Hjälp mig med rutan! FILM

confetti

Trådstartare
Jag och rutan går verkligen inte ihop :S

Det här är vad vi åstadkommit hittills. Har tagit bort stoppkommandot och låter honom sköta sig själv mer, men han drar så jäkulskt ut mot kanterna :( (Obs att han gör det även när jag säger stå, han vänder i en vid sväng så att han hamnar mot kanten)

Har kört äppelplockartekniken, dvs aldrig lagt godis eller leksak i rutan.

Har ni några bra tips?

http://www.youtube.com/watch?v=BmeUN_A_eP0
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Vad händer hon du ger "stanna" (eller "stå") kommando innan hunden vänt sig om självmant?
Hur har du belönat? Nosar hunden även på kortare avstånd? Om du korrigerar på kortare avstånd, nosar den ändå på längre?
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Han vänder så vid sväng så han hamnar på samma ställe ändå :(
Även om han i kanske 9 fall av tio hamnar i rutan så vill jag ju ändå jobba in honom mot mitten.

Hm, själva nosandet har vi faktiskt inte mycket problem med i vanliga fall. Funkar inte att rikta in honom och peka med handen för då spårar han sig typ till rutan :S
Därför jag aldrig velat lägga godis heller.

Ibland kastar jag belöning mot honom, speciellt när jag använde ståkommandot försökte jag kasta samtidigt som jag sa stå så att han skulle lära sig att tvärvända, men det höll inte ändå.
Nu brukar jag mest gå fram och ge godis.

Har kört kortare avstånd ibland, men då kan det bli bakslag direkt man försöker sig på längre, så att han vänder sig om innan han kommit fram till rutan.

Han har nog egentligen inte fattat grejen ännu, jag bara tror det eftersom han lyckas/nästan lyckas så gott som varje gång :D
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Kan ju tillägga att jag brukar oftast göra 2x2rutor istället för 3x3.
Vet inte riktigt varför jag gör det:o
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Om du, innan han vänder, kastar en boll åt höger (från denna vinkeln sett, alltså åt det hållet han inte gör svängen) några gånger så kanske det möjligtvis kan kompensera upp och få honom att tänka mer åt höger, och förhoppningsvis svänga i mitten :p

Fel nummer ett är väl egentligen att du berömmer ett felbeteende, och på så vis blir det befäst = vill du jobba bort det är det troligt att du får börja om med hela momentet.
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Det kruxiga är att han vänder åt båda hållen:crazy:

Är medveten om att det inte blir bättre sålänge jag fortsätter belöna det där.
Inbillar mig att han ska förstå ändå dumt nog. Står han långt åt höger kastar jag belöningen mot vänster osv, går jag dit så ger jag belöningen mitt i rutan.

Vill som belöna honom för att han är på rätt väg, för han är ju trots allt i rutan men fäster sig mest vid en specifik kon (som kan vara olika koner från gång till gång)

Men om man ska börja om från början då, hur är det bäst att göra?:confused:
Tack för att du tar dig tid :laugh:
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

backa från början o lägg en target så att han har en punkt där du vill att han ska vara. Hur sak han veta vart han ska vara om han inte blivit inlärd till det?.
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Jag röstar nog också för target. Och var noga med att den alltid ska vara mitt mellan bakersta konerna och belöna endast när han är i rätt position. Annara "gör om, gör rätt".
 
Sv: Hjälp mig med rutan! FILM

Kan ju tillägga att jag brukar oftast göra 2x2rutor istället för 3x3.
Vet inte riktigt varför jag gör det:o

Jag tycker inte detta är konstigt. Jag antar att du någon gång belönat när hunden varit "nära" en kon. Du gör det samma på filmen. Han stannar upp själv (? eller säger du stanna) vid en kon. Du väntar en stund, sen kommer "bra". Belöna och bekäfta bara beteenden du vill ha! Inte beteenden som är nära eller nästan.

Och varför kör du med liten ruta? Jag hade hellre kört med lite för stor ruta. I liten ruta tycker jag det är oftare man ser hunden dra sig till en kon.
 

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
H
Övr. Hund Tänkte uppdatera om min svartvita fina tjej och hur vinden bara kan vända bara man släpper taget och inte bara fokuserar på...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: Hjalti
·
Hundhälsa Hejsan. Jag har en hund (d/s gårdshund) som under de senaste åren fått anfall, han har varit hos vetrinär flera gånger fått blodprov...
Svar
15
· Visningar
2 153
Senast: Digbil
·
Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 183
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp