Bukefalos 28 år!

HJÄLP, min katt blir mobbad

mariaandreen

Trådstartare
Hej, jag har ett litet problem...
Har en kastrerad inne+hankatt på 1 år, som är väldigt energisk. Eftersom han kände sig rastlös när jag och sambo jobbade under dagarna skaffade vi en kompis till honom. En innekatt (hane) på 4 år även han kastrerad. Han är en väldigt lugn katt, som säger ifrån när den lilla blir för jobbig. MEN, vår lilla katt brukar attackera honom helt oprovocerat och bita honom i nackskinnet och när de befinner sig i den positionen är vår stora katt helt försvarslös. Det ser hemskt ut när vår lilla katt går till attack så, för han biter verkligen tag ordentligt! Tips?! Vad ska jag göra?!
Tacksam för svar.
 
Omplacera den ena o skaffa ett lämpligare sällskap. Alt en tredje och hoppas den vill leka mer. Oavsett om de är lek eller ej så verkar den äldre inte gilla det.
 
Omplacera den ena o skaffa ett lämpligare sällskap. Alt en tredje och hoppas den vill leka mer. Oavsett om de är lek eller ej så verkar den äldre inte gilla det.
Du tror inte bara att den lilla är understimulerad och låter det gå ut över den stora? Vill verkligen inte behöva omplacera, kan tillägga att de endast har bott tillsammans i en månad. :(
 
Det låter som ett rangbeteende. Har de bara bott tillsammans i en månad så skulle jag avvakta och se hur det utvecklar sig. En månad är väldigt kort tid för två vuxna katter att lära känna varandra!
 
Blir det för jobbigt för den äldre katten kan du ju avbryta och sysselsätta den andra med annan typ av lek. Mina katter har också gjort så, eller gör till viss del fortfarande. Jag har en lugn katt och en betydligt mer aktiv. Bryter alltid när den äldre visar att han fått nog, då får den yngre leka med mig istället, eller vad han nu kan tänkas vilja göra.

Om de bara bott ihop en månad skulle jag också vara lite avvaktande, men om du å andra sidan har två katter med olika aktivitetsnivåer så finns det en viss risk att det fortsätter. Vill du inte omplacera får du hitta på något sätt att avvärja beteendet, tänker jag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 259
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp