Bukefalos 28 år!

Hjälp! MKT rädd åring.

Sv: Hjälp! MKT rädd åring.

Jag har gjort samma sak. Hållt grimman över krubban och då har hon faktiskt vågar stoppa ner hela mulen i grimman. Ska försöka göra som du gjorde. Får man bara grimman över öronen så är det ju inte så svårt att knäppa sen.

Jag är ganska van att hantera unghästar, och det brukar vara lite bök i början då de är lite rädda och småoroliga, men det är snabbt övergående. Därför blev jag rätt förvånad då vi fick in en som verkligen hade svårt att komma över sin osäkerhet och rädsla. Den gjorde rätt mycket konstiga saker, och ju mer försiktg jag försökte vara ju värre blev osäkerheten. När jag försökt och lirka med grimman i 5 dagar utan några som helst framsteg, fick jag ett par stadiga karlar till hjälp och grimman kom på. Nog för den dagen. Grimman satt där den satt. Dagen efter, var vi tre som hjälptes åt att binda upp unghästen i gallret. Vi virade grimskaftet något varv runt gallret men knöt det inte, på så sätt kunde vi släppa om det hela skulle sluta med katastrof. Hästen sattes med rumpan mot väggen, den kom inte framåt eller bakåt. Sen trädde jag en till grimma om huvudet på den, och tog av den. Gjorde så några gånger, sen släppte vi den (med en grimma på sig) Efter ett par dagar kunde jag sätta på grimman, utan att jag behövde binda upp den.
Visst tyckte hästen att det var läskigt första gången, den försökte kasta sig både framåt och bakåt, men kom ju ingenstans. När den väl kommit över svårigheten med att få något på huvudet så gick resten som med de övriga unghästarna.
gulan
 
Sv: Hjälp! MKT rädd åring.

Då är du på rätt väg när du gör "approach and retreat". :)

Så du får tänka tålamod, små små steg och lugn. Lycka till. :)
 
Sv: Hjälp! MKT rädd åring.

:banana::banana::bump::bump: Är superglad.
I lördags lyckades jag få på grimman!!
Har hållt den framför henne och sedan lockat henne med godis att sticka in mulen i grimman. Gjorde detta flera gånger varje dag och på dag tre så lyckades jag utan något bråk lägga grimman över örat på henne (bara ena örat då hon backade undan) men grimman satt kvar och en godis senare satt den på andra örat också. :laugh: Sedan var det inget problem att knäppa, jag har även fått justera grimman.
Man får pilla på grimman och röra henne på huvudet när hon har den på sig. Dock vill hon fortfarande inte att man försöker ta "lite stadigare i grimman" men med försiktig träning så ska det nog gå bra. Som sagt mer er träning behövs men det går ju framåt...

:bow: Tack för alla tips.
Kom gärna med fler tips på hur jag kan göra för att så smidigt som möjligt vänja henne vid att bli ledd mm
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp