Bukefalos 28 år!

Hjälp mig!

K

Katrillion5

Jag har blivit erbjuden att ha en ardenner på foder i sommar. En underbar häst, riden och körd och mycket välmusklad.

Vill jättegärna tacka ja, men jag är osäker på om jag kanske väger för mycket för hästen. Jag är extremt tjock och väger ca 130 kilo. Det är alltså rejält mycket. Jag kan inte köra utan om jag tar hästen i sommar så är det ridning som gäller.

Inte för att skryta, men jag har ridit länge och rider bra, men jag är ändå tveksam. :confused:

Och angående ridningen så är det lätt ridning vi talar om, skritt och trav och kortare galopper, absolut inga prestationer såsom hård klättring eller hoppning mm.

Hästen är som sagt stark och perfekt för mig, men ärligt: väger jag för mycket? Går ner hela tiden men jag kommer ju inte att väga så särskilt mycket mindre när sommaren är slut för så fort går det ju inte. Vad tycker ni? :crazy:

Och förresten, hur mycket anser ni vara okej för en nordsvensk?
 
Sv: Hjälp mig!

Jag tycker inte att det låter för mycket för ett vältränat kallblod. Däremot gissar jag att det är svårt att komma till någon vidare ridning när man inte är sams med sin kropp pga övervikt? Fast det är ju säkert du väldigt medveten om, och det kommer ju bli bättre med tiden som du säger :)

Tänk bara på att hitta en BRA sadel där du får plats med rumpan. En för liten sits gör att du sitter fel och snett, och med din vikt får det ju större konsekvenser än för någon som väger mindre. I övrigt, lycka till med häst och viktnedgång! :)
 
Sv: Hjälp mig!

Nej,precis som du säger så är det klart att min ridning inte är lika bra nu som när jag var smal. Det är främst vigheten jag vill träna upp och om jag går ner så är ju halva jobbet gjort :) Visst kommer det ta tid men jag är glad att jag äntligen hittat en häst som är tillräckligt stark så jag hoppas på att detta ska gå vägen :laugh:

Ska absolut försöka gå ner för hästens (och min..) skull så att det kan bli en lite roligare sommar.
 
Sv: Hjälp mig!

Ja just det, angående sadel så är det tänkt att jag ska rida på bomlös eftersom hästen är så bred, är lite orolig för att en bom kommer skära in i ryggen på hästen när jag sitter på även om sadeln egentligen är bra. Trivs hästen barbacka testar vi det lite då och då också som omväxling :)
 
Sv: Hjälp mig!

Tycker inte det låter som några problem för dig att rida hästen, de är oerhört starka djur och är han dessutom välmusklad och riden, + att du är en god ryttare med balans (även om nu koordinationsförmågan/vigheten kanske är nedsatt?) så är det nog inga som helst problem såvida du hittar en utrustning som passar er båda :)

Du kan ju ta kortare pass i början, typ rida en bit och gå hem? Så märker du om han blir besvärad samt att du får motion :)

Ang. Nordsvensk så är det ju väldigt svårt att säga, det är högst individuellt, om hästen är frisk, musklad och har kondition och god ridbarhet så orkar även den ganska mycket skulle jag tro...
 
Sv: Hjälp mig!

Ardennrar är inte avlade för ridning och jag tycker absolut inte du ska rida alls, tyvärr. Satsa på promenader och körning, tills du tränat ner dig lite.

Då kan du rida med gott samvete.

Jag har själv bruksnordsvensk och skulle aldrig låta någon i den viktklassen rida henne, om än kanske några min i skritt.
 
Sv: Hjälp mig!

Ingen häst är från början avlad för att rida på. Ska vi sluta rida på alla hästar då menar du?

Jag tror TS är mycket medveten om vad hon väger och därmed är medveten om att en 2timmars långtur ut i varierande terräng och långa turer med trav och galopp inte är vidare smart för hästens skull.

Om TS kan rida och kan rida hästen i arbetsenlig form och anpassar arbetet efter de förutsättningar som finns, så ser jag inga problem med att rida på hästen.
 
Sv: Hjälp mig!

Det är skillnad. Halvblod avlas för ridning, ardennerhästar för arbete framför vagn m.m.

Jag tycker fortfarande inte det är okej alls att rida med sådan vikt, och kunde bara önska att fler ryttare tog hänsyn till hästen.
 
Sv: Hjälp mig!

Ardennrar är inte avlade för ridning och jag tycker absolut inte du ska rida alls, tyvärr. Satsa på promenader och körning, tills du tränat ner dig lite.

Nu ska vi se... ardennern är till sin typ grov i benstomme och har oftast en kort stadig rygg och en vältränad ardenner är oftast oerhört muskulös. Men du menar att ett halvblod skulle förmå bära en tyngre ryttare bättre alltså? Och att en ardenner alltså inte skulle orka med en 130 kgs ryttare för skogsridning i normala pass?

:rofl:

Tack för dagens garv!

Jag har själv bruksnordsvensk och skulle aldrig låta någon i den viktklassen rida henne, om än kanske några min i skritt.

Och din nordsvensk skulle alltså inte hålla för en ryttare i 130 kgs klassen? Tja endera är du fjompig eller så har du inte tränat din häst särskilt bra!

Ardenner, nordsvensk, shire med flera ska utan större bekymmer bära en ryttare i den viktklassen om den är vettigt tränad. För övrigt en hel massa andra raser också - med viss reservation för hur just den aktuella hästens kropp ser ut och hur den är musklad etc.

Du kanske skulle överväga att bygga upp din nordis lite så att den får den muskelmassa och kondition som den bör ha? Fast den är kanske skadad eller så och i så fall har ju den här delen av ditt inlägg ingen relevans ALLS för diskussionen om TS planer på att rida ardenner...
________________________________________________

Till TS - jag tror inte att det kommer att vara NÅGRA problem alls. Ta det lite lugnt i början och se vad som känns rätt. Sedan måste man ju inte rida varenda dag och man behöver ju inte heller rida så långa pass till en början. Men du behöver nog inte oroa dig för din vikt på en ardenner så länge du inte tänker flårida i tokgalopp och framför allt, så länge du inte tänker hoppa över något annat än möjligen ett enstaka dike eller stock som du måste över för att kunna ta dig fram i skogen.

Att man är tyngre är förstås ingen fördel som ryttare men absolut inget hinder om man tänker sig för och rider rätt häst. Till exempel en välmusklad ardenner! Ha en underbar sommar och njut av att få en hästsommar!!!
 
Sv: Hjälp mig!

Hur vet du att 130 inte är för mycket?

Jag menar inte att ett halvblod bär mer men de är iaf avlade för ändamålet och för att bära sig på rätt sätt.

Skratta på du, oerhört barnsligt.
 
Sv: Hjälp mig!

Är hästens ägare tveksam (och någorlunda vettig i huvudet)? Om inte - kör på! Den personen om någon borde väl veta vad hästen orkar med och har hon/han erbjudit dig hästen på foder så ser jag ingen anledning att tveka. :) Är du ändå osäker så börja lite lugnt, kanske även för din egen del, med skritt-turer och öka varteftersom. Du lär ju märka på hästen om han blir jättetrött och vill du vara helt säker kan du efter en tid ta ut en massör eller låta ägaren komma och "klämma igenom" hästen för att se så han inte har fått några spänningar eller så.

Ska absolut försöka gå ner för hästens (och min..) skull så att det kan bli en lite roligare sommar.

Fokusera på att ha en rolig sommar med hästen du så får du nog viktnedgången på köpet så att säga. ;)
 
Sv: Hjälp mig!

Islandshästar som väger 350-400kg bär ryttare på 100kg... i många år utan skador! Islandshästar är också avlade för jordbruks- och gruvarbete!
Så rid och var glad! Om du själv känner för det, varva med promenader, ta dom där klätterbackarna från marken:-)

ha en härlig sommar!
 
Sv: Hjälp mig!

Hur vet du att 50 kg inte är för mycket? Hästar är helt enkelt inte gjorda för att vi skall rida på dem - oavsett hur mycket du tjatar till höger och vänster om hur de avlats. Aveln påverkar, givetvis gör den det, men hästen är ändock fortfarande en häst...

De allra flesta hästar kan med god mariginal bära en ryttare på kring 100 kg om hästen är vältränad och har en för ridning vettig kroppsform. Jag vet massor med TRAVARE = hästar som oftast har en lång kropp och ofta rätt välmusklade men inte med ridmuskler som ridits under många år av ryttare i den viktklassen utan att ta skada, hästar som blivit gamla och inte haft några skador alls faktiskt. Det beror på att man ridit med vett och sans! Trots att de är avlade för helt annat arbete...

En ardenner är vansinnigt mycket mer lämpad för ridning just på grund av sin kroppsform och byggnad. Den har den där eftersträvansvärda korta ryggen och en naturlig form som gör att den bär sin ryttare väl generellt sett. Då bör 130 kg inte vara någon match alls för en vältränad ardenner.
 
Sv: Hjälp mig!

Ardennrar är inte avlade för ridning och jag tycker absolut inte du ska rida alls, tyvärr. Satsa på promenader och körning, tills du tränat ner dig lite.

Då kan du rida med gott samvete.

Jag har själv bruksnordsvensk och skulle aldrig låta någon i den viktklassen rida henne, om än kanske några min i skritt.

Nej, jag har varit inne i dom tankebanorna också :( Däremot skulle jag gärna lära mig köra, fast just i sommar så har jag inte chans att lära mig men kanske i höst.
 
Sv: Hjälp mig!

Ingen häst är från början avlad för att rida på. Ska vi sluta rida på alla hästar då menar du?

Jag tror TS är mycket medveten om vad hon väger och därmed är medveten om att en 2timmars långtur ut i varierande terräng och långa turer med trav och galopp inte är vidare smart för hästens skull.

Om TS kan rida och kan rida hästen i arbetsenlig form och anpassar arbetet efter de förutsättningar som finns, så ser jag inga problem med att rida på hästen.

Jag ska försöka få både hästen och mig själv i bättre form men jag tänkte också varva ridningen med promenader så att grundkondisen på oss båda stärks. Nu är ju i och för sig hästen redan vältränad men inte jag...
 
Sv: Hjälp mig!

Är hästens ägare tveksam (och någorlunda vettig i huvudet)? Om inte - kör på! Den personen om någon borde väl veta vad hästen orkar med och har hon/han erbjudit dig hästen på foder så ser jag ingen anledning att tveka. :) Är du ändå osäker så börja lite lugnt, kanske även för din egen del, med skritt-turer och öka varteftersom. Du lär ju märka på hästen om han blir jättetrött och vill du vara helt säker kan du efter en tid ta ut en massör eller låta ägaren komma och "klämma igenom" hästen för att se så han inte har fått några spänningar eller så.

Ja, enligt ägaren ska det inte vara några problem. Jag har varit ärlig mot ägaren och sagt att jag inte kan köra och han har bestämt sig för att komma över ett par gånger och köra hästen så att han inte glömmer bort körningen bara :) Ja, vi kommer ta det lugnt men målet är iallafall lite längre turer senare i sommar.

Fokusera på att ha en rolig sommar med hästen du så får du nog viktnedgången på köpet så att säga. ;)

Absolut, att mocka är bra motion nog ;)
 
Sv: Hjälp mig!

När jag var yngre följde min far alltid med mig på turridningar.

Han fick alltid samma häst, en fullblod/varmblods korsningssto.
Han kunde gasa och bromsa och hade "normal" balans-och vägde strax över 100.

Han som ägde stallet var en mycket kunnig och häst kär man.

Så med andra ord, ha en super sommar och njut av varje dag!! :)
 
Sv: Hjälp mig!

Vänta nu här... :D

Hur mycket tror du en riddare i full mundering, både på sig själv och hästen, samt vapen vägde?

Deras ridhästar var av typen grövre arbetshästar, inte de lätta ridhästar vi har idag. Dessutom var en bra häst dyr, så man var rädd om den man hade (i görligaste mån).

En ardenner i bra kondition kan alldeles säkert bära TS på ridturer av den typen som beskrivs :)

TS: jag tror att du med gott samvete kan ta dig an hästen :)
Redan din frågeställning här visar att du månar om hästen, så för den ridning du tänkt dig är det nog inga problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Ridning Hej! Jag red mycket när jag var liten men slutade efter en olycka när jag var 7 år, och sedan dess har jag saknat ridningen fruktansvärt...
Svar
16
· Visningar
1 813
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 875
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp