Hjälp mig hitta hjälm!

Wonderwoman

Trådstartare
Det börjar bli dags för mig att hitta en ny hjälm då trotjänaren är min 7år.
Har idag en euro-lite (ej ställbar) som suttit perfekt.

Problemet är att jag har svårt att hitta någon som passar (har dock inte provat jätte många ännu).

Back on track eq3 satt liksom ovanpå huvudet, såg inte klok ut.
Charles owen Wellington gjorde det också.
Lamicell speedy satt jättekonstigt.
Har även provat flera CRW men ingen satt bra.

Har märkt att ställbara hjälmar inte är något för mig, dessa klämmer pannan.

Är ute efter två hjälmar, en "vanlig" och en terränghjälm.

Så kom med tips :D
 
Jag köpte en Whitaker som jag är väldigt nöjd med. Ställbar, visserligen, men sluter liksom om huvudet av sig själv så man bara ställer det sista. Konstig förklaring, jag vet. Skön hjälm med bra betyg i säkerhet!
 
Bästa är att åka in till en hästsportaffär med stort utbud och kunning personal som kan hjälpa dig prova ut en hjälm. Jag har också ett 'udda' format huvud och har haft svårt att hitta en hjälm som sitter bra. Och jag behövde hjälp, för en hjäm MÅSTE sitta bra.
 
Vilken hjälm som passar bra beror väl på ens huvuds form? :)

Jag och min make har ovala huvuden och tycker att de flesta hjälmar klämmer i pannan och glappar vid tinningarna. Svårt att hitta hjälmar som sluter bra om runt hela huvudet...
 
Vilken hjälm som passar bra beror väl på ens huvuds form? :)

Jag och min make har ovala huvuden och tycker att de flesta hjälmar klämmer i pannan och glappar vid tinningarna. Svårt att hitta hjälmar som sluter bra om runt hela huvudet...

Precis tänkte därför höra om vad för hjälmar folk ha där man haft problem att de klämmer pannan tex.

Vad har ni för hjälmar då? :)
 
Jag har en uvex, den passar mitt väldigt ovala och 'höga' huvud. dock är den ju en sådan där ställbar.
 
Precis tänkte därför höra om vad för hjälmar folk ha där man haft problem att de klämmer pannan tex.

Vad har ni för hjälmar då? :)

Jag har tydligen ett grymt ovalt huvud och provade sjukt många hjälmar men alla glappade på sidorna och/eller tryckte i pannan. Tills jag provade en CO Ayr8. Jag tycker dock eg inte om den rent estetiskt, den är stor och ser stor ut på. Men säkerheten fick gå först. Så den kan jag rekommedera att prova om du har väldigt ovalt huvud.

Uvex som någon tipsade om passade inte alls för mig. Det gjorde fö (tyvärr) ingen ställbar.
 
Jag har tydligen ett grymt ovalt huvud och provade sjukt många hjälmar men alla glappade på sidorna och/eller tryckte i pannan. Tills jag provade en CO Ayr8. Jag tycker dock eg inte om den rent estetiskt, den är stor och ser stor ut på. Men säkerheten fick gå först. Så den kan jag rekommedera att prova om du har väldigt ovalt huvud.

Uvex som någon tipsade om passade inte alls för mig. Det gjorde fö (tyvärr) ingen ställbar.

Har funderat på någon annan CO. Wellingtonen satt ju bra i formen men va liksom ovanpå huvudet. Såg väldigt roligt ut då jag har ett så litet huvud :D
Men tittar man på tex Charlotte Dujardin så sitter hennes CO också ändå "ovanpå" huvudet så de kanske ska sitta så? :idea:
 
Jag hade euro lite tidigare och har senaste åren haft lamicell. På mig känns passformen väldigt lik. Men jag har inte haft modellen speedy. Uvex var hemsk. CO fick jag jätteont i huvud och nacke av pga att den är så tung.
 
Har funderat på någon annan CO. Wellingtonen satt ju bra i formen men va liksom ovanpå huvudet. Såg väldigt roligt ut då jag har ett så litet huvud :D
Men tittar man på tex Charlotte Dujardin så sitter hennes CO också ändå "ovanpå" huvudet så de kanske ska sitta så? :idea:

Just Ayr8 (CD:s modell) är ganska stor och formad så även om den sluter om huvudet ja. Tyvärr, jag tycker dte är fult, men..
 
Precis tänkte därför höra om vad för hjälmar folk ha där man haft problem att de klämmer pannan tex.

Vad har ni för hjälmar då? :)
Vi har haft svårt att hitta hjälmar. :P Just nu har vi Lamicell, men de är inget sköna och passar inte så värst bra egentligen... :( Fördelen är att de är lätta, och ändå ställbara, men som sagt, passformen är inte för ovala huvuden, tycker vi.

Vi har provat några Charles Owen, men som några här ovanför säger så är de tunga. Jag måste ha en lätt hjälm, annars får jag ont i nacken och huvudet.

Det verkar som om Just Ayr8 skulle kunna vara något att prova ju. :)
 
Jag tycker tyvärr också det är fult. Tycker CD ser förjäklig :nailbiting: ut i den hjälmen! Man tycker hon borde få en bättre :D

Hon kanske också har så ovalt huvud att det är vad hon kan ha? ;) Jag hatar ju min rent estetiskt, men det var den ENDA hjälmjävel som funkade. Jag ber böner till gudarna att det ska finnas fler att välja på när den ska bytas ut. Nu fick jag ju ett år till med den "tyvärr" då de ändrade reglerna för att tävla med ej VG-1märkta hjälmar, men sen... Sen.... *ser lyrisk ut*
 
Vi har haft svårt att hitta hjälmar. :P Just nu har vi Lamicell, men de är inget sköna och passar inte så värst bra egentligen... :( Fördelen är att de är lätta, och ändå ställbara, men som sagt, passformen är inte för ovala huvuden, tycker vi.

Vi har provat några Charles Owen, men som några här ovanför säger så är de tunga. Jag måste ha en lätt hjälm, annars får jag ont i nacken och huvudet.

Det verkar som om Just Ayr8 skulle kunna vara något att prova ju. :)

Ayr8 är nog tyvärr inte lättare än de andra. Jag har en whiplash och en nacke som gör ont mest hela tiden, men inga problem med hjälmen. Dock antagligen för den sitter balanserat och bra, skulle den inte det skulle nacken nog dö.

Men lätt är den inte, och den är varm som en bastu. Jag ville ha en ventilationshjälm, lättvikt (gillade en lamicell ventech skarpt), men det var ju kört för de passade inte, ingen av dem (oavsett märke då, inte bara lamicell som inte gick)
 
Någon som har tips på bra ridsportbutiker i skåneland med ett stort utbud av hjälmar? Gärna med många olika märken. Tänkte ta mig till landäng i skurup dom har ett rätt stort utbud om jag minns rätt. :D
 
Jag har också ett ovalt huvud, älskar uvex. Dock så kan man klämma till en hjälm så den bättre passar ditt huvud, i varje fall CO, det kommer direkt från dom. Hjälmen knakar rejält, men det är bara limmet inuti hjälmen som lever om. Så med lite våld kan jag även ha CO.
 
Någon som har tips på bra ridsportbutiker i skåneland med ett stort utbud av hjälmar? Gärna med många olika märken. Tänkte ta mig till landäng i skurup dom har ett rätt stort utbud om jag minns rätt. :D

I malmö har vi förvisso ingen ridsportsbutik med stort utbud, men vi har ett stort utbud av ridsportsbutiker! Så om en avsätter några timmar hinner en prova en hel del :D Vid Jägersro finns Horze och Hööks, och vid Bernstorp finns Börjes och MyOne :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid haft svårt att hitta ridhjälmar som passar mig bra. Antingen är de för små eller så är det för stora. Jag köpte en...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Elo
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 689
Senast: mowglieee
·
Utrustning Hej alla hästmänniskor! Jag ska köpa ny hjälm och just nu står det mellan Charles Owen YR8 Sparkling eller Back on track EQ3. När jag...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Kajken
·
Utrustning Försöker hitta en snygg hjälm som mitt huvud ryms i. Provade på Hööks deras + Lamicell stl L men får dem inte riktigt att sitta bra...
Svar
11
· Visningar
1 068
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp