Bukefalos 28 år!

Hjälp mig!!

Koppen

Trådstartare
En av våra hästar har börjat sticka ur hagen. Och inte en gång utan flera gånger om dan! :o
Han har ingen respekt för strömmen what so ever! :mad: Istället för att rygga av stötarna forserar han tråden istället. Detta går inte längre!
Grannarna är inte glada på oss längre heller... Konstigt... :crazy:

Vad ska jag göra! Nu får han stå ensam i stallet bara för det...
 
Sv: Hjälp mig!!

Hur ser staketet ut? Vad är det för typ av häst?
 
Sv: Hjälp mig!!

Varför går han ut?
Någon anledning måste ju finnas för att han frivilligt ska utsätta sig för obehaget.
Bättre att utforska orsaken och åtgärda, än att bygga mer stängsel.

Tycker LIA
 
Sv: Hjälp mig!!

mycket päls alltså...
ni kan inte sätta upp träribbor för att förhindra? om man har en tråkig hage kan man slänga in trädgrenar och sånt så hästen har att göra.
vill man lösa problemet med respekten för tråden kan man ju använda en kogrimma, fungerar garanterat. kommer troligen få mycket skit för det här, men man kan inte ha en häst som springer ut ur hagen hela tiden. alltså en kogrimma i kättänger ing med en bit som hänger ner. funkar även på islandshästar i vinterpäls.
 
Sv: Hjälp mig!!

ja, det är inte lätt att hålla dom där ludna sakerna innanför tråd... min gamla foderhäst (islandshäst) stod på vintern med mulen på tråden och örat som vickade i takt med strömmen! :eek: Henne funkade kättinggrimman på. Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig!!

Har du en vanlig grimma på honom, så kan du knyta små bitar av elbandet i nosremmen på grimman, dessa skall sticka ut lite, så om han står nära med huvudet mot eltråden så nuddar förhoppningsvis små eltrådsbitarna staketet och han får en stöt. svårt att förklara hoppas du förstår?

Du har kollat så att det är rejält med ström på det stället han går ut? eller har han flera ställen kanske?
Antar att du har två trådar, hjälper det inte får du sätta en tredje, så får du se om rymlingen håller sig i hagen. ;)
 
Sv: Hjälp mig!!

Där han går ut finns det nu 3 trådar.
Imorse hade han ståltråd om halsen med en stump som hängde neråt.
Tror ni han brydde sig?

Inte då! Han stack så fort frukosten var uppäten! :mad:

(Nu har han tydligen förstört boxen också, hörde jag...)
 
Sv: Hjälp mig!!

Grannens underbara gräsmatta...
Den vanliga orsaken då. Ge hästen bättre förhållanden (mat, bete, grenar osv) så frestar inte grannens gräs så mycket längre.

Elstängslets effektivitet? Elpulserna måste gå från stängslet till hästens hud för att göra nytta. Hästen måste också uppfatta att det är stängslet som "slår den". Effektivast att linda in grimma löst med blanktråd och få hästen att gå mot eltråden. Efter ett par rejäla smällar brukar det bli slut på respektlösheten.

Men som sagt, ge mer mat etc.

LIA
 
Sv: Hjälp mig!!

Jättebra tips LIA!! :bow:
Ska genast pröva allt imorgon.
Ikväll har jag ägnat mig åt att göra en ny egen hage till han med extra högt stängsel, då jag faktiskt är rädd att han kan hoppa över det också. Det har jag inte tänkt på förrän han försökte hoppa ur sin box! :o

Men annars åker jag och köper en "kättinggrimma" och bjussar på ännu mera mat. Förhoppningsvis slutar han sedan...
 
Sv: Hjälp mig!!

Uppdatering:

Ägnade hela kvällen igår till att bygga en ny hage till han.
Vi har kommit på att han hoppar över och inte kryper under! :eek:

Än så länge går han i hagen, vilket är lång tid jämfört med fram till igår! ;)
 
Sv: Hjälp mig!!

är det de tunna trådarna du har? Om det är det så kan du ju prova med att byta ut till de jättebreda vita elbanden som finns och sätt 3 st. De borde ge mer ström än de smala.....bara en tanke. Jobbigt de där när de inte vill stanna kvar i sin hage
 
Sv: Hjälp mig!!

Ja, i hans hage är det nu 3 rader med 1,5 cm tråd.
Men jag tänker inte slappna av än... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 250
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp