Bukefalos 28 år!

Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

dixy

Trådstartare
det började igår att jag tyckte att pållen verkade lite trött och lite ovillig att trava. skritta gick jättebra. Imorse kom jag ut till hagen och då verka hon va halt hö bak. hon är mycket känslig i ryggen och ET är ute i jämna mellanrum. pållen blir bättre efter ett par meter men sen börja hon bli ostadig i bakbenen. in med hästen i släpet och iväg till vet. pållen är inte halt efter böjprov men ha svårt att stå på tre ben. vet ta ett borelliaprov och säger att jag ska lägga på henne ett täcke så att hon är varm eftersom hon ha så ont i ryggen. ( det ha hon ändå när det är kallt och det blåser) släpper ut pållen i hagen och hon traska iväg med kompisarna.. sakta men säkert fast lite ostadig. vad kan det vara??:cry: kan det vara en låsning i ryggen??
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

Går hon med vallackar? Har någon betäckt henne? Kan hon gå med en livmoderinfektion (endometrit)?Har hon nyligen haft/har ljuverinflammation (mastit)?

Ovanstående frågor är för att mitt förra sto böjade röra sig som din och tyvärr visade det sig alldeles för sent att det var spinal meningit. Vita blodkroppar var skyhögt. Hon hade haft både endometrit och mastit vilka är inkörsport till spinal meningit (hjärnhinneinflammation på ryggmärgen).

Har levertest gjorts?

Har hon behandlats med något på kliniken, exempelvis cortison IV (lättar eventuell svullnad på ryggmärgen om det nu skulle vara det).

Borelia test och erlichia test gjordes och var negativa. Vet behandlade i alla fall mot erlichios. Vita blodkroppar var som sagt skyhögt. Vet åkte på semester och ny vet kopplades in och var ute dagligen i tre dagar men tyvärr gick inte hästen att rädda. Hästen fick aldrig cortison av första veterinären.

Veterinärer här på sidan kan komma med andra förslag och tankar.

En annan tanke är nackskada eller ryggskada av något slag. ET/kiropraktor är jag för men i det här läget tycker jag att du ABSOLUT skall avvakta ifall det är något annat som skulle kunna förvärras av sådan behandling.
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

hon gå ihop med en vallack och ett sto. va inte på kliniken utom hos distriktsvet.
hon ömmar på hö sida om man klämmer på henne. mastit har hon inte haft nej.
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

mitt på ryggen på bakre delen alltså och över höftknölen. hon är snedd i bäckenet oxå...
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

Gör en ordentlig utredning på klinik. Det kan vara benpålagringar i ryggkotor, muskelbristningar, vad som helst. Men gör en utredning.
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

Kolla upp så att det inte är förstadiet till fång bara :o
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

tänkte jag också säga, det börjar ofta med en häst som "vinglar", ömma i ryggen blir dom också pga dom spänner sig och försöker avlasta hovarna.

kollade vet hovarna??? om inte, känn efter puls och värme!
 
Sv: Hjälp min pålle är ostadig i bakbenen

tack för alla svar. vet kollade pulsen och hovarna ja. pratade med 3 andra vet. typ second opinion (agria och klinik och en distriktsvet till) och alla sa att jag skulle avvakta under helgen och så skulle hon få vila ifall hon inte bli sämre. hon mådde bättre redan igår och idag galloperade hon runt oh busade som en 5 åring så. hon må helt klart bättre men utredning ska det bli ändån i vilket fall som helst .. sånt vill man ju inte uppleva igen .. bra att veta vad det va för nåt. vet tror ju på borrelia ..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: valley
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst har börjat bli ovillig till att lyfta ena bakbenet, hon drar iväg med det och vill inte lyfta det. Det andra bakbenet lyfter...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: skuggi
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp