Bukefalos 28 år!

Hjälp, vad kan det bero på?

Nitho

Trådstartare
Min häst har börjat bli ovillig till att lyfta ena bakbenet, hon drar iväg med det och vill inte lyfta det. Det andra bakbenet lyfter hon och står snällt och stilla, men när jag släpper det ställer hon sig som att hon vilar hov, men benet är liksom mer böjt än vanligt. Svårt att förklara. Känns nästan som att hon inte är medveten om att hon står så, jag måste knuffa till henne lite för att hon ska ställa sig normalt.

Hon är inte varm eller svullen, inte halt och verkar inte ha ont när jag rider. Men jag blir orolig ändå, hon brukar ju inte göra såhär. Vad kan det bero på, borde jag ta ut vet?

Hovslagaren var här för ett par dagar sen och hon sa inget om det, och allt såg normalt ut med hovarna tyckte hon.
 
Så som du beskriver med diffusa symptom utan hälta eller värme hade en av mina hästar när hon hade griffelbensfraktur. Jag tycker att du ska boka tid på klinik så att du har möjlighet att röntga benet.
 
Jag hade en med liknande symptom. Där satt det uppe i korset och var orsaken till att vi ta bort henne.
Nu ska det i ärlighetens namn sägas att denna hästen hade en skada i ryggen sedan den var föl. när hon var sju år började hon visa ovilja att lyfta en bakbenet men inget annat. Sedan blev det värre och värre tills hon ville lyfta alls. Men hon var ohalt och rörde sig som vanligt.
 
Antingen problem med andra bakbenet (vill inte belasta det när andra är uppe), problem med det benet som ska lyftas (inte sällan högre, t ex knä eller kors). Kan också vara diagonala frambenet som inte tål den högre belastningen när bakbenet kommer upp.

Mina första gissningar, men jag hade absolut åkt till klinik för utredning. Det är ju närmast 100 % säkert att förutsättningen gör att hästen snedbelastar sig vid arbete.
 
Knäled, tror jag. Kan vara väldigt diffust, och knappt ens ge utslag på böjprov trots att det är långt gånget.
 
Idag när jag var i stallet var hon nästan som vanligt. Knappt några problem alls med något av benen, jag har bara skrittat och travat ute lite dem senaste dagarna och det har blivit bättre, tycker ni jag ska avvakta och fortsätta rida lugnt/låta henne vila eller boka tid direkt ändå?
 
Jag hade en med liknande symptom. Där satt det uppe i korset och var orsaken till att vi ta bort henne.
Nu ska det i ärlighetens namn sägas att denna hästen hade en skada i ryggen sedan den var föl. när hon var sju år började hon visa ovilja att lyfta en bakbenet men inget annat. Sedan blev det värre och värre tills hon ville lyfta alls. Men hon var ohalt och rörde sig som vanligt.
Vad var det för skada? Hur hittades den/hur gick den att se?
Mvh
En som har en unghäst med misstänkta ryggbesvär och ev relaterad bakbensproblematik...
 
Vad var det för skada? Hur hittades den/hur gick den att se?
Mvh
En som har en unghäst med misstänkta ryggbesvär och ev relaterad bakbensproblematik...
Hon blev trampad av sin mamma. Jag vet inte hela historien om hur och vad som hände och gjordes. Hon kom till mig som vuxen.
 
Min häst har pålagringar BB knän, hon betedde sig så när hon hade som ondast. Var helt klart läge att kolla upp!
 
Eftersom hästen var "defekt" i ryggen så röntgade vi inte eller tog henne till klinik. Det upptäcktes först genom att hon blev svårare och tyngre att verka bak för varje gång. Tills hon inte kunde lyfta så högt att det blev en bra arbetshöjd för hovslagaren utan att tappa benet.
Vår hovslagare är utbildad hästmassör också och undersökte bakdelen på hästen. Hon såg att det inte var OK plus att hästen börjat tappa ryggen och bli svankig trots att hon var så gammal.
Det var ett ganska lätt beslut att ta bort henne innan hon fick problem med sitt liv i vardagen. Vi visste ju att ryggen förr eller senare skulle börja ge besvär.
 
Pratade med vet i söndags och hon misstänkte att det var pga att hon gått utan täcke och därför fått ont i ryggen. Hon tyckte vi skulle avvakta, hålla igång och om det inte blev bättre skulle hon komma och kolla. Hon rekommenderade även att ta ut massör.

Nu är hästen helt som vanligt, lyfter snällt på hovarna och ställer sig normalt direkt.
Helst vill jag kolla upp men är det nödvändigt trots att vet sa att det inte behövdes om det blev bättre?
 
Pratade med vet i söndags och hon misstänkte att det var pga att hon gått utan täcke och därför fått ont i ryggen. Hon tyckte vi skulle avvakta, hålla igång och om det inte blev bättre skulle hon komma och kolla. Hon rekommenderade även att ta ut massör.

Nu är hästen helt som vanligt, lyfter snällt på hovarna och ställer sig normalt direkt.
Helst vill jag kolla upp men är det nödvändigt trots att vet sa att det inte behövdes om det blev bättre?
Jag skulle avvakta då och rida på, så ser du ju om det återkommer. En massör är väl bra oavsett, kanske hittar någon spänning att släppa på.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 989
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp