Hjälp migHäst som bara blir tjockare!

mily

Trådstartare
Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt jag kan för att banta honom. Tips på riktigt bra fettförbrännande motion, foder osv för att få honom att krympa i omfång istället för att öka.

Just nu får han 2,5 kg hö på kvällen (i stall nattetid ca 21-07 beroende på mängden insekter), i krubban får han bara en dl upplött sockerfri lusern som jag blandar hans hyaluron i. Annars går han i gräshage dagtid men det är inget gräs, inte ens en nedbetas hage utan det är nerbetat ogrös typ.

Lägger han på sig för att han är stressad tros? Han har alltid tidigare år gått på mer bete och klarat sig utan att se ut såhär men denna sommar har det inte fungerat, dels för att hans bror som alltid gått i samma hage som honom fick fång och har stått på boxvila i sådär än 6-7 veckor och så har han ju som sagt blivit så väldigt rund.

Funderar på att göra brorsans sjukhage större och låta de två gå tillsammans på diet och se om han blir nöjdare. Problemet är då att min andra häst får gå själv istället, han behöver dock gräset.. Åh dilemma! Vågar ju absolut inte släppa honom på mer gräs heller för då lär han spricka typ.
 
2,5 kg hö säger inte så mkt. Hur stor är hästen?
Hästar kan säkert klara sig bra på ogräs. De kan ju äta annat än hö och ogräs innehåller ofta en hel del näring. Det är ju växter som klarar att bilda näring under ogynsamma förhållanden.
 
Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt jag kan för att banta honom. Tips på riktigt bra fettförbrännande motion, foder osv för att få honom att krympa i omfång istället för att öka.

Just nu får han 2,5 kg hö på kvällen (i stall nattetid ca 21-07 beroende på mängden insekter), i krubban får han bara en dl upplött sockerfri lusern som jag blandar hans hyaluron i. Annars går han i gräshage dagtid men det är inget gräs, inte ens en nedbetas hage utan det är nerbetat ogrös typ.

Lägger han på sig för att han är stressad tros? Han har alltid tidigare år gått på mer bete och klarat sig utan att se ut såhär men denna sommar har det inte fungerat, dels för att hans bror som alltid gått i samma hage som honom fick fång och har stått på boxvila i sådär än 6-7 veckor och så har han ju som sagt blivit så väldigt rund.

Funderar på att göra brorsans sjukhage större och låta de två gå tillsammans på diet och se om han blir nöjdare. Problemet är då att min andra häst får gå själv istället, han behöver dock gräset.. Åh dilemma! Vågar ju absolut inte släppa honom på mer gräs heller för då lär han spricka typ.
Bedöm via hästens utseende hur mkt mat den få i sig. Inte på vad du tror. Man underskattar som du märker hästars överlevnadsförmåga.
Hellre lite bättre bete o sen nästan helt utan på natten.
Om en häst sommartid får i sig ogräs 16h o vintertid äter 2-4h blir totalen mkt mer av ogräs
 
Hästen är 151 cm hög, rätt rejäl och väger väl ca 490kg för tillfället. Ute länge även på vintern och brukar få ca 10kg hö, han brukar inte bli såhär tjock. Nog för att han har lätt att lägga på sig men jag brukar inte behöva banta honom.
 
Öka på motionen, om du kan. Min häst sväller upp direkt, om han inte blir körd eller riden så gott som varje dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 997
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Första året som jag räknat foderstat, vilket betyder att jag i år har gett kli, lusernhack och div tillskott som behövdes för att...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: Zolt
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp