hjälp mig tänka - kissar inne

Det har jag aldrig varit med om. Jag är uppvuxen med hundar och har flera med hund i släkten. Ingen av de hundarna har surat i en mänsklig betydelse. Jag tror nämligen inte att djur gör det. De kan reagera så att man kan tolka det så men det är egentligen nåt annat t.ex. rädsla, smärta, oro, sjukdom etc. som ligger bakom det. Men sura i betydelsen "Nu duschade hon mmig så nu är jag sur på henne" tror jag inte ett dyft på! Det som ligger närmre till hands är att han helt enkelt var lite rädd och orolig eller skakad av att ha duschats och att duschandet är något som han tycker är obehagligt. Och det obehagliga var det du som tvingade honom till och därför var du ett tag förknippad med det. Och för att slippa åka in i duschen igen så höll han avstånd till dig. Inte för att han är sur, utan för att han är skakad av den obehagliga händelsen (duschen).
Menar du att det enda som skulle kunna få en hund att inte trivas i en situation är om de är rädda/stressade eller upplever ett fysiskt obehag?
 
Menar du att det enda som skulle kunna få en hund att inte trivas i en situation är om de är rädda/stressade eller upplever ett fysiskt obehag?

Nä, men jag tror inte att hundar surar i mänsklig bemärkelse. Hundar är inte långsinta som människor kan vara. De känner nån form av obehag i situationen och en människa tolkar detta som surande. Nä, den surar inte. Rädd, stressad, orolig, kalla det vad du vill. Om hunden verkar låg efter t.ex. en dusch så är det inte för att den surar. Den är inte sur för att den blev duschad. Den tyckte förmodligen att duschen var obehaglig och har inte kommit över obehaget än. Det är inte att sura.

Jag irriterar mig enormt på när folk förmänskligar djur och att säga att hunden surar är att förmänskliga den och förminska hundens känslor för situationen.
 
Gjorde ett test.
Igår ar jag på dialys. Tog ordentligt avsked och klappade och sa åt honom att stanna hemma. Hade blöja på honom. Inget kiss i skyddet.

Nyss var jag iväg och tvättade bilen. Gjorde ingen större affär av att jag äkte iväg och han har varit ut på långpromenad på morgonen. Ingen blöja. Resultat - kiss i vardagsrummet. Var borta en halvtimme.
Han kanske behöver en tydlig rutin så han förstår att du kommer vara borta. Hitta på någon liten ritual du gör varje gång du lämnar honom. Och behåll kisskyddet så länge.
 
Gjorde ett test.
Igår ar jag på dialys. Tog ordentligt avsked och klappade och sa åt honom att stanna hemma. Hade blöja på honom. Inget kiss i skyddet.

Nyss var jag iväg och tvättade bilen. Gjorde ingen större affär av att jag äkte iväg och han har varit ut på långpromenad på morgonen. Ingen blöja. Resultat - kiss i vardagsrummet. Var borta en halvtimme.
Min fetning. Här tror jag du har svaret. Han behöver få veta vad han ska göra. Det är nyckeln till många orosproblem. Går jag bara iväg så skäller min hund efter mig. Säger jag till honom att stanna, gå och lägga sig eller annat kommando så kollar han när jag går och utför sedan kommandot. Det är en trygghet för en orolig själ att få veta vad man ska göra så slipper man stressa upp sig och det blir jobbigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 183
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Nu behöver jag hjälp och råd, det här funkar inte. För att börja från början, valpen är född i april -12, min egen uppfödning (i en...
Svar
3
· Visningar
1 579
Senast: hastflicka
·
S
Övr. Katt Fan vad allt känns piss nu... Har två hankatter, dom går in och ut som dom vill. För 1 år sedan tog vi bort kattlådan på prov och...
2
Svar
21
· Visningar
1 893
Senast: JustME83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp