Hjälp mikromineraler!

Leeelot

Trådstartare
Höet har ett högt värde på mangan (på 12 kg/dag blir det 1212 mg...) järnet är såklart också högt: 870 mg/dag. Zink 336 och koppar 44. Hästen väger drygt 600 kg. Behöver ju tillsätta koppar o zink, men jag kan ju inte ha riktvärdet på 1200 mg? Funderade på Hippo Selection hov, eftersom jag behöver tillsätta kalk också.
 
Verkligen ingen som kan hjälpa mig??:cry:
Har beställt o fått zink, koppar o selen fr Forage plus, men behöver få lite input om jag tänker rätt: Manganet blir allt som allt 1422 mg i foderstaten.... ska jag lägga på koppar så det blir en fjärdedel av det, alltså 355.5 mg (minus det som är i hö o mat så blir det 289.3mg) Zink kan tydligen ligga på 3:1 av koppar, så 355.5x3= 1066.5 mg (minus det som är i hö o mat:626mg) verkar det ok? Sen har jag ingen knarkvåg.... men på kopparpåsen står det att 5 ml innehåller 365 mg elemental copper, o på zinkpåsen 5 ml innehåller 440 ml elemenal zink, räcker det att ha som riktmärke o använda ett teskedsmått? Har köpt småburkar, o tänkte mäta upp för en vecka i taget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en...
Svar
5
· Visningar
615
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har fått analys på hösilaget vi har börjat ge nu. Det finns även mikromineral-analys. Jag har inte så stor vana av att räkna på det, då...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: drutta
·
Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 044
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp