jag frågat om hovarna och stegrandet. Hon sa att vi varit oärliga som inte haft hästen uppstallad utan på lösdrift (vilket bara stämmer delvis, vi hade henne uppstallad men hon blev orolig och ville bara gå ut, nu går hon ute men har stort vindskydd och är mycket piggare och gladare. Detta blev de även informerade om och om de haft något emot det kunde de hämtat henne då).

Hon vägrade lyssna på mig, avbröt mig konstant och slängde på luren i örat på mig efter att hon skrikit: "Hästen SKA veterinärbesiktigas!"

Mår inte alls bra nu, vet inte om jag blir av med hästen eller ej. Hur ska jag göra när kontraktet har gått ut om de inte hämtat hästen? Är jag otrevlig som vill veta mer om hästen och dess beteende? Det är väl farligt att låta ett barn hantera en häst som ställer sig upp när hon blir orolig? Usch, mår så dåligt över detta.....
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Om jag var som du skulle jag ha kontaktat en advokat för att få veta hur jag ska gå vidare och vilka rättigheter jag har. Enkelt borde det ju vara så att om det inte står något om en besiktning i kontraktet så har hon ingen rätt att kräva det. Om du har varit i kontakt med en advokat så har du ju iaf torrt på fötterna, och kan få råd om hur du ska gå till väga om ägaren vägrar hämta hästen.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Tack för att du orkade läsa igenom allt och dessutom svara :)

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta. Har lugnat ner mig lite nu, men är fortfarande mycket illa berörd. Jag har mailat och skrivit att jag kan ordna med en veterinärbesiktning, även om det bär mig emot med tanke på hur de betett sig och hurdan hästen är. Har även bett att få datum för när hon ska hämtas. OM de nu hämtar henne så tänker jag inte vara ute, för jag tror inte jag fixar att träffa dem efter hur jag blivit bemött. Det kanske är fegt, men jag vill bara slippa problemet. Ska be stallägaren ställa upp istället.

Det värsta är att bli kallad otrevlig, bråkig och oärlig när vi gjort vårt bästa för denna häst och bekymrat oss för henne. Hon mår bra och är lycklig här och är i mycket bättre skick än tidigare. Men vi får ingen uppskattning utan bara kritik och förtäckta hot p g a (som jag ser det) skitsaker.

JAG kan ju ta det eftersom jag är vuxen med lite skinn på näsan, men att höja rösten mot en fjortonåring och hota med att inte hämta hästen alls tycker jag är för jä**igt rent ut sagt. Bonusdottern har bara varit trevlig när hon pratat med dem, men ändå blivit illa bemött (dottern som äger hästen har t o m vägrat prata med henne och låtit mamman sköta snacket, det är alltså mamman som jag har menat när jag skrivit, dottern har jag inte pratat med sen vi lånade hästen).

Jaja...får se hur det blir. Om hon inte hämtats den 22:a så får jag väl ringa en advokat, som du säger.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Men står det inget i kontraktet ang. vet besiktning hade jag absolut inte gjort det. Då hade jag hellre kört hem ponnyn till ägaren för att bli av med "problemet".

Du bryter ju inte mot kontraktet och börjar dom bråka så är det bara att be dom ta kontakt med eran advokat.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Det enda som står i kontraktet är att ägaren står för veterinärbesiktning innan hästen lämnades ut (men vi ordnade det hos oss). Inget mer (om just den biten vill säga). Från början stod det att fodervärden skulle stå för det, men vi kom överens om att det var ägarens ansvar så detta ströks och skrevs om. Jag vill ju verkligen inte ha bråk, trots att de tror det. Men det är väl lika bra att vara bestämd. Har de inte hämtat henne före den 22:a får vi väl ringa och säga att nu kör vi hem hästen till er och skickar en faktura för bensin + transportkostnad.

Tycker också det är väldigt omoget att slänga på luren och sedan vägra svara när jag ringer upp.

Nåväl, ska ha ut hovslagaren nästa vecka, och eventuellt ringa veterinär. Det stora bekymret för mig är att bli av med hästen....
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Om dom inte hämtar hästen måste det ju vara avtalsbrott. Maila om dom inte svarar i telefon och tala om att du kommer att debitera hyra för varje dag hästen är kvar hos er efter avtalets slut.

På ett sätt kan det ju vara skönt att ha en besiktning gjord hos er så du vet säkert att veterinären är bra och gör ett korrekt jobb, sen kan du kräva att dom ska stå för kostnaden tycker jag eftersom du betalade sist. Jobbig sits du hamnat i och otroligt trist för lilltjejen :crazy:

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Tack för ditt svar! (har bara fått kloka svar och det är många som tittat på tråden, så jag hoppas att jag får medhåll även av dem som inte skriver)

Ja, jag ska räkna på vad det kostar per dag där vi har henne nu. Ska ordna med en veterinärbesiktning nästa vecka och be dem skicka fakturan till dem om det går. Vill verkligen inte ligga ute med pengar igen, och vill inte heller hamna i nåt krångel med en häst som jag inte äger. Jag har ju betalt allt för henne precis som jag ska, enligt kontraktet: stallhyra, foder, hovslagare och veterinär (2 vaccinationer a lá 900kr).

Men det är så jobbigt när det bli smutskastning och påhopp, kan inte hjälpa att jag blir arg och känner mig maktlös. Det värsta är ju när man inte kan diskutera, utan att det blir såhär jobbigt.

Men jag ska avvakta ett tag och se vad som händer. Har mailat dottern och sagt att jag fixar en besiktning om de står för kostnaden, samt att jag vill ha ett datum när hon blir hämtad (mamman har ju visat att hon inte kan diskutera på en sansad nivå, så henne låter jag bli att höra av mig till). Hör de inte av sig i nästa vecka så får jag ringa en juridisk rådgivare och be om hjälp.

Jättetråkigt för bonusflickan, men hon är ändå vid gott mod och hon ska bli medryttare på en häst i stallet så snart det här är avklarat. Så då blir det förhoppningsvis roligt för henne igen att vara i stallet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Med tanke på att det både varit konstigheter med hovar och stegring plus att ni nu är på kant med varandra. Så vill jag säga tvärt om. För er egen skull och för att slippa mer trassel i framtiden. BESIKTIGA HÄSTEN innan den lämnar er. Den kostnaden kan vara betald hundra gånger om ifall ägaren får för sig att det finns något fel på hästen.
Skulle ägaren komma i efterhand och påstå att det finns något fel på hästen så har ni papper på att den var frisk när ni lämnade den. Så det här är inte för ägarens skull utan helt och håller för er egen del som den bör besiktigas.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Ska hästen besiktigas är det för er egen skull, som Masse nämner. Eftersom det är klydd nu hade jag nog i ert ställe besiktigat, men inte låtit ägaren ta del av detta protokoll (det är ju faktiskt ert, eftersom ni betalar för det). Bra att ha på fötterna om det blir problem längre fram.

Ett mail och/eller brev där det klart framgår att kontraktet är uppsagt enligt avtal och löper ut den 22 december, att alla kostnader för hästen efter det datumet kommer att debiteras hästägaren direkt (stallplats etc skrivs över) och att de är välkomna att hämta hästen enligt överenskommelse dock senast den 22 december 2008.

Ha allt på pränt. Skriv ALLT. För anteckningar. Skicka brev och bekräfta även det ni kommer överens om på telefon. Det kan bespara er mycket problem i framtiden.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Upprätta ett tilläggsavtal. Skriv ned det du skriver här, att ni fixar med en gårdsbesiktning av veterinär och att motparten i god tid innan skall meddela om de har synpunkter på vem som skall utföra besiktningen samt att motparten skall stå för kostnaden.

Skriv ned att motparten har att ombesörja hämtning av hästen och att ni i annat fall endera kan köra hem ponnyn mot specificerad kostnad (milersättning och arbetskostnad) eller att hästen får stå kvar till en kostnad av X kronor per påbörjat dygn. Kostnaden skall då vara den faktiska kostnaden för hästen (glöm inte att räkna med till exempel hovslagarkostnader utslaget på åtta veckor eller vad ni nu har för intervall) med ett tillägg av er arbetskostnad för att se till och eventuellt motionera hästen.

Sänd sedan tilläggsavtalet till motparten och skicka med ett trevligt följebrev där ni anger att så här har ni uppfattat era överenskommelser och ange att de skall återkomma till er inom en viss tid (till exempel tio dagar) om de är av annan uppfattning. Helst skall de återkomma med en accept av att det ni skrivit ned är korrekt uppfattat men genom att ni skivit in att de skall återkomma om de är av annan uppfattning finns i alla fall en möjlighet att tilläggsavtalet skall anses gälla om de inte återkommit inom angiven tid.

Framför allt klargör ni er ståndpunkt.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

*kl* samt skicka de papprena med posten och med mottagarbevis (= de kan aldrig säga i efterhand att de aldrig tagit emot det pappret)
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Till alla:

Stort tack för era råd! Har klurat själv och betsämt mig för att besiktiga hästen så att det inte blir krångel med den saken, och debitera dem för den kostnaden. Samt ska jag i nästa vecka skicka ett brev där jag skriver upp vad som gäller om hästen inte hämtats den 22:a december (kostnader och dylikt, har räknat ut en rimlig summa).

Jag är verkligen ingen bråkig människa, men jag vill att rätt ska vara rätt. Och det som stör mig mest i hela den här historien är hur min sambos flicka blivit behandlad. Hon har gjort allt för denna ponny, men bara fått otack och hot. Det är inte ok att behandla barn så som denna människa gjort, och jag är så stolt över bonusdotterns sätt att hantera detta att jag inte har ord för det.

Hädanefter kommer jag endast att köpa hästar, aldrig mer häst på foder. Vet mycket väl att det finns ansvarsfulla hästägare och fodervärdar, men efter det här är jag bara så urlakad och trött (och jag ska upp tidigt och jobba i morgon dessutom).

Återigen, stort tack! Jag uppdaterar tråden så snart något händer!
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

*Uppdatering*

Så, nu har det gått en vecka sedan vi sist hade kontakt med hästägaren. Hästen är veterinärbesiktigad och således redo för hemgång. Besiktningen gick bra, hon stegrade lite, men var ändå duktig. Inga anmärkningar fanns, förutom lindriga-måttliga gallor på benen, vilket veterinären sa var inget att bry sig om då de var liksidiga. Kan bero på för hård fodring eller överbelastning (det sista är dock inte troligt då bonusflickan tagit det mycket lugnt med henne, men hon har fri tillgång på hö så det kan vara det). Han kommenterade även ett överben som dock fanns där redan vid första besiktningen.

Bonusflickan skulle ringa ikväll och höra när hon kan hämtas (borde ju enligt mig ske före den 22:a), men hon har inte hört av sig så jag antar att de inte gått att få tag i.

Nu anser jag ha uppfyllt deras krav, ska även skicka med ett vintertäcke då hon gjort ett litet hål i det hon har (fast det var trasigt redan från början), samt ersättning för en flughuva som gick sönder i somras. Detta gör jag på eget bevåg, vill visa lite "good will" så att säga.

Men jag tror ju knappast de kommer hämta henne före kontraktet gått ut, så nu är det väl bara att bita ihop, för jag vet ärligt inte vad jag ska göra annars. Jobbar nästan hela nästa vecka och hinner inte sitta och försöka få tag i dem. Vill helst inte prata med mamman heller då hon var så otrevlig sist.


Suck....ja, bara de hämtar innan besiktningsprotokollet blir för gammalt....
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Skickade följande meddelande till hästägaren:

"Nu är XX veterinärbesiktigad. Protokollet överlämnas i samband med hämtningen. Skulle önska att ni hämtar henne före den 22:a december så inte besiktningsprotokollet hinner bli inaktuellt. Eftersom ni inte hört av er utgår jag ifrån att allt sker enligt kontraktet, och gör i ordning hennes saker så hon är klar att hämtas den 22:a. Skulle det vara så att ni inte kan hämta henne före sagda datum vill jag bli meddelad om detta så ett tilläggsavtal kan upprättas. Om något händer med hästen som kräver veterinärvård eller dylikt efter den 22:a och inget avtal upprättats ansvarar inte vi för detta då kontraktet ej är giltigt. Därför skulle det vara en trygghet för oss om det kunde bli ett avtal om vad som sker efter att kontraktet gått ut.

Jag vill ha en bekräftelse på att detta meddelande kommit fram så inga oegentligheter uppstår.

Tack på förhand,

MVH//Ebba"

Tror jag fick med den springande punkten som gäller datumet. I ett föregående meddelande skrev jag och bad dem höra av sig angående datum och att det helst skulle ske före 31:a december, men jag anser att de förverkat sin rätt att hämta senare då de ej hört av sig om datum.

Väntar.....
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Man får intycket av att de inte vill ha tillbaks hästen alls. De är säkert rädda för den. Kan vara därför de lånade ut den.

Norrland
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Ja...det har varit ganska konstigt öht. De verkar inte ha så stor kunskap om hästar, eftersom hon blev så arg när jag frågade om hovarna och stegrandet. Detta gjorde jag ju på inrådan från veterinär och hovslagare, samt att jag personligen oroade mig för det. Bonusflickan frågade om det och de sa: "Ja, hon blev ju orolig när vi sprayade så då slutade vi med det". Bara det svaret säger ju en del. Kan tillägga att hästen numera står still när man sprayar henne om man är försiktig, hon har blivit väldigt duktig. Jag sa till ägaren att det är ju bara att öva, men det verkade hon inte förstå.

Nåväl. Vill inte säga mer om deras beteende, då jag inte har haft någon inblick i hur de hanterat hästen tidigare. Men hela situationen är obehaglig, inte med tanke på hästens uppförande (som förbättrats en hel del) utan med tanke hur de betett sig gentemot oss.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

För att bli av med probelmet, kan inte ni köra hem hästen då ?
Eller är den besvärlig att transportera?
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Jag har funderat på det också, men vet i så fall inte vart hon ska köras. Stallplatsen de hade tidigare är uppsagd, tydligen. Sedan är hon svårlastad också, enligt ägarna, och när hon kom kastade hon sig ur transporten när hon skulle av. Vi har inte transporterat henne själva, så jag vet inte hur hon är att köra. Men om de inte hör av sig eller hämtar henne före årets slut så lär det väl bli det enda vi kan göra. Får köra henne till stallet där hon stod innan och se till att någon är där om vi inte får tag i dem. Vill ju ändå att det ska gå schysst till, för hästens bästa.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Så. Nu har bonusflickan fått tag i ägaren som ska komma den 28:e tydligen. Hoppas verkligen de kommer. Men eftersom kontraktet inte gäller mellan den 23:e och den 28:e och inget tilläggsavtal är upprättat så hoppas jag inget händer med ponnyn och att vi får stå där med eventuella kostnader. Men hon har ju varit hel och frisk hela tiden här, så det är väl bara att hålla tummarna.

Har ärligt talat ingen lust att resonera mer med dessa människor. Mamman kan inte ett dugg om hästar och dottern verkar inte ens bry sig om sin ponny, då hon vägrat prata med bonusflickan då hon ringt.

Är så tråkigt när man som fodervärd blir illa behandlad. Jag har inget emot ägare som "lägger sig i" då jag förstår dem eftersom det är deras häst. Men de som inte verkar kunna något eller ens bry sig om hästen, och dessutom skäller ut en och är överlägsen när man ringer och frågar om hästen är väldigt obehagliga att råka ut för.

Men nu är vi en erfarenhet rikare och tar aldrig mer någon häst på foder.

Återstår att se om de kommer nästa vecka...
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Stackars häst. Verkar totalt missförstådd av sin ägare och ska nu tillbaka dit. Hoppas att de säljer henne till någon mer ansvarsfull ägare.

Menar absolut inte att det är ert problem, för ni har ju gjort det ni kunnat med hästen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 853
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 641
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp