Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Någon med erfarenhet av Virusarterit (EVA)?!

W

Wilma

Ridklubben i min stad har idag fått provsvar att det är Virusarterit (EVA) som hästarna fått! Våra hästar har ej varit i kontakt med dessa hästar eller i närheten men det finns väll folk som "kan" ha fört med sig smittan. Men i samband med detta börjar en av våra hästar visa tecken på förkylning dvs hosta, loj samt kasnke på sin höjd lite febergräns?!(38), hästarna på ridklubben har inte haft samma symtom utan mest bara febertoppar.

Vår häst som är förkyld går med ett sto som är dräktigt! :crazy: Självklar börjar ju jag bli orolig för at hon ska kasta sitt föl. Så till min fråga när kastar stona fölen om de blivit smittade av Eva viruset? Det står under dräktighetens andra hälft?! Betyder det att de kan vänta några månader efter att de blivit smittade med att kasta eller är de då det är som mest känsligt?!
Samt kastar alla ston sina föl som blivit utsatta för EVA?
Någon som varit med om detta eller likande, erfarenheter?

//En orolig matte
 
Sv: Hjälp!! Någon med erfarenhet av Virusarterit (EVA)?!

Puttar upp
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter här och är förkyld och uttråkad, så tänkte se vad ni har för syn på den här saken. Jag har haft egen häst, ett hästköp som...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 351
Senast: maryjane86
·
H
Avel Jag har en 3-åring som är dräktig i 4e månaden (insem 12/6) som åkte på en förskylning i slutet av aug med febertopp, och mkt...
Svar
1
· Visningar
1 883
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp