Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Jo, det har vi ju verkligen, tycker jag. Hon mår bra och är pigg och glad. I början kunde hon stå på samma plats i hagen en hel dag, nu så springer hon mycket och busar med de andra. Hon är mer lösgjord och mjuk i kroppen tacka vare bonusflickans hårda jobb med att lösgöra och rida henne rätt.

Tror ju inte ägarna har misskött henne medvetet på något sätt och vis, men när kunskapen inte räcker till kan det gå fel. Och det är inget fel att tröttna på sin häst, däremot gäller det ju att ha full koll på den när man lämnar ut den på foder eller säljer. Eventuella olater som bör nämnas och dylikt. Så då ska man ju inte racka ner på fodervärden om denne ringer och frågar om något.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

nr 1. Jag hade inte gjort ett dugg utöver det jag var skyldig enligt kontraktet förutom att tryck in hästen i en transport och lämnat hästen i det stall där den stod innan.
för det andra förstår jag inte varför ett 14 årigt barn ska behöva sköta kontakten med hästägaren??
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Jag har skött alla kontakter angående hästen, ända tills hon inte ville ha kvar henne. Då tyckte jag att hon kunde få ringa och prata med dem själv, så att hon kunde förklara varför hon inte ville ha kvar hästen längre. Tycker inte hon ska behöva ta något bråk, det var därför jag blev så upprörd när ägaren gick på henne bara för att hon undrade när de skulle hämta hästen. Sådana diskussioner ska jag som vuxen sköta, men hon tyckte väl att det var lättare att sätta sig på en fjortonåring än på mig, antar jag.

Förlåt om jag var otydlig på den punkten, sjävklart låter jag inte en fjortonåring ta hela ansvaret för något sånt här. Tycker hon har skött sig jättebra och mognat efter det här, och det är värt en hel del. Om man inte låter barn göra vissa saker på egen hand så kommer de inte kunna klara sig själva i framtiden, och hon är en viktig erfarenhet rikare.

Hon håller för övrigt just nu på att förhöra sig om medryttarhäst i stallet, och det ordnar hon på egen hand. Hon kom hem och sa att hon kanske hittat en häst utan att jag ens sagt något om det. Så jag är glad att hon blivit så mogen att hon kan fixa med sånt själv, för ett år sedan hade hon aldrig gjort det. Kanske är det fel av mig att låta henne vara mer involverad i kontakter med hovslagare och veterinär (hon har iofs inte ringt hovslagaren eller veterinär själv någon gång, men sagt att hon vill kunna göra det också), men jag ser det som bra erfarenheter att klara sånt även om man är yngre.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Jag kan bara beklaga det ni varit med om. Min erfarenhet är att när det lånas och lånas ut hästar så blir det gärna krångel..

Jag har lämnat en på foder med kontrakt för senare försäljning. Allt gick jättebra och det var så bra, allt funkade. En dag ringer dom och säger att dom inte ska ha kvar hästen. Vi hade kontrakt och där står det att dom hade 1månads uppsägningtid. Dom hade haft hästen i nästan 5månader..

Jag hade stallplats så dom fick väl lämna tillbaka honom inom ett par veckor. Då hade dom gjort sig av med den andra hästen med. Osams med stallägaren..

Sen har jag lånat ut hästar utan kontrakt och det har varit strul med. Allt från veterinärräkningar till hovslagare och hämta/lämna..

Så det jag har lärt mig är att jag inte gärna lånar eller lånar ut hästar alls.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Ja, det är tråkigt när det blir så. Jag tycker ju att vi har skött oss bra, och anser att hästens välbefinnande är det allra viktigaste. Det är ju därför jag vill ha reda på så mycket om den som jag kan. Men det blir som sagt inga fler foderhästar, utan medryttarhäst i stället.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

hur löste det sig?
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Usch vilken tråkig situation.. :(

Som någon ovan sa tycker jag du ska kontakta en hästadvokat som kan råda dig till hur ni ska göra.
Vad står i kontraktet? Har ni kommit överens om att hästen ska vet.bes innan hemgång? I sådant fall kan du inte neka, däremot ska du inte göra det om inget liknande är överenskommet.

Hoppas det löser sig till det bästa för er!
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Vi ordnade med besiktning samt betalade för en skoning trots att hon inte behövde skos. Det kändes konstigt att vi skulle stå för det eftersom inte bonusflickan skulle slita på skorna så att säga, men jag blev bara så trött på allt bråk och gnäll från deras sida att jag i princip kände att jag ställde upp på vad som helst för att inte gjuta olja på vågorna.

Inget av det som vi ordnade med stod skrivet i kontraktet, jo, att vi skulle stå för hovvård så länge som hon stod kvar hos oss stod det ju, men vi betalade för en skoning som skulle utföras efter att hon flyttat.

De hämtade henne en vecka efter att kontraktet gått ut och det gick bra. Men nu har jag fått avsmak för detta med kontrakt och överenskommelser. Det är ju inte någon mening att ha ett kontrakt när det inte följs och den ena parten hittar på saker utanför kontraktet som man ska ställa upp på för att inte bli utskälld.

Jag vet att det finns massor av ärliga och bra människor, men just nu är jag lite låg och känner mig lurad och utnyttjad.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Vad glad din bonusdotter måste vara som har en sån bra bonusmamma !!
Jag tycker att du skött det hela snyggt:bow:

hej från Hambo
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Tack, det är såna ord som värmer när man känner sig lite korkad :) Det hela ordnade sig ju, så jag är ju lättad trots allt, även om det inte blev i så god anda som det kunde varit.
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Oj...såg precis hur många som läst den här tråden. Eftersom jag inte fått så många svar som "tittare" så utgår jag så klart ifrån att ni håller med mig och står på min sida :). Jag är för positivt tänkande :)
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Tummen upp för dig!:bow: Jag läste just tråden och håller på att plocka upp hakan från golvet nu... Att folk kan göra på det där viset...
 
Sv: Hjälp mig, har problem med hästägare....*LÅNGT*

Ja, vi vart liksom en smula förvånade själva, kan jag säga. Själv ger jag stoooor eloge till min bonusdotter som vuxit enormt mycket efter denna erfarenhet. Hon vågar nu själv ta kontakt med människor och fråga om hästar (t ex ringa hovslagare själv, eller fråga om ev. medryttar-häst), något hon aldrig skulle gjort för ett år sedan.

Har flera gånger sagt till henne hur stolt jag är, och hon mår väldigt bra efter omständigheterna. Så visst kan något bra komma ur sådana här situationer också.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 641
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp