Hjälp min stackars trädgård!

Sandra78

Trådstartare
Vi har en liten gräsplätt på kanske 300 kvadrat som behöver "ryckas upp". Själva gräsmattan var helt död när vi flyttade in för 2½ år sedan men den har vi fått liv i.

Däremot finns det knappt nåt som blommar, vi har ett litet äppelträd, en vinbärsbuske och en stor buske av okänd sort på själva gräsmattan.
Sedan har vi en rabatt längs med husväggen där det finns två enar samt humle. Där enarna står är det skugga utom någon timme mitt på dagen. Där skulle jag vilja ha några marktäckande blommor - men vad?

Sen har vi en hög med stenar som man säkert skulle kunna täcka med jord och plantera något på - återigen: vad? Det är ganska soligt där.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Stenhögen kanske du kan göra ett stenparti av?
Ösa in jord mellan stenarna och plantera stenpartiväxter.
Det kan vara svårt att plantera något tillsammans med barrträd, det mesta växer dåligt i närheten av barrträd.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Det låter ju snyggt, troligtvis finns det nog jord mellan stenarna eftersom det växer ogräs där :o Men fylla på med mera jord och stoppa in lämpliga växter alltså.

Då blir det klurigt med enarna kanske... Visst finns det någon form av marktäckande en, i så fall borde det ju gå att ha såna där? Fast det kanske ser heltokigt ut?
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Urk- marktäckande tujabuskar är det fulaste jag vet.... Men smaken är iofs som baken. I min gamla trädgård har alla barrväxter åkt bort... Eller ja. Där står en massa lärkträd men de är så höga så de gälls inte. Är inte i "trädgården" heller.
Jag gillar benved som marktäckare. Tar tid iofs men är fin året om. Finns många fina sommarblommor- perenner som växer fint bland stenröse. Åk till en blomsterhandlare o spana in lite namn på blommor du tycker är söta. Kolla hur de vill leva o googla fram lite bilder där de "prunkar" mer än vad de gör nu såklart...
Hur bor du? På landet eller i kvarter?
Inte kul o lägga mycket pengar på blommor o så hittar du Bambi ute i stenröset och inga blommor kvar....
OCH du- det är inte bra med rabatter runt huset... Så där skulle jag inte planera något. Jag hade satt ut krukor istället :)
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Jag gillar barrväxter :D Har en granskog i anslutning till trädgården dessutom. Vi bor i ett villakvarter, men mitt i skogen, så både Bambi, Mickel räv, grodor, igelkottar och tjädrar kommer på besök ibland.

Ska kika på benved då. I och för sig så är det för tillfället en halvmeter snö över hela trädgården, så hur det ser ut vintertid spelar nog inte så stor roll :D
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Men en granskog i anslutning till trädgården är inte barrväxter på husknuten ;) Jag tror att din fasad på huset eg mår bättre utan de båda enarna också ;)
Här där jag bor tror jag att ALLA planterade hela trädgårdarna på 70 talet.... men nu så börjar de försvinna....
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Fast det är ju inga jätte-enar jag har, det är tydligen någon dvärgform som just nu är runt 70 cm höga och väntas bli max 1.20 (grävde fram etiketterna som jag faktiskt sparade). Så de kommer ju aldrig att täcka hela väggen precis :D
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Du kan ju plantera fler barrväxter finns bl a någon dvärgtall som bara blir 4-5 dm höga.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Haha! det låter betydligt trevligare än monstrena som var runt hela huset mina föräldrar köpte i höstas.... De är ett par m höga fast numera på tippen ;)

Men jag är faktiskt lite emot att ha rabatter upp på husknuten.... Säger jag som har rosor som klättrar på två väggar...., men de har bott här redan innan jag flyttade in och jag extravattnar de aldrig.
 
Sv: Hjälp min stackars trädgård!

Har du päronträd i närheten så släng enarna och skaffa inga nya, päronrostens parasiter värdväxlar mellan enar och päronträd. Det gäller framförallt sävenbom, så gräv fram etiketten igen och kolla vad sorten heter.

Iaf, jag gillar också barrväxter, oerhört underskattade:D Det finns jättefina dvärgtrådcypresser som ser ut som små gröna kuddar. Dvärgvarianterna av barren kan bli jättefina och man kan stamma upp dem om man vill.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 549
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 051
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Har en liten gräsplätt där grusvägen snurrar runt (haha hjärnsläpp) med en gammal stubbe i mitten efter troligtvis björk, där...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp