Ny hjälm!

Kajken

Trådstartare
Hej alla hästmänniskor!

Jag ska köpa ny hjälm och just nu står det mellan Charles Owen YR8 Sparkling eller Back on track EQ3. När jag läser om dessa så tycker jag Back on track låter säkrare, fast jag hört från dem som kan att Charles Owen är bäst på marknaden i säkerhet?

Någon som vet, skillnader? Eller är de lika säkra?
Supertacksam för svar
 
Du får väl helt enkelt jämföra säkerhetsmärkningarna på dem och se vilken som har den bästa. Folk tycker så mycket - bättre att gå på fakta. ;)
 
Så länge de är märkta enligt det nya VG.01. Så ska det vara lika säkra, och det ska inte spela någon roll rent säkerhetsmässigt. Dock har ju EQ3 någon specialutvecklat skydd som KTH/Chalmers? utvecklade för att göra den "ännu extra" säker...
 
Ja de verkar vara lika säkra efter det jag läst mig till, men eq3 verkar ha något extra specialskydd på
Sidorna av hjälmen då de går ut med att man inte kan få hjärnskakning.. karolinska tror jag det var som tagit fram detta.
 
Ja de verkar vara lika säkra efter det jag läst mig till, men eq3 verkar ha något extra specialskydd på
Sidorna av hjälmen då de går ut med att man inte kan få hjärnskakning.. karolinska tror jag det var som tagit fram detta.

Hjärnskakning kan du nog få ändå, men kanske undviker du allvarligare skador.
Jag har en EQ3, ersätter EQ2:an jag hade innan. Jag tror de är säkrare, med tanke på teknologin som ligger bakom, och att man faktiskt testat för sneda islag. Dock är jag inte insatt i hur testningen för VG.01. går till, nån som vet om man testar sneda islag?
 
Hjärnskakning kan du nog få ändå, men kanske undviker du allvarligare skador.
Jag har en EQ3, ersätter EQ2:an jag hade innan. Jag tror de är säkrare, med tanke på teknologin som ligger bakom, och att man faktiskt testat för sneda islag. Dock är jag inte insatt i hur testningen för VG.01. går till, nån som vet om man testar sneda islag?
Jag har också fått en känsla av att de är ännu säkrare! Igårkväll slog jag till och beställde en Eq3 :D känns riktigt bra!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har alltid haft svårt att hitta ridhjälmar som passar mig bra. Antingen är de för små eller så är det för stora. Jag köpte en...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Elo
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en...
2
Svar
28
· Visningar
3 357
Senast: Jeps
·
Utrustning Börjar bli dags för en ny hjälm för mig, men känner mig lite vilsen bland alla valmöjligheter. Min nuvarande hjälm är från back on...
Svar
15
· Visningar
1 677
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp