hjälp mig. =/

Glimten

Trådstartare
Det är så att mitt fullblodssto äter hösilage nu, har gjort det ett tag men är ganska lös i magen. Provade förut att ta bort betforen och foderoljan och tyckte att hon lbev bättre, men det kom tillbaka och nu vet jag inte hur jag ska göra.

Ska prata med veterinären jag köper hösilage av och fråga om jag får köpa hö ustället, MEN, Hon är så kräsen! Hon äter inte upp allt hö hon får och är väldigt svårfödd, därför har jag gett henne hösilage vilket hon äter upp vartenda strå av och har blivit jättefin i hullet. Är rädd att hon ska gå ner om jag byter till hö, men kan samtidigt inte fortsätta ge henne hösilage. Egentligen skulle jag köpa ett senare hösilage nu men vet inte om det blir någån skillnad av det.
Den andra hästen som äter hösilage i stallet (samma silage) har blivit lite lösare i magen (dock inte så att det märks så mycket, men lite lösare är det iaf) även den hästen har ätit hösilage förut, i ungefär 2 år.

Någon som har ett förslag på hur jag kan göra?
 
glömde visst.
Har ingen analys på detta silaget men kommer att få det på det andra. (om jag nu skulle köpa det)

Just nu får hon
12 kg hösilage
1,5 kg havre
800 g Fibergi Müsli
 
Hur blött är hösilaget du ger? Försök få tag på ett hösilage med säg 65% TS, alltså 35 % vatten i. Hö har 16 % vatten och 84% TS.

Det KAN bero på att silaget är för blött för hästens mage. Men det kan också vara så att du måste acceptera att hästen inte klarar att äta hösilage. Du kan då göra som så att du ger en del hö och en del hösilage, men visst, det är svårt att få i dem allt höet då eftersom de flesta hästar ÄLSKAR hösilage. :smirk:

Har du provat att ge magtarm-balans för att få ordning på magen? Även lite jäst kan man prova att ge en tid för att se om det kan hjälpa.

Men tja, annars får du leta reda på ett bra hö.. Och hästen kommer att äta allt tids nog... Jag har också ett fullblod, i vintras fick hon hösilage, hö och halm (8-9 kg hösilage, 1-2 kg hö och 0.5 kg halm, stog i utebox och det var -20..), sedan framåt vårkanten började silagebalarna bli dåliga.. Jag var då tvungen att byta ganska direkt från silage till hö(mitt eget), men det gick ändå att få i henne mkt av det hon skulle ha.
 
tack så jättemycket för ditt svar!
Jag har tänmkt att jag ska köpa magtarmbalans i samband med att hon får börja äta hö.. har bestämt att hon ska få börja med det istället, ska höra med hon jag köper av nu vad hennes hö har för värden och har jag tur så har hon ett bra hö så jag kan köpa av henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 734
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 870
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 842
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 359
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp