Hjälp!! min ena katt kissar i sängen!

A

AnnabellsG

Hon gör det visserligen inte så ofta men det är ju inte direkt kul när hon gör det. För det mesta har vi dörren till sovrummet stängd... Har precis köpt Feliway spray -funkar det? Tips på hur man får henne att sluta mottages tacksamt :-)
 
Min ena hona kissar också i sängen, vilket gör min sambo galen.
Så jag behöver också tips, innan han kastar ut mig och kissen :smirk:
 
den skall funka,men inte nödvändigvis på din katt,
det är upp och ner på vissa katter.
annars gör du som så att hon aldrig får gå in på sovrummet igjen
 
den skall funka,men inte nödvändigvis på din katt,
det är upp och ner på vissa katter.
annars gör du som så att hon aldrig får gå in på sovrummet igjen
 
min katt jag fick av den förra ägaren kissade i våra sängar. tror det var när vi missade ett p-piller och hon började löpa. men hon hade gjort det hos andra ägare innan.

köpte FELIWAY-sprayet och hon har bara kissat en gång efter det. då hade vi fuskat med sprayandet den gången.
jag hoppas att det kommer att fungera nu när vi ska sluta med p-pillrena så hon kan paras.
 
varje dag sprayar vi sängarna. på flera ställen.
den första tiden sprayade vi även lite överallt i lägenheten.

flaskan har nog räckt i 2 månader. den är snart slut men på de två månaderna har hon bara kissat en gång och det var i börjad då vi fuskade en dag.

finns även en atrapp man sätter i ett eluttag och den räcker i en månad och kostar 380kr. sen kostar refillen 190kr.
spray-flaskan kostar 190kr och räcker mellan 1-3 månader beroende på hur ofta + mkt man sparyar.

kan säga att det är riktigt bra och har även lugnat ner katten då hon lätt blir stressad.
 
Har samma problem och tyvärr kan jag säga att det e mååånga kattägare som har detta problemet. Har införskaffat en kattbok som förklarar olika beteende(tex detta)och där stod det att katten gör revir om det är något den luktar som den inte gillar. Kan vara tex om man köpt en ny hudkräm, perfym mm mm och så sätter det sig tex i sängkläderna.
Min kissar på väskor, kläder mm om man lägger det på golvet. En ligt boken så gör katten detta just för att det satt sig andra dofter än vad katten e van vid om man haft dem ute någonstans med mycket dofter osv så för mig gäller det att snabbt hänga in allt i garderoben :p
 
nej, det är det inte.

FELIVAY är syntetiskt framställda ansiktsferomoner (dvs hormoner som katterna markerar och kommunicera med genom att gnida ansiktet mot olika saker). feromoner fungerar som revirmärkning mm.

man kan använda FELIWAY för att stoppa urinmarkeringar, lugna stressade katter, förebygga klösning på möbler och även för att lugna katter om de ska flytta eller tex ut och resa/åka till veterinären.
sen är det heller inte säkert att det passar alla katter, tyvärr, men det är helt klart värt att pröva!!!
det tar alltså inte bort lukter som anti-luktsparayer ska göra.
 
Ok... Men vi ha alltså problem med en katt som några gånger har kissat i soffan o en gång i sängen. Då jag frågade vad som skulle kunna hjälps så fick jag förklaringen:
Att han kissar för att våran svett lukt hade satt sig i möblerna. Som det gör i möbler man anväder ofta: soffa o säng smt kläder som man använt o lagt på golvet. Katten kunde oxå reagera på tvättmedels doft för att det inehåller amoniak som påminner om kiss, om man lämnade sytvättade kläder framme.
O denna sprayen skulle då neutralisera dofterna vad jag förstod det som??

Har jag fel o vad tror du/ni skulle fungera på våran katt...
 
jsg hsr ingen erfarenhet om anti-luktsprayer så jag kan inte uttala mej.
 
Då kanske jag fått förklaringen på varför en katt jag förut hade både pissade och sket i sängen så fort han fick chansen! :bow:

Fick honom som kattunge, och trots att katten jag redan hade var vuxen, så försökte han spöa upp henne direkt!
Det tolkade jag som om han försökte jaga bort henne från sitt nyvunna revir.

Och min gamla katt låg ju ALLTID i min säng.
Så han skulle väl helt enkelt då väl pinka dit SIN lukt på hennes då?!

Ni som får problem med icke rumsrena katter, hur länge står ni ut med det??
Ovanstående katt ställdes i kö till ett katthem för omplacering så småningom, bla för att han inte slutade pinka i min säng.

En annan katt jag hade för X antal år sedan började även han göra inne.
Han fick sluta sina dagar pga det...

Dock har alla katter jag haft förutom de två ovanstående varit HELT rumsrena.
 
katthonan vi fick i somras kissade 5ggr i sängen en liten period.
visst var man vansinnig, men man måste ju hitta problemet och åtgärda det. jag skulle inte kunna göra mej av med en katt "bara" för att den gör så, men jag skulle ha lust och skicka ut den med en gång ändå.

tyvärr fattar ju inte katterna att de gör fel så de kan ju inte köra något åt det själva.
det är vanligast att de ska märka ut sitt revir eller saker som luktar fel.

att min katt kissade i sängen (på min sambos sida flest gånger) antar jag hängde ihop med att hon började löpa och att hon ville markera honom.
p-piller och FELIWAY-spray hjälpte och nu ska hon snart paras så vi hoppas att hon inte börjar kissa igen. gör hon det får vi kastrera. men det vill jag inte eftersom jag vill ta ett par kullar på henne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 861
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp