Hur ändra foderstat vid grästillgång?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Första året som jag räknat foderstat, vilket betyder att jag i år har gett kli, lusernhack och div tillskott som behövdes för att kompensera höet. Tidigare har jag bara gett havre, hö, betfor och mineraler anpassade för hö/havre-diet. Och då när gräset kommit har jag bara dragit ner på höet (i o m att de gått ute och knaprat gräs hela dagarna), men hur gör jag nu, kan man ta bort alla tillskott i takt med gräset, eller vad bör man tänka på?
Höet har tyvärr dåligt proteinvärde (därav lusernhacket) och havremängden är försumbar ca 0,25kg/dag, då han bara får lite tröst när de andra får.

Tänkte försöka undvika boll-situationen vi hade förra sommaren (vilket iofs nog kom av att vi var tvugna att byta hage pga mask-problem, fin obetad hage..., nä i år får de gå kvar i den nerbetade)
 
Sv: Hur ändra foderstat vid grästillgång?

Eftersom gräset i första hand innehåller väldigt mycket protein brukar jag sänka kraftfoder med protein först. Sen sänka vitaminer, och energi. Tar alltså bort kraftfodret först.
Gräset innehåller ju vädigt mycket vatten så låter grovfodret med mer fibrer vara kvar i början.
 
Sv: Hur ändra foderstat vid grästillgång?

Nu får han ju knappt något kraftfoder, men jag min tanke är att skära ner på beftoren och ta bort kliet. Lite betfor måste jag ha kvar för att få i honom, de i hans tycke, jätteäckliga, mineralerna.

Men som typ lusernhack, är det något man bör ta bort, eller borde man ha det kvar eftersom det är dåliga proteinvärden i höet?
 
Sv: Hur ändra foderstat vid grästillgång?

Jag skulle behålla betforn och lte lucern och dom äckliga mineralerna :p
 
Sv: Hur ändra foderstat vid grästillgång?

De dåliga proteinvärdet i höet kompletteras ju med de bra proteinvärdena i gräset, så jag hade absolut dragit ner på lusernet i takt med att hästen får i sig mer gräs.

Mineraler och en skvätt betfor hade jag haft kvar i ditt fall. Även de övriga tillskotten du nämner, är det saker som man vet att gräs innehåller mycket av så hade jag långsamt börjat dra ner på det med. E-vitamin, tex, tror jag skall finnas gott om i gräset.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 541
Senast: CaisaCax
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 293
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 344
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp